آموزش مدیریت سرور

کلود لینوکس چیست و چه کاربردی دارد؟

کلود لینوکس یا کلاد لینوکس به انگلیسی CloudLinux یک سیستم عامل توسعه یافته بر اساس توزیع CentOS لینوکس است. کاربرد کلود لینوکس در میزبانی وب است به این جهت که صرفا برای چنین کاری طراحی شده است. شرکت های هاستینگ برای بالا رفتن سطح کارایی، امنیت و امکان اختصاص منابع، روی سرور اختصاصی مخصوص سایت های پربازدید از کلود لینوکس استفاده می کنند. همانطور که میدانید دغدغه اصلی بسیاری از مدیران سرورها این است که چگونه با OverLoad، حملات DDos روی یک یوزر و ترافیک بالا و بسیاری مشکلات دیگر که منجر به پر شدن منابع سرور و در نهایت کند شدن لود سایت و سرور می شود مقابله کنند، نگران نباشید کلود لینوکس یا CloudLinux این مشکلات را برای شما حل کرده است. در این مقاله از پایگاه دانش میزبان فا به چیستی و کاربرد کلود لینوکس در میزبانی وب می پردازیم.

کلود لینوکس چیست؟

کلود لینوکس یا کلاد لینوکس یا CloudLinux یکی از توزیع های سیتم عامل لینوکس مبتنی بر CentOS است که در سال 2010 به بازار عرضه شد. کلود لینوکس بطور خاص برای ارائه دهندگان هاست های اشتراکی طراحی شد تا پایانی بر مشکلات مربوط به ثبات سرور، امنیت و تخصیص منابع باشد. لینوکس در این توزیع با ایجاد تغییراتی در هسته قابلیت های چشمگیری در اختیار مدیران سرور قرار داده تا کنترل دقیق تری بر استفاده از منابع سرور داشته باشند و با کنترل مشکل مانع آسیب به سایر کاربران شوند به این ترتیب که با جداسازی اکانت وبسایت یا اپلیکیشن و تخصیص منابع اختصاصی، اختلاف در منابع و خطرات امنیتی را در محیط میزبانی برطرف می کند و با این شیوه از مشکلات و خرابی های احتمالی جلوگیری می کند.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید کلود لینوکس اولین نسخه بتا خود را برای AlmaLinux که جایگزینی برای CentOS بود بصورت رایگان در سال 2021 منتشر کرد.

سارا خیلی خلاصه به شما میگه کلود لینوکس چیست و چه کاربردی دارد؟

کاربرد CloudLinux

هانطور که اشاره کردیم کلود لینوکس بطور خاص برای میزبانی سرورهای اشتراکی بهینه شده است و  یک کرنل اصلاح شده بر اساس OpenVZ ارائه می دهد و پیکیج منجرهای آن از RPMها استفاده می کنند. کلود لینوکس از  LVE Manager استفاده می کند که به نوعی مجازی سازی برای یوزرها را ایجاد می کند به این معنا که یک محیط مجزا با cpu ،ram و i/o  ارائه می کند که میتوان گفت هر یوزر مانند یک vps مجزا عمل می کند. کاربرد اصلی کلود لینوکس این است که در سرورهای اشتراکی که یک سرور به تعداد زیادی یوزر تخصیص داده می شود وقتیکه میزان مصرف منابع وبسایت یک یوزر به بالاترین میزان برسد و یا یک اکانت دچار اتک شود که در نهایت منجر به کند شدن لود سایت و نهایتا توقف سایت و سرور شود، اینجاست که کلود لینوکس به مدیر سرور کمک می کند تا یوزرها را محدود و مصرف منابع را پایین بیاورد. توجه داشته باشید که در سرورهای معمولی بدون کلود لینوکس این توانایی وجود ندارد.

به راحتی می توان بین CloudLinux و CentOS سوئیچ کرد، یکی را حذف و دیگری را جایگزین کنید بدون اینکه به هسته سیستم عامل آسیبی وارد شود. زیرا سیستم عامل کلود لینوکس پکیج های موجود را  تغییر نمی دهد پس می توان هسته را به راحتی بوت کرد.

مزایای کلود لینوکس

CloudLinux مزایی بسیاری دارد از جمله اینکه از مشکلات عملکردی و خرابی های احتمالی جلوگیری می کند و طیف وسیعی از ویژگی های امنیتی را برای محافظت در برابر حملات سایبری ارائه می کند علاوه بر ویژگی های امنیتی از تغییرات هسته و مجازی سازی سرور نیز استفاده می کند تا به sysadmin ها اجازه دهد تا منابع را بطور موثری مدیریت کنند و بسیار مزایای دیگر که در زیر به آنها اشاره می کنیم:

  • تخصیص منابع
  • افزایش ثبات
  • سازگاری
  • امنیت بالا
  • بهبود عملکرد دیتابیس
  • انعطاف پذیری بیشتر

معایب کلود لینوکس

هر سیستم عامل، نرم افزار یا بطور کلی هر سرویسی در کنار مزایای بیشمار معایبی نیز دارد که کلود لینوکس نیز از این قاعده مستثنی نیست در زیر به برخی معایب آن اشاره می کنیم:

  • هزینه اضافی: کلود لینوکس یک سیستم عامل تجاری است و نیاز به تهیه لایسنس دارد که این مساله به هزینه های میزبانی اضافه می کند.
  • سازگاری محدود: در حالی که با اکثر کنترل پنل ها مانند سی پنل و دایرکت ادمین سازگاری دارد اما با همه نرم افزار ها و برنامه های شاخص ثالث سازگار نیست.
  • منحنی یادگیری: از آنجایی که رابط کاربری منحصربفردی دارد کاربر باید زمان زیادی را صرف یادگیری کند.
  • تغییر سیستم عامل: زمانی که یک سرور را با کلود لینوکس راه اندازی می کنید تغییر آن به سیستم عامل دیگر چالش برانگیز است و گزینه های آینده شما را محدود میکند.
  • مشکلات PHP Selector: درست است که کلود لینوکس به کاربر اجازه می دهد تا نسخه PHP را انتخاب کند اما درصورتیکه نسخه پیش فرض شرکت میزبانی قدیمی باشد باعث ایجاد خطرات امنیتی خواهد شد حتی اگر CMS و افزونه ها به روز باشند.

کلود لینوکس چگونه به سرورهای اشتراکی کمک می کند؟

در محیط های میزبانی اشتراکی که صدها اکانت روی یک سرور میزبانی می شوند ، منابع سرور بطور مساوی به اشتراک گذاشته می شوند، مدیران سرور کنترل محدودی بر استفاده از منابع سرور توسط یوزرها دارند و اگر وبسایتی به دلیل حمله DDOS، اسکریپت ضعیف، افزایش ترافیک و غیره دچار مشکل شود و منابع سرور را درگیر کند منجر به کند شدن کل سرور یا حتی Down شدن آن شده و سایر یوزرها را نیز درگیر می کند. در حالت عادی و در سرورهای معمولی نمی توانیم محدودیتی برای میزان مصرف منابع برای هر اکانت وبسایت تعیین کنیم و پیدا کردن وبسایتی که سرور را درگیر کرده نیز دشوار است و نهایتا بتوان در خود سرور و کرنل محدودیت هایی ایجاد کرد که برای کل یوزرها اعمال خواهد شد و نمیتواند جلوی حملات و یا مشکلات ناشی از overload را بگیرد اما در محیطهای میزبانی که مبتنی بر CloudLinux است هیچکدام از موارد بالا اتفاق نمی افتد.

ویژگیهای شاخص سیستم عامل کلود لینوکس

  • امکان تخصیص منابع کامل اختصاصی به هر اکانت بواسطه ابزار LVE Manager
  • بالا رفتن امنیت سیستم عامل بواسطه SecureLinks برای جلوگیری از Symlink
  • بالا رفتن امنیت اکانت ها بواسطه ابزار CageFS
  • امکان استفاده از چند ورژن PHP در سرور بواسطه ابزار PHP Selector
  • مصرف کم حافظه موقت RAM بواسطه ابزار Mod_lsapi
  • امکان استفاده از ابزارهای Ruby Selector و Python Selector
  • امکان استفاده از ابزار کنترلی MySQL Governor
  • فراهم نمودن امکان استفاده از نسخه های منسوخ شده php بواسطه ابزار HardenedPHP

نصب کلود لینوکس و ابزارهای آن

کلاد لینوکس را می توانید به حالتهای مختلف نصب نمایید. بسته های نصبی بصورت فایل ISO و همچنین بسته های تحت SSH در دسترس است که هر کدام از آنها را که تمایل داشتید می توانید استفاده نمایید. با توجه به اینکه سیستم عامل کلود لینوکس هزینه ای می باشد می بایست قبل از اقدام به نصب، کلید لایسنس برای آن تهیه نمایید. این کلید لایسنس می توان بصورت Trial رایگان 30 روزه باشد و یا خرید آن باشد. درصورتیکه از IP خارج استفاده می کنید برای تهیه کلید لایسنس بصورت تریال یا خرید آن می توانید از لینک های زیر استفاده نمایید و یا اگر IP ایران استفاده میکنید می توانید از شرکت های داخلی لایسنس مد نظر را تهیه کنید.

کلود لینوکس ویژگی های امنیتی کاربردی را برای حفاظت در برابر attackها ارائه می کند و علاوه بر این ویژگی ها از ابزارها یا پلاگین های دیگری مانند LVE Manager، PHP Selector، kernelCare و غیره برای بهبود ثبات و امنیت استفاده میکند که در ادامه به معرفی این ابزارها می پردازیم.

ابزار LVE Manager کلاد لینوکس

ابزار LVE Manager یا Lightweight Virtual Environment یا یکی از ابزارهای کاربردی کلود لینوکس است و این امکان را فراهم می کند تا بتوان به هر هاست در سرور منابع اختصاصی و مشخص اعطا کرد. این ابزار سبب می شود که در صورت بالا رفتن مصرف منابع یک هاست، هاست های دیگر دچار افت سرعت نشوند و تمامی منابع سرور درگیر این موضوع نشود. ابزار LVE Manager امکان تخصیص منابعی نظیر CPU , RAM , تعداد و نوع پردازش ها ، مقدار خواندن و نوشتن و … را برای شرکت های هاستینگ فراهم می کند. این پلاگین برای کنترل پنل هایی مانند cPanel, DirectAdmin و Plesk که کلود لینوکس از آنها پشتیبانی می کند ارائه می شود.

ابزار LVE Manager کلاد لینوکس

ابزار CageFS کلاد لینوکس

ابزار CageFS این امکان را فراهم می کند که هر اکانت و اسکریپت های اجرا شده آن محدود به خود می شود و در واقع این حریم موحب بالا رفتن امنیت کلی در سرور می شود. از ابزار CageFS به عنوان قفس اکانت ها در سرویس های میزبانی اشتراکی هم یاد میشود که عبارت و معادل بسیار مناسبی برای این موضوع است. در حقیقت میتوان گفت CageFS یک سیستم فایل مجازی سازی شده برای هر کاربر است که بطور منحصر بفردی هر اکانت را محصور می کند تا از دیدن اکانت های دیگر و مشاهده اطلاعات کاربران جلوگیری کند.

ابزار PHP Selector کلاد لینوکس

ابزار PHP Selector این امکان را فراهم می کند که بتوان از نسخه های مختلف PHP در اکانت ها استفاده کرد. این موضوع سبب میشود که سازگاری و کارایی سرور برای اکانت های هاست به بالاترین حد ممکن برسد و همه اکانت ها به راحتی بتوانند اسکریپت های PHP مورد نظر خود را به بهترین نحو ممکن اجرا کنند. این پلاگین در بالای CageFS قرار می گیرد.

ابزار MySQL Governor کلاد لینوکس

معمولا اغلب مصرف منابع سخت افزاری یک هاست در سرور از سمت دیتابیس آن انجام می شود. ابزار MySQL Governor این امکان را فراهم می کند که کنترل و مانیتورینگ مصرف اکانت ها در سرویس MYSQL به راحتی میسر باشد. در این حالت کارایی و پایداری سرور به بالاترین حد ممکن خواهد رسید زیرا شاخص ترین بخش مصرفی سرور بصورت کامل تحت کنترل می باشد. به بیان دیگر MySQL Governor به مدیر سرور این امکان را می دهد تا محدودیت های LVE را برای کاربران MySQL استفاده کند.

امنیت بالاتر با سیستم عامل کلود لینوکس

ابزارهای دیگری نظیر HardenedPHP , SecureLinks علاوه بر بهبود عملکرد موجب بالا رفتن امنیت سرور و اکانت ها می شوند. همانطور که میدانید برخی نسخه های قدیمی و حتی جدید PHP دیگر پشتیبانی نمی شوند. ابزار HardenedPHP این امکان را فراهم می کند که با خیال راحت از آنها استفاده کرد. قابلیت SecureLinks نیز هسته سیستم عامل را از حملات SymLinks محافظت می نماید و امنیت را به بالاترین حد ممکن می رساند.

سوالات متداول درباره کلود لینوکس

  • کلودلینوکس برای چه مواردی استفاده می شود؟
    کلودلینوکس یک سیستم عامل و یک پلتفرم امن و پایدار برای هاست ها و سرورهای اشتراکی است و محیطی قوی و ایمن برای ارائه دهندگان میزبانی مشترک ارائه می دهد. با کلود لینوکس یوزرها کنترل بیشتری بر تخصیص منابع سرور خود دارند.
  • آیا کلودلینوکس open source است؟
    بله. کلود لینوکس دانش میزبانی، توسعه هسته و منبع باز را با تخصص مراقبت از دیتا مشتری ترکیب کرده است و یک سیستم عامل منحصربفرد را عرضه کرده است.
  • آیا برای کلودلینوکس به مجوز نیاز دارید؟
    بله ، در ابتدای نصب می توانید از تریال 30 روز استفاده کنید اما پس از آن نیاز به تهیه لایسنس و کلید فعال سازی برای فعال کردن سیستم یا تبدیل سرور به سرور CloudLinux خواهید داشت.
  • کلودلینوکس امن است؟
    کلود لینوکس با دارا بودن پروتکلهای رمزگذاری برای داده های در حال انتقال زیرساخت امنی را فراهم برای کاربران خود کرده است.

کلود لینوکس CloudLinux یک سیستم عامل لینوکسی است و به واسطه آن می توان منابع را به طرز بهتر و کارامدتری مدیریت کرد و به سرویس های مشترکین روی سرور اختصاص داد. امنیت بسیار بالا، انعطاف پذیری و ثبات از ویژگی های کلودلینوکس تلقی می شود. در این راهنما گفتیم که کلود لینوکس چیست؟ با مزایا و معیاب و نیز ویژگی های آن آشنا شدید و دلیل اینکه چرا شرکت های میزبانی برای سرورهای اشتراکی خود از آن استفاده می کنند. کلود لینوکس از نسخه های مختلف PHP از طریق یک Selector داخلی پشتیبانی می کند بنابراین یوزرها کنترل بیشتری روی محیط هاست خود دارند. کلود لینوکس با استفاده از cPanel & WHM و فناوری LVE که برای ایزوله کردن اکانتها استفاده می کند امنیت و پایداری چشمگیری را برای سرورهای اشتراکی فراهم می کند. پس از نصب کلودلینوکس نیاز به تهیه لایسنس دارید که نسخه تریال آن را می توانید به مدت 30 روز استفاده کنید و در حین آن نیاز به تهیه لایسنس و کلید فعال سازی دارید. در آموزش بعدی به شما نصب کامل کلود لینوکس را بصورت تصویری آموزش خواهیم داد. به سرور اختصاصی یا مجازی نیاز دارید؟! نگران کانفیگ های سرور نباشید. تیم پشتیبانی vip میزبان فا کاملا رایگان در کنار شماست تا دغدغه ای درباره کانفیگ سرور، سرعت و امنیت نداشته باشید، همه چیز را به ما بسپارید… 😉

سرور مدیریت شده و کانفیگ شده میزبان فا

4.3/5 - (10 امتیاز)

سارا صالحی

سارا در رشته IT تحصیل کرده و در فیلدهای این رشته چندین سال تجربه دارد. او به دیجیتال مارکتینگ علاقمند شده و در حال حاضر در زمینه تولید محتوا در تیم تحریریه میزبان فا در حال فعالیت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *