وب و اینترنت

آموزش رفع خطای ۵۰۲ bad gateway

به طور کلی هر خطایی که در سایت به وجود میاد تمومی نداره و در هر زمانی ممکنه به دلایل مختلفی از سمت هاست یا خود وردپرس(سیستم سایت ساز) با انواع خطا مواجه بشید که برای رفع هر کدوم از این خطاها باید چندین راهکار مختلف رو بررسی و تست کنید تا ببینید مشکل از کجا بوده و در نهایت بعد از شناسایی کد خطا و منشا اون اقدام به رفع خطا بکنید. خطاها در هر سایتی هم انواع و اقسام مختلفی دارند که در این آموزش میخوام به نحوه رفع خطای 502 bad gateway بپردازم. این خطا عموما بخاطر دریافت پیغام نادرست از یک سرور دیگه به وجود میاد..

در این آموزش از پایگاه دانش میزبان‌فا به معرفی انواع پیغام‌هایی که موقع به وجود اومدن خطای 502 با اون مواجه خواهید شد میپردازم و در نهایت هم به معرفی راه‌هایی برای رفع ارور 502 bad gateway خواهم پرداخت . پس اگر شما هم با این خطا چه در وردپرس و چه در سایر سیستم‌های مدیریت محتوا مواجه شدید تا انتهای آموزش همراه ما باشید.

آموزش رفع خطای 502 bad gateway

خطای 502 ممکنه به صورت‌های مختلفی خودش رو نشون بده که در عمومی‌ترین حالت پیغام 502 Bad Gateway نمایش داده خواهد شد. اما اگر پیغام‌های زیر رو هم در مرورگر مشاهده کردید باید بدونید که این پیغام‌ها هم به معنی همین خطای 502 هستند که برای رفع اونها میتونید از روش‌هایی که در این مقاله معرفی کنم استفاده کنید.

Error 502
HTTP 502
502 Bad Gateway
502 Proxy Error
Temporary Error (502)
502. That's an error
502 Service Temporarily Overloaded
502 Server Error: The server encountered a temporary error and could not complete your request
Bad Gateway: The proxy server received an invalid response from an upstream server
HTTP Error 502 - Bad Gateway

 

هر یک از این خطاها ممکنه با یک پیغام با سایز کوچک در صفحه مرورگر نمایش داده بشن و یا اینکه در مرورگرهای مختلف و به طبع در سیستم عامل مختلف موبایل و دسکتاپ هم به صورت‌های گوناگونی نمایش داده بشن. در هر صورت هر کدوم از پیغام‌های بالا که نشون داده شد برای رفع کردنشون باید به شیوه‌هایی که معرفی می‌کنم عمل کنید. نوع خاصی از خطای 502 هم وجود داره که در شبکه‌های اجتماعی پیغام نمایش داده شده مربوط به این خطا رو شخصی سازی کردند. مثلا اگر با خطای fail whale در سایت های اشتراک گذاری فیلم مواجه شدید باید بدونید که مربوط به همین خطای 502 هست که بخاطر ظرفیت مراجعه بیش از حد به سایت اشتراک گذاری مورد نظر یا ارسال پیغام نادرست دریافت خواهد شد. یا در بروزرسانی ویندوز که با خطایی مثل 0x8024402 یا پیام WU_E_PT_HTTP_STATUS_BAD_GATEWAY مواجه میشید جزو این خطا هست.

آموزش رفع خطای 502 bad gateway

پس میشه گفت که خطای 502 کاملا تحت سرور بوده و مشکلی از سمت سخت افزار یا اتصال اینترنتی شما وجود نخواهد داشت. درواقع ارور 502 Bad Gateway بخاطر ایجاد اختلال بین سرورهای آنلاین که از کنترل شما خارج هست رخ میده.

نحوه رفع ارور bad gateway

در بیشتر موارد خطای 502 بخاطر URL اشتباه در مرورگر به وجود میاد. البته در صورتی که سایت فاقد صفحه 404 باشه و تنظیماتی که برای صفحه 404 از سمت سرور هم مشخص نشده باشه با این خطا مواجه میشید که بیشتر بخاطر وجود کاراکترهایی مثل !#@* و… خواهد بود. پس در اولین قدم باید آدرس اینترنتی خودتون رو چک کنید و مطمئن بشید که به درستی وارد شده. اما گاها پیش میاد که اتفاقاتی هم در سیستم رخ میده که با راهکارهای زیر قابل رفع هست.

1. بررسی آدرس

همونطور که در بالا اشاره کردم بیشترین دلیل بروز خطای 502 وجود کاراکترهای نامفهوم در URL میتونه باشه که با بررسی آدرس میتونید از این موضوع مطمئن بشید. اگر آدرس اشتباه وارد شده باشه با وارد کردن آدرس درست این خطا برطرف شده و به صفحه وب مورد نظرتون دسترسی خواهید داشت.

2. حذف کوکی مرورگر

در بیشتر موارد چون کوکی‌ها قدیمی هستند و آپدیت نشدن ممکنه با این خطا مواجه بشید که در سرویس‌های گوگل بیشتر این مورد پیش میاد. برای این کار کافیه کوکی و کش مرورگر خودتون رو پاک کرده و مجددا به صفحه وب درخواستی مراجعه کنید. در صورتی که با نحوه انجام این کار آشنایی ندارید میتونید با استفاده از راهنمای آموزش نحوه خالی کردن کش تمامی مرورگرها هم استفاده کنید.

3. تغییرات در DNS

گاهی اوقات پیش میاد که به دلیل تغییر سرور و پاک نشدن کوکی DNS از سیستم شما این خطا به وجود میاد. اگر پیش از این مقاله آموزش نحوه ست کردن ویرچوال هاست روی ویندوز رو مطالعه کرده باشید به معرفی راهکاری پرداختیم که با استفاده از فایل‌های سیستم میتونستید با وارد کردن آی‌پی دیگه یک سایت داده‌های سایت رو به جای خوندن از طریق DNS سایت مستقیما از طریق سرور دیگه دریافت کنید. بنابراین یکی از راه‌هایی که میتونید با استفاده از اقدام به رفع خطای 502 بکنید حذف کش DNS هست. در سیستم عامل ویندوز کافیه بعد از اجرای برنامه CMD دستور زیر را وارد کرده و یک بار Enter را بزنید.

ipconfig/flushdns

هنگام اجرای کد باید تغییرات را به صورت تصویر زیر ببینید و پیغام موفقیت آمیز بودن حذف کش DNS رو مشاهده کنید.

رفع خطای 502 bad gateway و نحوه رفع ارور bad gateway

4. عیب یابی به روش خطای 504

یکی دیگه از راه‌هایی که وجود داره این هست که با استفاده از مقاله آموزش رفع خطای 504 در وردپرس اقدام به عیب یابی این خطا بکنید. سپس با استفاده از روش‌هایی که در رفع خطای 504 ارائه شده اقدام به رفع خطای 502 بکنید. در بیشتر موارد این راهکارها برای خطای 502 هم جوابگو هستند و عینا به صورت خطای 502 گزاش شده‌اند.

5. بستن پنجره مرورگر یا ورود دوباره به مرورگر

گاهی اوقات ممکنه با بستن پنجره مرورگر و ورود مجددا بخاطر اشتباهاتی که در خطا وجود داشته مشکلتون برطرف بشه که برای این حالت کافیه روی آیکون ضربدر برای بستن مرورگر کلیک کنید. البته استفاده از گزینه Exit هم میتونه انتخاب بهتری باشه که برای این کار بسته به مرورگری که استفاده می‌کنید کافیه از منوی مرورگر گزینه Exit رو انتخاب کنید.

6. خطا به دلیل بازدید بالا

زمانی هم پیش میاد که بازدید سایت شما بالا میره و سرور و هاست شما قادر به پاسخگویی نخواهد بود. به همین خاطر ممکنه با خطای 502 یا در برخی مواقع با خطای 503 در وردپرس هم مواجه بشید. برای اینکه مطمئن بشید مشکل از بازدید بالا هست کافیه یک بار آمارگیر وردپرس خودتون رو بررسی کرده و تعداد افراد آنلاین و بازدیدهای امروز رو مشاهده کنید.

رفع خطای 502 bad gateway و نحوه رفع ارور bad gateway

7. خطا هنگام استفاده از کلودفلر

در صورتی که از کلودفلر استفاده می‌کنید گاهی هم ممکنه که با این خطا مواجه بشید که دلیل اون عدم ایجاد ارتباط سرور با کلودفلر هست که گاها به صورت موقت پیش میاد. شاید به وجود اومدن این حالت دقایقی طول بکشه که خود به خود برطرف خواهد شد. اما اگر برطرف نشد باید تنظیمات کلودفلر و هاست خودتون رو بررسی کنید.

8. تماس با شرکت میزبانی هاست

اگر با استفاده از روش‌های فوق موفق به برطرف کردن خطا 502 نشدید کافیه اقدام به ارسال تیکت کرده و با مطرح کردن مشکل با شرکت هاستینگ خودتون موضوع رو با اونها در میون بزارید تا بررسی و برطرف کنند.

امیدوارم که این آموزش هم مورد توجه و پسند شما قرار گرفته باشه و با استفاده از اون موفق به برطرف کردن ارور 502 شده باشید. در صورتی که در رابطه با این آموزش و نحوه رفع خطای 502 bad gateway و نحوه رفع ارور bad gateway سوال یا مشکلی داشتید در بخش دیدگاه‌ها اعلام کنید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما باشم.
3.5/5 - (20 امتیاز)

علی یزدان پرست

حدود 8 سالی هست که در زمینه میزبانی وب به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، علی یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های میزبان فا را توسعه می دهد، علی به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

‫۱۰ دیدگاه ها

  1. سلام من از هر مرورگری میرم باز هم همون خطای 502 میاد بعد حتی سایت های مختفی رو هم امتحان کردم باز هم همون ارور میاد چی کار کنم/
    لطفن جواب بدین 🙁

    1. سلام وقت بخیر؛
      اگر خطا با هیچ کدوم از مراحل رفع نشد باید با پشتیبانی هاستتون مطرح کنید.

  2. سلام خسته نباشید
    من داخل نرم افزار همراه کارت میخام کارای بان‌کی‌مون بکنم
    خطای 502میده با این مراحل حل میشه آیا یا خیر.

    1. با سلام دوست عزیز
      خطای 502 مربوط به سرور میزبان است و در صورت مشاهده این خطا تنها دارنده سایت یا برنامه مورد نظر می تواند در زمینه رفع آن اقدام نماید و شما نمی توانید برای رفع این مشکل کاری را انجام دهید. تنها کاری که می توانید این است که صبر کنید تا مشکل از سمت همراه بانک حل شود.
      موفق و پیروز باشید

  3. سلام
    می خوام وارد سایت گویش بشم خطای 502 می ده
    از طرف سایت هست یا مشکل از منه؟

    1. سلام و احترام؛
      خطای 502 تحت سرور هست و برای رفع این خطا نیاز به اقدامی از سمت کاربران و بازدیدکنندگان نیست. این مشکل از سمت سایت می باشد.

    1. سلام و احترام؛
      این خطا اولا از سمت سرور است و ادمین سایت می تواند در خصوص رفع ان اقدام کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *