آموزش های هاست و دامنهچیست ؟

۵۸ اصطلاح که قبل از خرید هاست باید با آن ها آشنا شوید + قسمت دوم

aparat-banner youtube-banner

58 اصطلاح که قبل از خرید هاست باید بدانید :

  1. Htaccess : فایلی درون هاست هستش که به شما این اجازه رو میده تا تنظیمات لایه های امنیتی فایل ها و مسیر های محافظت شده و IP های مسدود شده رو کنترل و مدیریت کنید، در حقیقت Htaccess یک فایل جهت کنترل سطوح دسترسی هستش و جهت افزایش امنیت سایتتون میتونین از اون استفاده کنید.
  2. Hypertext Markup Language : یا به اختصار Html نوعی از کد های مورد استفاده برای طراحی صفحات وب سایت هستش که مرورگر های رایانه ای با ترجمه این کد ها وب سایت رو به کاربر نمایش میدن.
  3. Hyepertext transfer Protocol : یا به اختصار HTTP یکی از پرکاربردترین پروتوکل های انتقال فایل و کدهای وب سایت ها بین سایت موردنظر و کامپیوتر بازدیدکننده از وب سایت بر بستر اینترنت هستش و به همین دلیل آدرس اکثر سایت ها با Http شروع میشه.
  4. Internet Message Access protocol : یا به اختصار IMap یکی از راه های بازیابی و نگهداری اطلاعات ایمیل ها در سرور و هاست هستش طوری که یک رونوشت از هر ایمیل رو تا زمانی که اون ایمیل حذف نشده رو داخل هاست نگهداری و ذخیره میکنه
  5. Internet Service Provider : یا به اختصار ISP ها همون سازمان ها و شرکت هایی هستن که امکان دسترسی به اینترنت رو از طریق سرویس هایی مانند ADSL و Dial Up و Wireless فراهم میکنن.
  6. IP یا آی پی آدرس : یه عدد اختصاصی هستش که از 4 قسمت تشکیل شده و به یه دستگاه متصل به اینترنت اشاره میکنه، در واقع آدرس IP هر کامپیوتر یا سرور، موقعیت جغرافیایی اون کامپیوتر رو برای ما مشخص میکنه.
  7. JavaScript : یه زبان برنامه نویسی تحت وب هستش که به توسعه دهنده های وب این امکان رو میده تا سایت های پویا و تعاملی طراحی کنند.
  8. Linux Server : سروری هستش که سیستم عامل اون لینوکس باشه، لینوکس یکی از بهترین سیستم عامل های کد باز هستش که توسط بیشتر شرکت های هاستینگ جهت ارائه هاست اشتراکی استفاده میشه.
  9. MysQl : یکی از سیستم های مدیریت پایگاه داده هستش که امکان ذخیره سازی، مرتب کردن و بازیابی داده ها رو داخل هاست فراهم میکنه.
  10. PHP : یکی از زبان های برنامه نویسی تحت وب هستش که دستورات موجود در یه صفحه HTML رو اجرا میکنه و به بازدیدکنندگان سایت نمایش میده.
  11. Ping : دستوری هستش که ازش برای سنجش میزان فاصله ی دو دستگاه در شبکه استفاده میشه و مدت زمان مورد نیاز جهت اتصال داستگاه ها به همدیگه رو نمایش میده.
  12. Post Office Protocol : یا به اختصار PoP یکی از روش های بازیابی و نگهداری ایمیل ها در سرور های هاست اشتراکی هستش که بیشتر شرکت های هاستینگ از PoP3 در سرویس های هاست اشتراکی استفاده می کنند که شما رو از استفاده از Smtp بی نیاز میکنه.
  13. Reseller Hosting : یا سرویس نمایندگی هاست یه قسمت قابل توجهی از سرور شرکت های هاستینگ هستش که در اختیار مشتری قرار میگیره تا مشتری قادر باشه توسط این سرویس با مسئولیت خودش به سایر کاربران اینترنت هاست یا سرویس میزبانی وب بفروشه و کسب درآمد کنه.
  14. Soild State Disk : یا به اختصار SSD حافظه های نگهداری از اطلاعات هستن که به تازگی جایگزین هارد های معمولی شدن و داخل اونا از هیچ قطعه مکانیکی استفاده نشده و به همین خاطر احتمال خرابی یا کندی تو این هارد ها خیلی کمه و سرعت خوندن و نوشتن اطلاعات در هارد های SSD سه برابر بیشتر از هارد های معمولیه.
  15. Search Engine Optimizayiom : یا به اختصار seo به معنای بهینه سازی وب سایت برای موتور های جستجو هستش، فرآیند سئو یه پروسه طولانی مدته که باعث افزایش شهرت و محبوبیت وب سایت ها داخل اینترنت میشه.
  16. Server : به کامپیوتر های ارائه دهنده خدمات داخل اینترنت میگیم که به صورت 24 ساعته این کامپیوتر روشنه و به شبکه جهانی اینترنت متصله تا خدمات خاصی رو به کاربران ارائه بده.
  17. Simple Mail Transfer Protocol : یا به اختصار SMTP یکی از اصلی ترین پروتکل های ارسال ایمیل در اینترنت محسوب میشه.
  18. Spam یا هرزنامه : به ایمیل یا هرچیز دیگه ای گفته میشه که بدون اجازه یا درخواست شما براتون ارسال میشه و منجر به ناراحتی و ایجاد مزاحمت برای کاربران اینترنتی میشه.
  19. Secure Socket Layer : یا به اختصار SSL همون گواهینامه های امنیتی هستند که باعث میشن اطلاعات به صورت رمزنگاری شده و با امنیت بیشتری بین وب سایت ها و کاربران مبادله بشن، از این تکنولوژی معمولا داخل فروشگاه های اینترنتی یا وب سایت هایی که اطلاعات مهم کاربران داخلش هست استفاده میشه.
  20. Secure Shell Protocol : یا به اختصار SSH یکی از پروتکل های امن و رمزنگاری شده جهت مبادل اطلاعات بین کامپیوتر کاربر و کامپیوتر سرور هستش که معمولا مدیران سرور جهت تنظیم سرور ها ازش استفاده می کنند.
  21. SubDomain : یا زیردامنه مشتقی از دامنه اصلی هستش که به وسیله یه نقطه از دامنه اصلی جدا میشه، مثلا blog.Mizbanfa.net یک زیردامنه از Mizbanfa.net محسوب میشه.
  22. منظور از Script : زبان های برنامه نویسی پویا یا تعاملی هستند ولی در شرکت های هاستینگ منظور از اسکریپت همون سیستم مدیریت محتوا ها یا Cms هستش.
  23. Telnet یا Telecommunation network : یه پروتکل ارتباطی دوطرفه در اینترنت یا سایر شبکه های محلی هستش که امکان کنترل و مدیریت یه کامپیوتر رو از راه دور فراهم میکنه.
  24. Uniform Resource Location : یا به اختصار URL اصلی ترین حالت آدرس های اینترنتی هستن مثلا url:www.mizbanfa.net به آدرس سایت میزبان فا دات نت اشاره میکنه.
  25. Uniqe IP Address یا IP اختصاصی : یه IP ثابت و غیرقابل تغییر هستش که تو شرکت های هاستینگ به بعضی از سایت ها با هزینه های اضافه تر تعلق میگیره و امکان مشاهده سایت رو توسط آدرس IP و بدون نیاز به URL سایت فراهم میکنه.
  26. Upload یا بارگزاری : عملی هستش که باعث میشه فایل ها و اطلاعات از کامپیوتر شخصی شما به هاست یا سرور منتقل بشه.
  27. Uptime یا پایداری : یه درصدی هستش که مشخص میکنه سرویس های یه شرکت هاستینگ در طول سال چه مدتی بدون قطعی در دسترس هستند و میزان استاندارد جهانی آپ تایم در سرویس های هاست اشتراکی 99 درصد در طول یکسال هستش.
  28. Virtual server یا سرور مجازی : قسمتی از یه سرور اختصاصیه که توسط مجازی ساز ها از یه سرور اختصاصی استخراج میشه، سرور مجازی تمام ویژگی های یه سرور اختصاص رو با میزان قدرت و منابع کمتر داره، سرور مجازی از هاست قدرت بیشتری داره و هزینش از هاست بیشتره و برای سایت هایی مناسبه که پربازدید هستند و مصرف بالایی دارند.
  29. Web Server : نرم افزاری هستش که بر روی سرور شرکت های هاستینگ نصب میشه و وظیفه این نرم افزار پردازش و اجرای کد های وب سایت و نمایش وب سایت به بازدیدکنندگان از سایت هستش.

با دونستن این اصطلاحات میتونید حرفه ای تر انتخاب کنید.
داستان های آقای رایان درمورد هاست و دامنه

4.1/5 - (13 امتیاز)

علی یزدان پرست

حدود 8 سالی هست که در زمینه میزبانی وب به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، علی یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های میزبان فا را توسعه می دهد، علی به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

‫۳ دیدگاه ها

  1. سلام
    لطفا جمله ” سرعت خوندن و نوشتن اطلاعات در هارد های SSD سه برابر بیشتر از هارد های معمولیه.” رو اصلاح کنید.
    جمله صحیح : ” سرعت خوندن و نوشتن اطلاعات در حافظه های SSD سه برابر بیشتر از هارد دیسک ها است.”

  2. سلام
    وقت بخیر
    به میزان حدودی توان پاسخگویی یک هاست اشتراکی یا اختصاصی به تعداد معینی(مثلا ۱۰۰۰) درخواست همزمان (مثلا همون ۱۰۰۰ بازدید همزمان بک سایت) چی میگن و با چه واحدی نمایش میدن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *