میزبانی وب

دی ان اس اختصاصی چیست

دی ان اس یا DNS مخفف Domain Name System است. در هاستینگ، دی ان اس ها عامل ارتباطی و تعاملی دامنه با هاست هستند. در واقع زمانی که می خواهیم دامنه ای را بر روی هاستی ست کنیم از DNS استفاده می کنیم. در این مطلب بصورت کامل در مورد مفهوم DNS و همچنین DNS اختصاصی بحث خواهیم کرد. با مطالعه این مطلب، اطلاعات بسیار ارزشمند و مفیدی را در مورد دی ان اس کسب خواهید کرد. از شما دعوت می کنیم حتما این مطلب را مطالعه نمایید.

دی ان اس چیست و عملکرد آن به چه صورت است؟

توجه داشته باشید که DNS کاربردهای بسیاری در شاخه های مختلف انواع شبکه ها دارد. ما در این مطلب تنها به مواردی اشاره خواهیم کرد که در ارتباط مستقیم با حوزه میزبانی وب است. DNS به عنوان کلید اتصال دامنه و هاست به یکدیگر ایفای نقش می کند. برای اینکه بتوانیم این اتصال را مقدور سازیم می بایست اقدام به تعریف DNS در سرور نماییم تا سایت ها به معنی واقعی بر روی هاست میزبانی شوند. به این منظور برای دامنه Owner یا مادر که دامنه های دیگر از DNS آن برای اتصال به هاست استفاده خواهند کرد در کنترل پنل دامنه، اقدام به ایجاد Child Host یا Child Name Server می کنیم. معمولا به اینصورت است که دی ان اس تعریف شده در سرور برای همه سایت ها ( دامنه ها ) قابل استفاده است.

این امکان نیز وجود دارد که هر سایتی دی ان اس اختصاصی برای خود داشته باشد. برای اینکار می بایست یکسری موارد فنی انجام شود که در ادامه مطلب آنها را مطرح خواهیم کرد.

دی ان اس اختصاصی چیست؟

Dedicated DNS یا دی ان اس اختصاصی در واقع ریکوردهایی است که موجب می شود دامنه ما با مقادیر دلخواه خود به سرور معرفی شود. در هنگام Whois نیز بجای دامنه Owner اطلاعات DNS اختصاصی ظاهر می شود.

برای تشریح این موضوع توجه شما را به تصویر زیر جلب می نماییم.

دی ان اس اختصاصی

همانطور که مشاهده می کنید سایت seogreen.ir از DNS های اصلی سرور استفاده می کند. اما اگر بخواهیم از دی ان اس اختصاصی استفاده نماییم نتیجه Whois طبق تصویر زیر خواهد بود.

DNS اختصاصی

چگونه می توانم DNS اختصاصی داشته باشم؟

برای اینکار می بایست به بخش فنی میزبان فا تیکت ارسال نمایید و درخواست DNS اختصاصی نمایید. توجه داشته باشید که در ابتدای سفارش نیز این گزینه قابل انتخاب می باشد و می توانید آنرا به همراه هاست سفارش دهید. اینکار مشمول هزینه بوده و برای هر سایتی قابل انجام است. پس از انجام اینکار نیز می بایست DNS های دامنه خود را به مقادیر اختصاصی خود تغییر دهید تا در هویز نیز به شکل اختصاصی نمایش داده شود. اگر در مورد دی ان اس اختصاصی و مفاهیم مربوط به آن سوال، ابهام و یا نظری دارید لطفا با مطرح کردن آن در بخش نظرات به ما کمک کنید تا کیفیت بیشتری در این مطلب داشته باشیم که قاعدتا بازخورد این کیفیت متوجه شما خواهد بود.

3.5/5 - (15 امتیاز)

عیسی نورانی

حدود 10 سال است که بــصورت تخصـصی و حـرفه ای در حـوزه سئو و بهینه سازی سایت فعالیت مـی کند و تجربه همکاری با ده ها رسانه بزرگ اینترنتی را در کارنامه خود دارد. عیسی سالـــهاست که یکی از بـرتـرین ها در زمینه تولید محتوای حرفه ای مطابق با الگوریتم های موتورهای جستجوگر در کشور است. همچنین حدود 3 سال است که بصورت جدی پروژه های سئو و بهینه سازی مجموعه میزبان فا را مدیریت می کند.

‫۱۰ دیدگاه ها

  1. سلام
    ممنون از سایت خوبتون
    میخواستم بپرسم میشه یه راه حل خوب و اصولی
    درباره اینکه چه کار کنیم برچسب و دسته بندی در وردپرس مطلب تکراری ایجاد نکنند بگید

  2. سلام وقت بخیر
    آیا DNS اختصاصی بر روی سئو تاثیر دارد؟
    چه مزایایی دارد DNS اختصاصی؟

    1. سلام روزبخیر؛
      برای برندینگ کاربرد داره و همچنین اینکه اگر شخصی از دامنه شما هویز گرفت در ظاهر مشخص نیست از چه شرکتی هاستتون رو تهیه کردید.

  3. سلام خسته نباشید
    امکانش هست یک سایت فعال برفرض مثال : domain.com باشه
    یک دامنه اضافه هم داشته باشم (هیچ هاستی ست نباشه) به اسم : damane.ir
    درخواست دی ان اس اختصاصی واسه دامنه damane.ir بدم ، بعد روی دامنه Domain.com ست کنم ؟!
    مثلا دی ان اس های domain.com = ns1.damane.ir – ns2.damane.ir باشه ؟!

    1. سلام و احترام؛
      بله امکان اینکه اسم دی ان اس اختصاصی به نام دامنه domain.ir باشه اما روی دامنه domain.com ست بشه وجود داره.

  4. ؟سلام
    ایا dns اختصاصی در کم یا زیاد شدن سرعت سایت و سرور تاثیر دارد؟
    بی زحمت یه توضیحی در این باره می فرمایید و اینکه از لحاظ سرعت کدوم بهتره یا فرقی نمی کنه؟

    1. سلام و احترام؛
      نیم سرور اختصاصی در زمینه برند سازی و همچنین برای عدم نمایش نام میزبان در هویز دامنه مورد استفاده قرار می گیرد در واقع اصلی ترین دلیل استفاده از نیم سرور اختصاصی برندسازی می باشد.

  5. سلام بجز برندسازی و عدم نمایش نام میزبان در هویز، آیا dns اختصاصی تاثیری در بهبود سرعت ساعت هم داره؟ مثلا روی ttfb میتونه تاثیر بزاره و این مدت زمان رو کاهش بده یا خیر؟

    1. سلام و احترام؛
      نیم سرورها روی ttfb سایت تاثیرگذار هستند در واقع تمام عواملی که در کنار هم قرار میگیرن تا سرور اولین بایت دیتا را ارسال کنه روی ttfb تاثیرگذار هستند. به طور غیر مستقیم روی سئو سایت هم تاثیراتی دارند. دقت داشته باشید نیم سرورها هم مثل صفحات کش میشن بر همین اساس میتونید سایتتون رو در ابزارهایی مثل جیتی متریکس یا pingdom بررسی فرمایید. موارد زیر از جمله Dns Lookup در بخش Timeline در زبانه Waterfall جیتی متریکس مورد بررسی قرار میگیرن:
      Blocking
      Dns Lookup
      Connecting
      SSL
      Sending
      Waiting
      Receiving

      قبل از اینکه اتصال به سرور برقرار شود، نام میزبان باید با یک IP مشخص نمایش داده شود. درخواست های DNS در حافظه پنهان قرار می گیرند. به همین دلیل نیز ممکن زمان های جستجو DNS در تست های بعدی متفاوت باشد. در واقع ممکن است در اولین تست جی تی متریکس زمان جستجو DNS طولانی تری را مشاهده نمایید. در نتیجه در هنگام سنجش سرعت سایت با استفاده از اطلاعات نمایش داده شده در زبانه Waterfall در gtmetrix به این موضوع توجه لازم را داشته باشید.


      پیشنهاد میکنم تحلیل بخش Timeline در زبانه Waterfall جی تی متریکس را مطالعه بفرمایید.

  6. سلام همانطور که کاربرد dns اختصاصی برای برندینگ سایت خودمون و پنهان شدن شرکت ارائه دهنده هاست سایت ما هست !
    کاربرد dns پابلیک چیه مثلا چرا شرکت ارائه دهنده dns 1.1.1.1 خودشو در اختیار عموم قرار داد یا کلود فیر dns خودشو در دسترس قرار میده ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *