چیست ؟

Data Center یا مرکز داده چیست؟

دیتاسنتر چیست ؟

Data Center یا مرکز داده چیست؟ زمانیکه استفاده از اینترنت فراگیر شد، شرکت ها و سازمان ها نمی توانستند خودشان برای نگهداری از سرور هایشان با توجه به هزینه های بالای این کار فعالیت کنند. بنابر این جهت رفع مشکل نگهداری و تعمیر سرور ها ، دیتاسنتر ها ایجاد شدند. Data Center یا مرکز داده با در اختیار داشتن اتصالات پرسرعت به اینترنت، همچنین با در اختیار داشتن سرور های قدرتمند و بسیار زیاد، امکان راه اندازی سرور های وب برای عموم مردم را میسر ساخته اند. شرکت ها و سازمان ها با اجاره ی فضاهای این سرور ها سایت های خود را در اینترنت منتشر و در معرض دید همگان قرار می دهند. البته شرکت های بزرگ با سرمایه ی مناسب به صورت  کلی از مرکز داده یک سرور کامل را اجاره می کنند و آن را از راه دور و با ابزار های خاصی مدیریت و کنترل می کنند، ما نیز در میزبان فا از دیتاسنتر های جهانی و پیشرفته جهت نگهداری اطلاعات مشتریان و ارائه سرویس های هاست استفاده می کنیم، به طور خلاصه میشه گفت که دیتاسنتر جایی هستش که داخل اون با شرایط خیلی مساعد از سرور ها نگهداری می کنند.

اجاره ی سرور ها از دستاسنتر ها و هزینه ی های آن بسته به پارامتر های متنوعی مثل سرعت CPU و مقدار حافظه ی RAMو اندازه ی هارد دیسک سرور و حداکثر ترافیکی که ماهانه در اختیار سرور قرار داده می شود متفاوت است و همچنین سیستم عامل و نوع دیتاسنتر متفاوت می باشد.

Data Center یا مرکز داده چیست؟دیتاسنتر ها با اتصالات قوی و برخی با بیش از 12 اتصال مختلف به اینترنت متصل می باشند و در صورت بروز مشکل برای هر یک از اتصالات از اینترنت دیگر استفاده می کنند و همیشه به اینترنت متصل می باشند. مهم ترین مسئله ای که در دیتاسنتر ها مطرح می باشد سرویس دهی بدون وقفه می باشد بنابر این قطعی برق ، اینترنت و … می تواند در عملکرد دیتاسنتر اختلال ایجاد کند. بدین جهت تمامی دیتاسنتر ها مجهز به UPS های بزرگ و ژنراتور های بسیار قوی جهت استفاده در مواقع ضروری قطعی برق می باشند.

Data Center یا مرکز داده چیست؟در دیتا سنتر ها معمولا 2 نوع سرور Rackmount و یا Desktop استفاده می شود. سرور های Rackmount حجم کمتری دارند و فضای کمتری نیز اشغال می کنند اما قیمت آن ها بسیار بالا می باشد. این سرور ها امکان ارتقا به میزان اندکی دارند و بدین جهت اکثر دیتاسنتر ها از سرور های نوع Desktop استفاده می نمایند.

دیتاسنتر چیست ؟با توجه به اینکه اکثر دیتاسنتر ها از سرور های Desktop استفاده می کنند ساختمان های نگهداری از این سرور ها داری سقف های بلند جهت تهویه مناسب هوا می باشد تا دمای فضای مذکور پایین نگه داشته شود و از داغ شدن سرور ها جلوگیری شود. بخشی از دیتاسنتر ها بعنوان اتاق کنترل و نظارت می باشد که مهندسین ناظر در این قسمت مشغول کنترل و بررسی 24ساعته ی کلیه سرور های درون دیتاسنتر می باشند.

دیتاسنتر چیست ؟سرور ها در محفظه هایی به نام رک قرار داده می شوند تا به صورت ثابت در محل خود محفوظ باشند .در واقع بخش بندی فضای دیتاسنتر با رک ها انجام می شود . هر رک نیز اندازه ی متفاوتی دارد و با توجه به اندازه ی رک تعدادی سرور درون آن جایگذاری می شود. اندازه ی سرور ها از U1 گرفته تا سرور هایی که کل طبقات یک رک را اشغال می کنند می باشند.

دیتاسنتر چیست ؟در دیتاسنتر ها علاوه بر موارد فوق امنیت و پایداری سرور ها نیز بسیار مهم می باشد. سیستم های خنک کننده  و اطفای حریق و ژنراتور های برق و … همگی جهت پایداری و امنیت سرور ها در همه ی دیتاسنتر ها تعبیه شده است.

دیتاسنتر چیست ؟یک مرکز داده می تواند یک ساختمان یک یا چند طبقه ای باشد که سرور ها در تعدادی و یا کل طبقات نگهداری می شود.سرور های Rackmount در رک های 19 اینچی به صورت ایستاده هستند و به صورت ردیف های افقی رک ها را پر می کنند . در بین رک ها راه رو هایی جهت مدیران سرور ها و تیم فنی جهت نظارت و بررسی سرور ها قرار داده شده است، مبحث دیتاسنتر ها و تجهیزات آن ها بسیار پیچیده و جذاب است به همین دلیل توصیه ما به شما این است که حتما دو گزارش تصویری زیر را که دیتاسنتر های گوگل و دیتاسنتر های ایران تهیه شده است مشاهده کنید، حتما شگفت زده خواهید شد.

دیتاسنتر های گوگل

دیتاسنتر های ایران

4.3/5 - (13 امتیاز)

علی یزدان پرست

حدود 8 سالی هست که در زمینه میزبانی وب به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، علی یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های میزبان فا را توسعه می دهد، علی به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *