چیست ؟

Cron Job چیست؟

Cron Job چیست ؟ و چه کاربردی دارد ؟

Cron Job چیست ؟: کرون جاب یا Cron Jobs قابلیتی در سیستم های لینوکسی می باشد که وظیفه ی اجرای عملیاتی خاص در زمانبندی خاصی را به صورت کاملا اوتوماتیک بر عهده دارد. این عملیات می تواند اجرای یک دستور یا Command و یا برنامه ی خاصی و یا اجرای یک اسکریپت  CGI باشد . بعنوان مثال اجرای زمانبندی شده ی یک فایل  PHP به منظور ارسال ایمیل به کاربران که به صورت اوتوماتیک در زمان مشخص شده مثلا هر روز ساعت 9 صبح ایمیل مذکور را ارسال خواهد نمود. این کار در سیستم عامل لینوکس از طریق Cron job و در سیستم عامل ویندوز از طریق Schedule task انجام می شود. در این مقاله ما بدین جهت که تمامی سرویس های میزبان فا لینوکسی می باشند ، ترجیحا کرون جاب که مربوط به سیستم های لینوکسی می باشد را توضیح خواهیم داد، نکته قابل توجه آن است که داخل تمام سرویس های هاست لینوکس میزبان فا امکان استفاده از کرون جاب ها فعال می باشد.

با استفاده از کرون جاب به صورت کلی می توانید کار های روتین و تکراری را به سادگی و بدون دخالت کاملا اوتوماتیک زمانبندی و اجرا نمایید . دستوراتی که در هر کرون اجرا می شوند را Cron Job می گویند. استفاده ی بسیار مهم از کرون جاب در سایت ها برای سرویس های کاربران می باشد که با هر اجرای کرون ایمیل هایی به منظور اطلاع رسانی های لازم به کاربران یا مشتریان شما ارسال خواهد شد. مثلا ایمیل به منظور اطلاع از صدور صورتحساب ، اخطاریه انسداد سرویس ، اخطاریه تمدید سرویس ، اطلاعات سرویس و … که همگی به سادگی و با یک دستور php قابل تنظیم و اجرا می باشند و اگر از کرون جاب استفاده نشود تمامی این موارد و بسیاری دیگر از کار ها را می بایست به صورت دستی و با صرف زمان و حتی در صورت عدم دقت کافی نیز بروز مشکلات نیز انجام داد.

در سرویس های ارائه شده در میزبان فا ، کاربران هاست ایران (کنترل پنل دایرکت ادمین) و کاربران هاست اروپا (کنترل پنل سی پنل) هر دو امکان استفاده از کرون جاب ها را خواهند داشت و می توانند به سادگی دستورات دلخواه خود را زمانبندی نمایند. البته توجه داشته باشید استفاده از کرون جاب و دستوراتی که در آن تنظیم می نمایید نیاز به دقت و دانش فنی مناسبی با دستورات لینوکسی دارد. پس اگر شما کاربری مبتدی می باشید می بایست ابتدا در زمینه دستورات لینوکسی اطلاعات کافی کسب نمایید و یا Command مورد نظر خود را با تایید دپارتمان فنی در کرون برای اجرا تنظیم نمایید.

مقادیری که در کرون جاب قابل تنظیم کردن می باشند به صورت: دقیقه، ساعت، روز، ماه و روز از هفته می باشد. (برای مثال روز دوشنبه-چهارشنبه ، اعداد 0 یا 7 نشان دهنده روز یک شنبه هستند). همچنین می توانید برای غیرفعال کردن یکی از مقادیر، فیلد مقابل آن را با کاراکتر ستاره «*» پر نمایید.
در قسمت Cron Job هاست،  شما گزینه هایی را مشاهده می کنید که موارد فوق را خواهید داشت و هر کدام تنظیمی از زمانبندی و دستوری که می خواهید اجرا نمایید می باشد. برای مثال می توانید اجرای کرون را برای Once Per Minute: هر یک دقیقه یک بار ، Once Per Five Minute: هر 5 دقیقه یک بار ، Twice Per Hour: دو بار در ساعت ، Once Per Hour: هرساعت یک بار ، Twice Per Daye: دو بار در روز ، Once Per Day: هر روز یک بار ، Once Per Week: هر هفته یک بار ، On the 1st and 15st of the Month: روز 1 و 15 هر ماه ، Once Per Month: هر ماه 1 بار و Once Per Year: هر سال 1 بار تنظیم نمایید. و در قسمت Command:  در این قسمت دستور مورد نظر خود را جهت اجرای سیستم تایپ کنید. در صورت تمایل می توانید جهت آشنایی بیشتر و کامل تر برای ایجاد کرون جاب در هاست مقاله ی آموزشی نحوه ی ساخت کرون جاب در آموزش های سی پنل را مطالعه نمایید.

3.5/5 - (33 امتیاز)

علی یزدان پرست

حدود 8 سالی هست که در زمینه میزبانی وب به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، علی یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های میزبان فا را توسعه می دهد، علی به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

یک دیدگاه

  1. با سلام
    روی هاست دانلود امکان استفاده از کرون جاب (Cron Jobs ) را داریم؟
    با سپاس…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *