میزبانی وب

چگونه آپتایم یک هاست خوب را اندازه گیری کنیم ؟

وقتی میخواید یک سایت یا کسب کار اینترنتی خود را راه اندازی کنید، دنبال هاست میگردید، یه هاست خوب! اما هاست خوب چه هاستیه؟ در این زمان که دارید داخل وب و هاستینگ ها دنبال یه هاست با کیفیت میگردید به اصلاحی برمیخورید که بهش میگن UpTime یا همون آپتایم که میشه میزان زمان بالا و در دسترس بودن یه سرور که این خیلی با اهمیت هست زیرا اگه سایت شما در طول 1 سال قطعی های زیادی داشته باشه و در دسترس نباشه و کاربرای شما هربار که میان به سایتتون نتونن اونو باز کنن کم کم سایت شمارو فراموش میکنن و آمار بازدیدتون میاد پایین. شرکت های میزبانی برای تضمین کیفیت سرویس هایشان به شما هرنوع گارانتی بابت آپتایم می دهند زیرا اولین و مهم ترین معیار انتخاب یه هاست خوب میزان در دسترس بودنشه. در این مقاله از پایگاه دانش میزبان فا تصمیم داریم روش های اندازه گیری آپتایم هاست را با هم بررسی کنیم.

آپتایم یا uptime هاست چیست؟

به صورت کلی uptime میزان درصد up بودن یه هاست هست که سایت روی آن در حال اجرا باشد و در دسترس تمامی بازدیدکنندگان در سراسر جهان باشد. اگه یه هاست از کار بیوفته اصطلاحا میگیم down شده یا بهتر بگم از کار افتاده! DownTime اصلا خوب نیست و باید از این واژه دوری کنید تا به دردسر نیوفتید…وقتی سایتی از کار افتاده باشه و دان شده باشه دیگه کسی نمیتونه بهش دسترسی داشته باشه حتی هرکجای دنیا که باشه فرقی نداره و این موضوع باعث نا امیدی و ترک کاربران میشه. علاوه بر این بازدیدکنندگانی که برای بار اول به سایت شما میان اگه نتونن به اون دسترسی پیدا کنند قطعا دیگه مراجعه نمیکنن و سایت را خراب فرض می کنند. شرکت هایی که خدمات هاستینگ ارائه می دهند معمولا درصدی برای میزان آپتایم هاستشان به شما اعلام می کنند مثلا 99.9% در سال که این درصد میتونه بهترین حالت یک سرور برای میزبانی باشه و توصیه میکنم از هاستی که کمتر از این عدد آپتایم داره اصلا استفاده نکنید.

چرا باید میزان آپتایم سرور های هاستینگ را ردیابی کنیم؟

خوب مسلما این خیلی مهمه که بتونید آپتایم هاستتون رو نظارت کنید و به وضوح وضعیت سرور میزبانی سایتتونو بدونید. اگر به این موضوع نظارت نداشته باشید و سایت دان شود و کاربران شما به سایت قطع شده شما برسند قطعا ترافیک زیادی از دست میدید. بعضی افراد فکر میکنن میزبان وب سایتشان وضعیت سرور رو مرتب مانیتورینگ می کنند و به همین مانیتورینگ اکتفا می کنند ولی در واقع باید قبل از میزبانتون خودتون وضعیت آپتایم سایتتونو بررسی و نظارت کنید. مهم نیست که چقدر به میزبانتون اعتماد دارید و اینکه چه تضمینی به شما داده اند فقط باید خودتون مرتب وضعیت سایت رو بررسی کنید.

چطور آپتایم سایت را بررسی کنیم؟

آیا روش های عملی برای track یا ردیابی کردن وضعیت آپتایم وب سایت وجود داره؟ متاسفانه باید بگم که نه – شما نمیتونید سایتتونو هر 5 دقیقه 1 بار چک کنید یا در مرورگرتون بازش کنید تا ببینید وصله یا قطعه! اما راهی هست که می تونید به راحتی این آپتایم رو چک کنید، بله ابزار های مانیتورینگ تحت وب که به صورت اوتوماتیک وضعیت سایتتون رو چک می کنند و میزان آپتایم سایت رو نیز به شما اطلاع میدهند. در زیر لیستی از این ابزار ها تهیه کرده ایم که در ادامه به صورت مختصر توضیحی در مورد هر کدومشون و نحوه کارشون ارائه میدیم اما قبلش بهتره با انواع این ابزار ها به صورت کلی آشنا بشیم.

انواع ابزار های مانیتورینگ سرور

میتونم بگم ابزار های بسیار زیادی برای مانیتورینگ سرورها در سطح وب به صورت رایگان و تجاری وجود دارند که بعضیاشون هزینه هایی در حدود بیش از چند هزار دلار در سال دارند. بعضی از این ابزار ها فقط یه بررسی ساده HTTP رو انجام میدند و بعضی دیگه به صورت همزمان بیش از 50 بررسی مختلف روی سایت انجام میدن و فعالیت های بسیار پیچیده ای در Back-end اونها انجام میشه. این ابزار ها بسته به ویژگی هاشون در هر بازه زمانی اجرا میشن و اون دسته ای که خریداری هستند بسته به قیمت و امکاناتشون میتونن قدرتمندتر یا ضعیف تر باشند. برای مثال ابزار های رایگانی مثل Uptime Robot و Monitor Us و Pingdom و WHSR وجود دارند و ابزار های قدرتمند و خریدنی مثل Naios و Cacti و … همگی برای شما در دسترس هستند که می تونید با توجه به نیاز و بودجه ای که دارید از هریک استفاده کنید. انواع مانیتورینگی که میتونید داشته باشید، مانیتورینگ Ping ، مانیتورینگ HTTP ، مانیتورینگ سرور DNS و مانیتورینگ پورت TCP هست که در زیر توضیحاتی در مورد این ها داده ایم.

1- مانیتورینگ Ping

مانیتورینگ Ping اساسا درخواست های روی سایتتون از این نظر که وجود داشته باشند و در حال اجرا باشند رو بررسی میکند. فکر میکنم اون شبیه یه توپ پینگ پونگ مجازیه که اگر سرور شما همون توپ رو به دیوار باشه، باید به دیورا اصابت کنه و به سمت شما برگرده – اگه دیواری نباشه مسلما توپ به جایی نمیرسه که بخواد برگرده. حالا اگه مطابق با این سیستم سایت شما در دسترس نباشه و پینگ های ارسالی برنگردند، این نوع مانیتورینگ به شما اطلاع میده که سایتتون در دسترس نیست و Down شده. آماری که این مانیتورینگ ارائه میده در قالب اعداد و ارقامی هستند که میتونه به شما در تشخیص وضعیت up یا down بودن سایت کمک کنه . علاوه بر این سرعت اتصال اینترنتی شما و آمار خرابی هم بهتون ارائه میده . یادتون نره که سرعت اتصال یه فاکتور بسیار مهمه زیرا سایتی که خیلی کند باشه با سایتی که در دسترس نباشه برای بازدیدکننده فرقی نداره و در هر صورت منجر به ترک سایت میشه و تاثیر بدی هم در رتبه یا Rank گوگل داره.

2- مانیتورینگ HTTP

ما از HTTP برای انتقال داده های آفلاین بااستفاده از مجموعه قوانین سرورو ها و مرورگر های وب برای تبادل اطلاعات استفاده می کنیم. مانیتورینگ HTTP اطلاعاتی در مورد ترافیک HTTP بین اینترنت و کامپیوتر به ما ارائه میده و تنظیمات پیشرفته ی اون به کاربرا اجازه میده تا درک بیشتری در مورد این موضوع داشته باشن مثل گواهی امنیتی ssl اگر در یک مکان میزبانی باشه به شما اطلاع میده.

3- مانیتورینگ DNS server

هر کامپیوتر یه آدرس عدد داره، که پروتکل DNS آدرس آنلاین اون هارو به آدرس های عددیشون ترجمه میکنه. مانیتورینگ سرور DNS اطلاعاتی دقیق همراه با جزئیات فراوان درباره uptime، شکست پروتکل ها، قطعی شبکه و… ارائه میده . نکته مهم در این نوع مانیتورینگ عدم تطابق بین آدرس عددی و آدرس آنلاین هست که DNS قادر به تشخیص خطاها بوده و به محض تشخیص خطایی که ممکنه منجر به ربودن یا Hijacking بشه رو گزارش میکنه.

4- مانیتورینگ پورت TCP

پروتکل کنترل انتقال یا TCP ، داده ها رو از یک دستگاه در شبکه به دستگاه های دیگه ای در شبکه انتقال میده و از استراتژی ارسال مجدد برای اطمینان از انتقال صحیح و اینکه هیچ داده ای از دست نرفته باشه استفاده می کنه. از آنجا که بخشی از مانیتورینگ نظارت بر کیفیت هست و نقش موثری در ارتباطات host-to-host داره، اگر مشکلی در اتصال وجود داشته باشه سریعا آشکار میشه. اگه یه پورت TCP  موفق به ارسال پاسخ یا دریافت اطلاعاتی انتقالی نشه به اصطلاح Fail میشه و مانیتورینگ به کاربر اطلاع میده که این پروسه به شکست خورده یا انتقال ناقص انجام شده. این مورد در مانیتورینگ آپتایم سایت بسیار مهمه که با موفقیت انجام بشه و به شکست نخوره. همانطور که میدونید در دنیای مجازی تهدیدای زیادی وب سایت هارو مخصوصا وب سایت های بزرگ رو تهدید میکنن. برای مقابله با این تهدیدات اولین گام داشتن یه هاستینگ خوبه که تیم فنی و پشتیبامی قوی داشته باشه که به صورت 24 ساعته سرور ها و سایت هارو مانیتورینگ کنند.

ابزارهای آنلاین مانیتورینگ سرور

چند ابزار مانیتورینگ سرور که باید آن ها را بشناسید:

  1. Monitor Scout (رایگان)
  2. Got Site Monitor (رایگان و تجاری)
  3. Service Uptime (رایگان و تجاری)
  4. Host Tracker (رایگان و تجاری)
  5. Basic State (رایگان)
  6. Status Cake (رایگان و تجاری)
  7. Pingdom (رایگان و تجاری)
  8. Monitor Us (رایگان)
  9. Uptime Robot (رایگان)
  10. WHSR Uptime Monitor (رایگان)

1- ابزار Monitor Scout

Monitor Scout به شما در کنترل وضعیت در دسترس بودن وب سایتتون از 15 مکان مختلف رو کمک میکنه و همچنین مانیتورینگ های HTTP ، HTTPS ، Ping ، MySQL ، POP3 ، DNS و … رو به فاصله ی هر 1 دقیقه 1بار انجام میده و هشدار هارو برای کاربر از طریق ایمیل و sms ارسال میکنه . در صورتیکه سایت در دسترس نباشه ، هشداری بدین معنی که سایتتون در دسترس نیست به همراه گزارشی شامل اطلاعات دقیق و جزئیات uptime ، زمان تاخیر و تجزیه و تحلیل اطلاعات ارائه می کنه.

ابزار Monitor Scout

آدرس وب سایت: https://www.monitorscout.com/register/

2- Got Site Monitor ابزار مانیتورینگ سایت

من تاحالا از Got Site Monitor قبلا استفاده نکردم اما تعدادی از خوانندگان وبلاگ ما به شدت استفاده از این ابزار رو توصیه کردند. طرح رایگان این سرویس، تا 5 URL رو پشتیبانی می کنه و تا 20 پیامک اطلاع رسانی و بی نهایت ایمیل اطلاع رسانی به شما ارائه میده. در پلن رایگان هر مانیتور به فاصله ی 5 دقیقه 1 بار انجام میشه و برای پلن خریدنی هر 1 دقیقه 1 بار مانیتور ها انجام می شوند. کاربرا با این ابزار می تونند وضعیت وب سایتشونو از نقاط مختلف بررسی کنند و این ابزار همچنین محتوای صفحات سایت، گواهی امنیت SSL و عملکرد وب سایت رو در کنار آپتایم بررسی می کند.

Got Site Monitor ابزار مانیتورینگ سایت

آدرس وب سایت: http://www.gotsitemonitor.com/

3- مانیتورینگ و بررسی آپتایم سایت با Service Uptime

Service Uptime ، 5 پلن مختلف برای کاربران ارائه داده است که شامل ، پلن رایگان ، استاندارد ( با هزینه ی 4.95 دلار در ماه) ، پیشرفته ( با هزینه ی 9.95 دلار در ماه) ، حرفه ای ( با هزینه ی 52.5. دلار در ماه) و سفارشی. در پلن رایگان می توانید یک مانیتورینگ رایگان برای بررسی هر 30 دقیقه 1 بار از طریق HTTP، SMTP، FTP، و Ping داشته باشید.

🟢🔵 این کمپانی برای پلن های استاندارد/پیشرفته/حرفه ای به ترتیب تا 10/20/110 بررسی آپتایم سایت از 10 مکان مختلف در هر 1 دقیقه 1 بار ارائه میده. 

مانیتورینگ و بررسی آپتایم سایت با Service Uptime

آدرس وب سایت: http://www.serviceuptime.com/

4- بررسی وضعیت سایت با Host Tracker

توجه کنید اونو با نمونه نرم افزار Host Tracker مایکروسافت اشتباه نگیرید! Host Tracker سایتی برای مانیتورینگ سرویس ها هست که 62 گره یا node و نقاط مختلف جهت مانیتورینگ جهانی دارد.

Host Tracker در چندین پکیج به زبان های مختلف – فرانسوی، انگلیسی، اسپانیایی و یونانی آمده است. با پلن رایگان تا 2 مانیتورینگ وب سایت در هر 30 دقیقه 1 بار می تونید داشته باشید.

Host Tracker

آدرس وب سایت: http://host-tracker.com/

5- ردیابی وضعیت سایت با سایت Basic State

Basic State یه سرویس رایگانه که در باهاش میتونید تعداد نامحدودی وب سایتو در هر 15 دقیقه 1 بار track کنید . Basic State هشدار های قطعی وب سایتتونو از طریق ایمیل ارسال می کنه و گزارشات روزانه ای برای 14 روز در دسترس شما قرار میده.

Basic State برای تشخیص آپتایم

آدرس وب سایت: http://basicstate.com/

6- Status Cake برای مانیتورینگ سایت

Status Cake نیز دو نوع اکانت رایگان و تجاری ارائه میده که برای پلن رایگانش مانیتورینگ هر 5 دقیقه 1 بار انجام میشه  و به تعداد نامحدود وب سایتو میتونن مانیتور کنن. به علاوه گزارشاتی با جزئیات دقیق به صورت ماهانه در پایان هر ماه ارائه میشه اما ضعفی که داره در اطلاع رسانیشه که در زمان قطعی به شما هیچ اطلاعی نمیده. اما از سمت دیگه پلن های خریدنیش شامل پلن پایهف قوی و تجاریش رو با قیمت های ماهانه 5.99 یورو/14.99 یورو/49.99 یورو ارائه میده که در این پلن ها هشدار های قطعی اطلاع رسانی میشه و این برتری پلن های خریدنی به رایگانش هست. در پلن های خریدنی هر 30 ثانیه 1 بار مانیتور دارید ، تست مرورگر در لحظه ، بررسی مطابقت محتوا، کد وضعیت سفارشی ، مانیتورینگ SSL ، بررسی نرم افزار های مخرب malware و بسیاری ویژگی های مفید دیگه ای دارید.

تشخیص آپتایم با Status Cake

آدرس وب سایت: https://www.statuscake.com/

7- بررسی آپتایم با ابزار آنلاین Pingdom

چگونه آپتایم یک هاست خوب را اندازه گیری کنیم ؟Pingdom نیز 5 پلن مختلف ارائه کرده که به ترتیب عبارتند از : پلن رایگان ( با هزین 0 دلار ماهانه) پلن شروع کننده ( با هزینه 9.95 دلار ماهانه) پلن استاندارد ( با هزینه 21.06 دلار ماهانه) حرفه ای ( با 91.20 دلار ماهانه) و شرکتی ( با هزینه 453.75 دلار ماهانه) هستند. با پلن رایگان می تونید 1 وب سایتو مانیتور کنید گزارش ماهانه داشته باشید و 20 پیامک هشدار  Failure هم دارید. با پلن شروع کننده 10 مانیتور وب سایت، مانیتور Real یا آنی و 20 پیامک هشدار دارید. با پلن استاندارد، حرفه ای و شرکتی به ترتیب 50/250/500 مانیتور ، 5/20/200 مانیتور آنی یا Real و200/500/1000 پیامک هشدار دارید. Pingdom به صورت رایگان در یک اپلیکیشن موبایلی ارائه شده و میتونید اون رو بر روی آیفون یا دستگاه اندرویدیتون نصب کنید. مانیتورینگ سایت هارو هر 1 دقیقه 1 بار انجام میده و در هر دو پلن رایگان و خریدنی یکسان هست.

آدرس وب سایت: https://www.pingdom.com/

8- ابزار Uptime Robot

Uptime Robot سایتتونو هر 5 دقیقه 1 بار مانیتور می کنه و اگه سایت ping back نداشته باشه شما رو از طریق ایمیل مطلع میکنه. بهترین ویژگی Uptime Robot رایگان بودنشه و اجازه میده تا 50 مانیتور برای هر اکانت انجام بشه.

ابزار Uptime Robot

آدرس وب سایت: http://uptimerobot.com/

9- بررسی پایداری با ابزار آنلاین WHSR Uptime Monitor

WHSR در آخر لیست ما هستش اما به این معنی نیست که ابزار ضعیفی باشه، این ابزار نیز برای مانیتورینگ وضعیت آپتایم تهیه شده که توسط سایت webhostingsecretrevealed.net تولید شده و بررسی هاش رو بر روی HTTP و در فاصله زمانی های 5 دقیقه ای انجام میده و در زمان تشخیص قطعی به تعداد نامحدود ایمیل ارسال میکنه. با این حال که سیستم ساده ای هست ولی 100% رایگانه و شما می تونید 10 وب سایت رو داخلش مانیتور کنید. از برتری های این ابزار هم میتونم ویژگی نگهداری سوابق آپتایم وب سایت به مدت 1 سال رو اشاره کنم.

آپتایم سایت

آدرس وب سایت: http://www.webhostingsecretrevealed.net/uptime/

از کدام سرویس مانیتورینگ uptime استفاده کنیم؟

چندتا عامل کلیدی هست که میتونید با در نظر گرفتن اونا در زمان انتخاب یه سرویس ، انتخاب بهتری داشته باشد:

  • همیشه میزان فاصله ی زمانی بین هر مانیتور در سرویس مورد نظرتونو در نظر داشته باشید. ممکنه یه سرویس هر 1 دقیقه 1 بار بررسی کنه و یه سرویس دیگه هر 5 دقیقه یا 30 دقیقه1 بار که بهتره فاصله ی زمانی کمتر باشه.
  • سرویس انتخابی شما چطوری بهتون اطلاع رسانی می کنه؟ آیا در زمان قطعی از روش های ارسال ایمیل استفاده میکنه یا به شماره موبایل شما پیامک ارسال میکنه؟ آیا همون لحظه اطلاع رسانی میکنه یا اصلا همچین خدماتی ارائه نمیده؟
  • گزارشاتی که سرویس مورد نظرتون ارائه می کنه دارای چه گزینه هایی هست؟ گزارشات کامل و با جزئیات ارائه میده یا فقط یه سری آمار معمولی؟
  • قیمت اون سرویس چقدره؟ آیا واقعا به سیستمی نیاز دارید که هزینه ی بالایی داره یا با یه سیستم رایگان هم کارتون راه میوفته؟

انتخاب یه ابزار برای مانیتورینگ قبل از هر چیزی به نیاز شخصیتون بستگی داره و باید وقت بگذارید تا تحقیق و مطالعه کنید، بررسی و انالیز کنید و ویژگی های ابزار های مختلف رو باهم مقاسه کنید. در آینده اگه متوجه شدیم سایتمون از دسترس خارج یا به عبارتی down شده چکار کنیم؟ خوب بعد از انتخاب سرویس مانیتورینگ، یه روز ایمیل یا پیامکی برای ما میاد که سایت دان شده! حالا باید چکار کرد؟ هر سایتی ممکنه بنا به دلایل مختلف و متنوعی قطع و از دسترس خارج بشه. چندتا نکته ی فوری هست که بهتره سریعا پس از اطلاع از قطعی سایت انجام بدیم:

  • حتما وضعیت uptime سایتتونو دوباره با یه سرویس دیگه چک کنید – برنامه های رایگانی مثل Are My Sites Up, Down For Everyone or Just Me,  و Is Up برای چنین شرایطی ایجاد شده اند.
  • حتما به میزبان وب سایتتون این مشکل را اطلاع دهید – اگر گزارشی توسط سرویس مانیتورینگتون در دسترس هست آن را نیز ارسال کنین تا در جریان جزئیات نیز باشند و در آگاه کردن تیم میزبانیتون طفره نرید حتی به فرض اینکه تصور کنید اونا از این مشکل باخبر هستند.
  • یه بستی بگیرید دستتونو منتظر باشید تا میزبانتون پاسخی به شما بدهد. بله- من کاملا جدی هستم! این همون موضوعیه که باید در انتخاب میزبانتون دقت کنید تا بتونید یه موفقیت آنلاین داشته باشید.
  • در نهایت اگه مشکل به این زودی برطرف نشد حتما به یه میزبان دیگه نقل مکان کنید تا زودتر سایتتون در دسترس قرار بگیره.

دقت داشته باشید اگر به آپتایم 100 درصدی سایت و سئو آن اهمیت می دهید و کسب و کارتان برایتان ارزشمند است پیشنهاد می کنیم از سرویس های قوی هاست ابری بهره بگیرید  چرا که با پایداری 100 درصد و بدون قطعی تاثیرات بسیار مثبتی در طولانی مدت به ارمغان خواهند آورد.

مجموعه میزبان فا برای اولین در ایران اقدام به ارائه سرویسی نموده که با پایداری 100 درصد و به صورت کلاستر شده مطابق با تکنولوژی میزبان وبسایت های شما خواهد بود. جالب است بدانید در خصوص ارائه هاست ابری وردپرس و هاست ابری ووکامرس اقدامات گسترده ای انجام شده تا آپتایم سرویس مشتریان عزیز به حداکثر ممکن ارتقاء یابد.

خرید هاست ابری

3.8/5 - (13 امتیاز)

علی یزدان پرست

حدود 8 سالی هست که در زمینه میزبانی وب به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، علی یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های میزبان فا را توسعه می دهد، علی به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

‫۱۰ دیدگاه ها

  1. درود
    شکسته نویسی و عامیه نویسیس باعث میشود که نوشته های شما در گوگل رتبه پایین تری داشته باشد

  2. سلام با تشکر از مطلب مفیدتون
    ممنون میشم این محتوا رو بروز کنید
    چون Pingdom فقط 14 روز رایگانه و
    Status cake هم فقط 7 روز

    1. سلام روزبخیر؛
      بله اغلب پلن های رایگان بامحدودیت زمان استفاده یا امکانات ارائه شده و در دسترس همراه هستند.

      Status Cake نیز دو نوع اکانت رایگان و تجاری ارائه میده که برای پلن رایگانش مانیتورینگ هر 5 دقیقه 1 بار انجام میشه و به تعداد نامحدود وب سایتو میتونن مانیتور کنن.

  3. سلام
    بنظر میاد، “1- ابزار Monitor Scout” امکان ثبت نام و ثبت هاست و وبسایت رو نداره.

    1. سلام و احترام؛
      این مورد بررسی شد امکان ثبتنام وجود داره. به صفحه رجیستری ابزار مراجعه کنید.
      monitorscout.com/register

    1. سلام روزبخیر؛
      بله امکان استفاه از چندین ابزار وجود داره. این ها ابزارهای آنالیز هستند.

  4. سلام
    مطلب مفیدی بود
    فقط قسمت بستنی خوردنش رو حذف کنید چون بنده بدلیل استفاده از هاست اشتراکی شما مرض قند گرفتم
    مشکلات گزارش میشه در تیکت خونده هم میشه ولی در انتها میشه همینی که هست (البته بعد 2 ماه پیگیری)

    1. سلام و احترام؛
      پشتیبانی در دو شیفت حضور دارن تا به تیکت های کاربران رسیدگی کنند. موارد و مشکلاتی که مرتبط با سرویس هاستتون باشه حتما پیگیری میشه اما اگر هر نارضایتی در خصوص پاسخ دریافتی داشتید میتونید به دپارتمان شکایات تیکت بزنید تا به صورت اختصاصی روند پاسخگویی کارشناسان توسط مدیریت مجموعه مورد بررسی قرار بگیره و پیگیری بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *