آموزش مدیریت سرور

سرور چیست و چه کاربردی دارد؟

سرور چیست؟ به زبان ساده باید بگوییم که سرورها معمولا راس ارتباطی در شبکه هستند. از سرورها معمولا برای کنترل، مدیریت، میزبانی و … استفاده می شود. در این مطلب سرور از جهت مفهوم، میزبانی وب و از نظر انواع آن، مورد بررسی قرار خواهد گرفت. اینکه سرور چیست، کجا نگه داری می شود و ما چگونه از ان استفاده می کنیم و آیا روزی ما نیز به آن به صورت مستقیم نیاز پیدا خواهیم کرد؟ و علاوه بر کاربردهای دیگر چه کاربردی در میزبانی وب دارد. در میزبانی وب، سرورها معمولا به دو مدل سرور اختصاصی برای سایت های پربازدید و سرور مجازی تقسیم بندی می شوند که بصورت مشروح در مورد آنها صحبت خواهیم کرد. لطفا در ادامه مطلب همراه ما باشید تا ببینیم در دنیای مدرن امروزی و پیشرفت های چشمگیری که هر روزه در صنعت علم و فناوری اتفاق می افتد ما چگونه باید از ابتدایی ترین موارد استفاده کنیم و اطلاعات کافی داشته باشیم.

سرور چیست به زبان ساده

سرور (Server) در زبان فارسی به معنای “سرویس دهنده” و به صورت کلی کامپیوتری همیشه روشن است که با اتصال به اینترنتی قوی به منظور سرویس دهی به کاربران طراحی شده است. سرور به صورت کلی وظیفه ی نگه داری اطلاعات و مدیریت داده ها را بر عهده دارد و اگر به عنوان مثال شما کلمه ای را در مرورگر chrome خود جستجو کنید، این درخواست از طرف مرورگر به سمت سرور و از طریق آن در چرخه ای از کامپیوتر های همیشه روشن (که متصل است به شبکه ی اینترنت جهانی) جستجو می شود، که به این شبکه، که در وسعت جهانی قرار دارد “سرور های اینترنتی” گفته می شود و پاسخ ما در کمترین زمان ممکن توسط کامپیوتر و جستجو گر ارائه می شود. حال اگر دسترسی این سرور در وسعت یک شبکه ی داخلی کوچک باشد به آن سرور تحت شبکه گفته می شود. در تصویر زیر یک نمونه سرور (سرور نسل 10 HP) را می بینید که وسط میزبان فا  ارائه شده است.

نرسی به صورت خلاصه همه چیز در مورد سرور و انواع آن را به شما توضیح میده:

انواع سرور و کاربرد آنها

در بحث میزبانی وب، سرور معمولا یک کامپیوتر قدرتمند به لحاظ سخت افزاری است که بواسطه یکسری ملزومات قادر است یک یا چندین سایت را میزبانی نماید. این سرورها معمولا در مکانی به نام دیتاسنتر نگهداری می شوند. سرور در شبکه دیتاسنتر به اینترنت بسیار پایدار و سریع وصل می شود تا بتواند کارایی مناسبی داشته باشد. همچنین آی پی اختصاصی بر روی آن ست می شود تا در دسترس عموم در سطح اینترنت باشد. پس از اینکار معمولا اقدامات مورد نیاز دیگر نظیر نصب سیستم عامل، پیکربندی و … بصورت Remote و از راه دور قابل انجام خواهد بود. اگر سرور بصورت کلی و واحد در اختیار گرفته شود به آن سرور اختصاصی و اگر سرور مورد نظر با ابزارهای نرم افزاری خاصی به چند بخش تقسیم شود هر بخش از آن را سرور مجازی می گویند. در واقع سرور مجازی بصورت نرم افزاری از سرور اختصاصی گرفته می شود. در درک بهتر این موضوع پیشنهاد می کنیم راهنمای سرور مجازی چیست و چه کاربردی دارد؟ را مطالعه کنید.

برای اینکه هر سرور مجازی بتواند در سطح وب در دسترس باشد می بایست برای آن آی پی اختصاص داد که اینکار معمولا توسط عامل نرم افزاری در ارتباط با شبکه داخلی دیتاسنتر قابل تخصیص و انجام است.

سرورها از لحاظ منابع پردازشی و قدرت در سه دسته بندی زیر قرار می گیرند:

  1. سرور اختصاصی
  2. سرور مجازی
  3. سرویس های هاست (سرور میزبان در اختیار چندین وبسایت است)

ولی از لحاظ سیستم عامل یعنی اینکه چه سیستم عاملی روی آن ها نصب شده در یکی از دو گروه زیر قرار می گیرند:

  1. سرور لینوکسی
  2. سرور ویندوزی

انواع سرور و کاربرد آن ها

در ادامه تک به تک این اصطلاحات را تشریح می کنیم.

سرور اختصاصی با قدرت و منابع بسیار بالا

Dedicated Server سرور اختصاصی است و همانطور که از اسم آن پیداست به صورت اختصاصی ارائه میشود و تمامی منابع آن به صورت انحصاری به مخاطب اختصاص داده می شود. برخلاف سرور های مجازی، مشکل over load برای سایت دیگری به وجود نمی آید چرا که این سرور فقط به یک مخاطب خاص اختصاص دارد. پس اگر کسب و کاری دارید که سایتتان با ترافیک بالا مواجه است بهترین سرور برای شما سرور اختصاصی است که هم قابل اطمینان تر است و هم منابع بسیار بالایی دارد. سرور اختصاصی میزبان فا با پلتفرمی کاملاً ابری و قابل ارتقاء در لحظه مخصوص سایت های پر ترافیک.

خرید سرور اختصاصی میزبان فا

سرور مجازی VPS با پایداری زیاد

vps مخفف virtual private server سروری است که روی آن نرم افزار مجازی ساز نصب می شود (در مقاله های بعدی به شما خواهیم گفت که مجازی سازی سرور به چه معناست) و منابعی مانند cpu و رم را به شما اختصاص می دهد و ممکن است بر روی یک سرور 10 یا 20 تا VPS وجود داشته باشد. و اما عیبی که در این نوع سرور ها به وجود می آید این است که اگر مشکلی در VPS 20 به وجود بیاید تا VPS1 دچار مشکل می شود و سرور دچار over load می شود راستی باید بگوییم میزبان فا این مشکل را حل کرده، در سرورهای مجازی میزبان فا به دلیل معماری کلاسترینگ چنین اتفاقاتی رخ نمی دهد سرور مجازی پر سرعت میزبان فا با پایداری دائمی و امنیت بالا مناسب سایت های پر بازدید است.

هاست برای وبسایت های نیمه حرفه ای

سروری مشترک برای میزبانی از چندین وب سایت در نظر گرفته می شود و این سرور بخش بندی شده و روی آن وبسایت مشتریان قرار می گیرد. اگر شما به تازگی وبسایتی را راه اندازی کرده اید، سایتتان تازه تاسیس است یا همچنان ترافیک بالایی ندارد می توانید با سرور اشتراکی شروع کنید. در این نوع سرور، یک سرویس هاست به شما اختصاص داده می شود. در حقیقت می توان این طور تصور کرد که یک پیتزا (سرور) به چند قسمت تقسیم شده، و سهم شما تنها یک برش از پیتزاست!

انواع سرور از نظر سیستم عامل

سرورها از نظر سیستم عامل خود، به 2 دسته اصلی تقسیم می شوند. یکی از نگرانی های کاربران برای انتخاب سرور مناسب امنیت آن است، ما در این مقاله برای شما تمامی این موارد را به صورت کامل شرح می دهیم تا شما تنها به عنوان یک فرد عادی که تازه از ابتدای این مقاله با سرور آشنا شده اید بتوانید بهترین و کاربردی ترین سرور مناسب فعالیتتان را انتخاب کنید.

نوع سرور توضیحات
  سیستم عامل ویندوز سیستم مدیریتی است که به شما کاربر گرامی این امکان را می دهد که مدیریت سرور خود را در دست داشته باشید و این مدیریت می تواند از دیتابیس تا پیکربندی کلی باشد.
  سیستم عامل لینوکس در سیستم عامل لینوکس توزیع ها یا ورژن های مختلفی وجود دارد که عبارتند ازUbuntu ،Ubuntu Server و…

سرور ویندوزی چیست؟

ویندوز سرور نوعی سرور مجازی است که سیستم عامل قدرتمندی از مایکروسافت ویندوز می باشد. این سرور مناسب برای میزبانی از وبسایت هایی با زبان های تحت ویندوز می باشد و به شما دسترسی کاملی را جهت اعمال تغییرات می دهد تا بتوانید مدیریت کسب و کارتان را به خوبی انجام دهید. در این نوع سرور که تفاوت هایی با سرور لینوکسی دارد می توان گفت در سرور مجازی ویندوز مشکل اصلی نحوه ی بروزرسانی آن است، که هر بار بعد از بروزرسانی درایوها و نرم افزارها، باز هم ویندوز باید راه اندازی شود و وقت زیادی از کاربر را بگیرد. و اما شما کاربران سرور مجازی ویندوز باید برای امنیت بیشتر این سرور مواردی را مانند: نصب آنتی ویروس، غیر فعال کردن حساب کاربری پیش فرض و تعیین رمز عبور پیچیده و … را بیشتر رعایت کنید تا خیالتان راحت باشد.

سرور لینوکسی چیست؟

منظور از سرور های لینوکسی، سروری است که برپایه ی سیستم عامل لینوکس ارائه شده است در حقیقت سیستم عامل لینوکسی روی سرور نصب شده. این سرور با امنیت بالای خود و استفاده مستقیم از پروتکل SSH اطلاعات شما را با امنیت و حالت رمز گذاری مبادله می کند. در این نوع سرور مدیر تنها شخصی است که دسترسی به تغییرات را دارد و این یکی از دلایل امنیت بالای این نوع سرور است. سرور لینوکس از پشتیبانی گروهی خاصی برخوردار است که می توانید در هنگام برخورد به مشکلی برای رفع آن کمک بگیرید.وردپرس کاران حتما باید از سرورهای لینوکسی استفاده کنند.

دیتاسنترData Center چیست؟

دیتاسنتر محلی است که می تواند هزاران سرور را در خود و در رک ها جای دهد. البته نسبت به محیط در نظر گرفته شده برای این منظور، تعداد سرورها و نگه داری آنها و چیدمانشان متفاوت می شود اما در نهایت تمامی دیتاسنترها دارای چندین اتاق هستند مانند:

  • اتاق کنترل
  • اتاق سرور
  • ژنراتور ها
  • اتاق UPS
  • مدیریت شبکه
  • بخش اتفاء حریق
  • و…

معمولا سرورها به دو حالت اجاره ای یا کولوکیشن در دیتاسنتر مستقر می شوند. در حالت اجازه ای، مالکیت سرور در اختیار دیتاسنتر بوده و در حالت کولو مالکیت سرور در اختیار ماست اما فضا و امکانات را دیتاسنتر ارائه می دهد که قطعا هزینه کمتری در مقایسه با حالت اجاره ای خواهد داشت. سرورهای میزبان فا با مالیکت 100 درصد تجهیزات سخت افزاری، به حالت کولوکیشن در دیتاسنتر آسیاتک مستقر است. جالب است بدانید که در حالت کولوکیشن هزینه بر اساس فاکتورهای زیر که دیتاسنتر ارائه می کند، تخمین زده می شود

  • تعداد یونیت
  • میزان برق و آمپر
  • پهنای بهنا شبکه (یک گیگابیت یا ده گیگابیت)

پس از خرید یا اجاره سرور و قرارگیری آن در رک، بواسطه سیستم های اتوماسیون نرم افزاری، پیکربندی برای ثبت و قابل استتفاده بودن سرور انجام می گیرد. موارد دیگر نیز در ادامه بواسطه ی سیستم نرم افزاری تحت وب در اختیار ما خواهد بود. معمولا برای اقدامات دیگر نیازی به دسترسی فیزیکی به سرور نیست و بصورت ریموت قابل انجام است. همچنین لازم به ذکر است در مواقعی که سرور دچار مشکل شود و در دسترس نباشد می توان توسط عوامل ارتباطی دیتاسنتر و از طریق آن شبکه، به سرور دسترسی داشت. معمولا اگر مشکل نرم افزاری باشد می توان آن را با سیستم نرم افزاری حل کرد و در صورت وجود اشکال سخت افزاری می بایست گزارش آن را به دیتاسنتر داد تا نسبت به تعویض آن اقدام شود.

دیتاسنتر مرکزی

سرورهای مورد استفاده میزبان فا در داخل کشور در بستر دیتاسنتر برج تهران نگهداری می شوند. با جرات تمام اعلام می کنیم تمامی سرورهای مورد استفاده جزو قدرتمندترین سرورهای موجود برای میزبانی هستند. میزبان فا برای اولین بار در کشور اقدام به راه اندازی چنین سرورهایی کرده است که بتوان نهایت سرعت و پایداری را داشت.

سرور ها در نسل های مختلف ؟

بیایید کمی جزئی تر صحبت کنیم، شرکت های مختلفی وجود دارند که سرور های عظیم و قدرتمندی را ارائه می دهند اما در بین آنها شرکت Hp و Dell توانسته اند درصد خوبی از این بازار را در دست بگیرند و نامی جهانی در این زمینه برای خود بدست آورند. در همین میان شرکت میزبان فا برای ارائه بهتر خدمات به مشتریان خود از این قائله عقب نمانده و در نوع سرویس دهی خود از بروز ترین سخت افزارهای موجود در بازار استفاده می کند و با ارائه ی سرور های G10 Hp میزبان مشتریان خودش است. جالب است که بدانید شرکت میزبان فا برای اولین بار در ایران از سرور های نسل G10 اچ پی استفاده کرده است.

برای دیدن یکی از همین سرورها در شرکت میزبان فا این ویدوی جذاب رونمایی را مشاهده کنید.

رونمایی از سرورهای نسل ۱۰HP برای سرویس آسمان آبی میزبان فا

یکی از نکات بسیار مهم درباره ی سرورها این است که آنها به هیچ عنوان نباید خاموش و یا Down شوند، چرا که اطلاعات موجود در آن را باید در هر لحظه در اختیار کاربر قرار داد. از این رو یک سرور دارای سیستم سخت افزاری قوی و پر قدرتی است که بتواند جلوی هر نوع مشکلی دوام اورد و همیشه در دسترس باشد.

ویژگی های یک سرور خوب

حال که با اصطلاحات و توضیحات اولیه سرور آشنا شدید و دیگر قصد انتخاب سرور از یک شرکت ارائه دهنده خوب را در سر دارید، بهتر است که با ویژگی های یک سرور قوی آشنا شوید تا بتوانید شرکت ها را با هم مقایسه کنید و میزبان خود را انتخاب کنید… 😉👌

  • فضای کافی هارد دیسک
  • پهنای باند بالا
  • امنیت زیاد
  • Uptime بالا
  • سرعت زیاد
  • امکان ارتقاء پلن ها
  • قدرت بک‌آپ‌گیری و تهیه نسخه پشتیبان
  • پشتیبانی خوب و 24 ساعته
  • منابع پردازشی بالا از جمله رم  CPU

و اماشرکت هاستینگ میزبان فا با 15 سال سابقه ی کاری موفق و تیم جوان و با تجربه ی خود که دارای سرور های قدرتمند و بروزی است که مالکیت 100% آن را بر عهده دارد. این شرکت با تیم تخصصی 24 ساعته و در تمام روز های هفته آماده ی خدمات رسانی به مشتریان خود است در نظر دارد محصولی را به شما ارائه دهد تا بتوانید با نگاهی هوشمندانه به آسمان آبی، زندگی خود را تغییر دهید و دیگر از دغدغه های مشکلات سایتتان راحت شوید. میزبان فا حامی شما و کسب و کارتان است و در پیشرفت سایتتان معجزه می کند… 🧨

بررسی ویژگی های سرور های G10 Hp میزبان فا

در این قسمت به مقایسه ی سخت افزاری جدیدترین نوع سرور شرکت Hp که توسط شرکت میزبان فا به مشتریان ارائه می شود می پردازیم. (سرویس اسمان آبی میزبان فا بر پایه اخرین نسل تکنولوژی روز دنیاست.)

سرور G10 اچ پی میزبان فا چه ویژگی هایی دارد؟
CPU در هر سرور G10 Hp میزبان فا، 2 عدد cpu وجود دارد که می توانند تا 80 هسته ی واقعی و 160 هسته ی مجازی را ساپورت کنند می تواند قدرت پردازشی را برای سایت های پر ترافیک و پر بازدید فراهم کند.
رم DDr4 قدرت 2 ترابایت رم و دارای فرکانس های پردازشی در نهایت حالت ممکن.
حافظه NVme سرعتی 3 برابر SSD های قدیمی و دارای سرعت لودی برابر با نیم ثانیه.
ilo ورژن 5 اخرین ورژن چیپست ilo که در سرور های G10 Hp میزبان فا فعال است و همواره کیفیت قطعات سرور را تضمین می کند به این شکل از خاموشی و خرابی قطعات پیشگیری می شود.
دیتاسنتر قرار گیری دیتاسنتر و مرکز عملیاتی میزبانی برفراز برج میلاد و همکاری با دیتاسنتر آسیاتک.

اگر به سرورهای نسل 10 hp علاقمند هستید و تمایل دارید که با ویژگی های ان بیشتر اشنا شوید پیشنهاد می کنیم ویدیو 14 ویژگی سرورهای ابری میزبان فا را حتما تماشا کنید در این ویدیو با ویژگی های سرور نسل 10 و مشخصات سخت افزاری آن به صورت دقیق تر آشنا خواهید شد.

و اما سرویس آسمان آبی میزبان فا با بهره گیری از سرور G10 Hp با نهایت سرعت و امنیت در اختیار مخاطبانی است که دنبال یک راهکار جامع برای پایان دادن به تمام دغدغه های آنلاینشان هستند. آسمان آبی میزبان فا انتقلابی در پیشرفت و سئو سایت…

سوالات متداول درباره سرور و انواع آن

اگر فکر می کنید هنوز سوالاتی از قبیل موارد زیر را در ذهنتان دارید، همچنان همراه من باشید تا با هم به جواب قطعی برسیم… 😉👇🏽

  • تفاوت سرور اختصاصی چیست؟ 
    سرور اختصاصی به صورت انفرادی ارائه می شود اما سرور مجازی به چند کاربر مختلف ارائه می شود.
  • تفاوت سرور لینوکس و ویندوز؟
    این دو سرور دارای تفاوت های بسیاری هستند که در مقاله ای کامل به آن می پردازیم اما اولین تفاوت این دو نوع سرور، در سیستم عامل آن هاست البته از جهت امنیت و نوع کاربری هم تفاوت دارند.
  • مشخصات سرورG10 Hp چیست؟
    سرعت لود بسیار بالا، منابع پردازشی قدرتمند، استفاده از رم های DDR4، استفاده از خرین نسل پردازنده ها، هاردهای NVMe سروری و… تنها گوشه ای از تفاوت های سرور قدرتمند نسل 10 با نسل های قبلی است.
  • هاست چیست با سرور چه فرقی دارد؟
    هاست قسمتی از فضای یک سرور است که به ما اختصاص داده می شود تا میزبان وب سایت ما باشد برای اینکه با مفهوم هاست بیشتر آشنا شوید راهنمای هاست چیست را حتما مطالعه کنید.

سرورهای مورد استفاده میزبان فا داخل کشور در دیتاسنتر برج میلاد واقع در تهران، نگهداری می شوند. با جرات تمام اعلام می کنیم تمامی سرورهای مورد استفاده جزو قدرتمندترین سرورهای موجود برای میزبانی هستند. میزبان فا برای اولین بار در کشور اقدام به راه اندازی چنین سرورهایی کرده است تا بتواند نهایت سرعت و پایداری را ارائه دهد.

آسمان آبی میزبان فا سرویس جدید میزبانی وب

2.6/5 - (14 امتیاز)

نرسی مزداب

نرسی کارشناس معماری بوده به گفته خودش از تولید محتوا و به دست آوردن اطلاعات جدید و انتشار آنها برای مخاطبان بسیار لذت می برد. او به تازگی به تیم تحریریه میزبان فا ملحق شده و در تلاش است محتوای ارزشمندی برای مخاطبین رسانه پایگاه دانش میزبان فا تولید کند.

‫۴ دیدگاه ها

  1. سلام روزبخیر دوست عزیزم؛
    خوشحالم که از راهنمای جامع سرور چیست رضایت داشتید چنانچه در این زمینه سوالی داشتید کارشناسان ما پاسخگوی شما هستند.

    1. سلام روزبخیر؛
      ممنون از توجه و محبتتون. خوشحالیم راهنمای آموزشی پایگاه دانش میزبان فا براتون مفید بوده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *