میزبانی وب

مصرف بالای هاست از منابع سخت افزاری

حد بهینه موضوعی است که در اغلب مواقع در اکثر موارد صدق می کند. این موضوع برای مصرف منابع هاست نیز کاملا صادق است. به این معنی که شرایط و ساختار سایت ما می بایست به نحوی باشد که مصرف بهینه ای از منابع سخت افزاری داشته باشد. در غیر اینصورت سایت مشکلات زیادی خواهد داشت و هزینه بالایی به مالک سایت تحمیل خواهد کرد. در این مطلب شما را راهنمایی خواهیم کرد تا سایت خود را به نحوی راه اندازی و مدیریت کنید که مصرف بهینه ای از منابع سخت افزاری داشته باشد. همچنین اگر به شما اطلاع داده شده است که سایت پرمصرفی دارید راهکارهای حل این مشکل به شما ارائه خواهد شد.

مصرف بالای هاست چه زمانی اتفاق می افتد؟

معمولا در دو حالت این موضوع اتفاق می افتد. حالت اول زمانی است که بازدیدهای یک سایت بالاست و حالت دوم زمانی است که سایت بازدید سایت بالا نیست اما مصرف منابع بالایی دارد. قاعدتا در حالت دوم مشکلی وجود دارد. در حالت اول نیز ممکن است با وجود بازدیدهای بالا نیز مصرف از منابع بالاتر از حد معمول باشد. در این حالات می بایست به فکر حل مشکل باشیم. معمولا اولین فکری به ذهن ما می رسد این است که با ارتقا سرویس هاست خود می توانیم این مشکل را برطرف کنیم که تصور کاملا اشتباهی است! این تصور زمانی درست است که منابع هاست برای استفاده بهینه سایت مان کافی نیست و قاعدتا باید آنرا ارتقا دهیم.

عمده دلایل مصرف بالای هاست از منابع

معمولا مشکل مصرف بالای هاست بدلایل مسائل فنی یا امنیتی بوجود می آید. عمده دلایل بشرح زیر است:

  • سایت تحت حملات تکذیب سرویس DDoS یا ورود به اجبار Brute Force قرار دارد.
  • عدم سازگاری کامل سیستم مدیریت محتوا ، قالب و افزونه های سایت با هاست
  • استفاده از قالب یا افزونه های غیرمعتبر و ناسازگار
  • بازدیدهای سایت بالا رفته است.
با توجه به شفافیت کامل موضوع، فضا و پهنای باند مورد استفاده هاست در این مطلب مورد بررسی قرار نمی گیرد. زیرا به آسانی قابل تشخیص است.

صرفه جویی در هزینه ها و افزایش کارایی سایت

بررسی و حل مشکل مصرف بالای هاست علاوه بر صرفه جویی در هزینه ها موجب افزایش کارایی سایت نیز می شود. هر قدر سایت توسعه یافته و بزرگتر شود کنترل و مدیریت آن سخت تر خواهد شد. پس بهتر است از ابتدا روی بهینه کردن مصرف منابع آن کار کنیم. چنین مواقعی ممکن است مصرف به حدی بالا رود که موجب از دسترس خارج شدن سرور گردد!

حل مشکل مصرف بالای هاست

با توجه به اینکه تعداد سایت های استفاده کننده از وردپرس در مقایسه با سیستم های مدیریت محتوای دیگر بالاست در این مطلب حل مشکل مصرف بالا را با وردپرس مطرح خواهیم کرد. عمده دلایل مصرف بالا ذکر شد و در ادامه به تشریح آنها خواهیم پرداخت.

حملات DDoS یا Brute Force

برای هر سایتی بخصوص سایتهای خوب و معتبر ممکن است این اتفاقات بیافتد و ادامه دار باشد. در این حالت می بایست از راهکار مطمئنی برای مقابله با این مشکلات بهره ببریم. برای وردپرس پیشنهاد ما این است که موارد زیر را انجام دهید:

  • محدودسازی محیط مدیریت wp-admin به آی پی و محافظت دایرکتوری
  • تنظیم سطح دسترسی 400 برای فایل wp-config.php
  • محدود کردن فایل wp-config.php و xmlrpx.php به آی پی
  • استفاده از DDoS Protection مانند Cloud-Flare در صورت نیاز

عدم سازگاری محتوای سایت با هاست

اختلال واژه ای مناسب برای این موضوع است. فرض کنید بر روی یک سیستمی دو آنتی ویروس و فایروال نصب شود! قاعدتا این موضوع یا امکانپذیر نخواهد بود و یا در صورت اجرا منابع سیستم به شکل بسیار قابل توجهی اشغال خواهد شد. پس باید در نظر داشته باشیم که سیستم مدیریت محتوا، قالب و افزونه های مورد استفاده ما سازگاری کامل با هاست و یکدیگر داشته باشند.

مشکلات ناشی از قالب و افزونه ها

این مشکل معمولا زمانی بوجود می آید که از قالب یا افزونه های نال شده و غیرمجاز استفاده نماییم. پیشنهاد ما همواره این است که از قالب و افزونه های قانونی و مجاز استفاده نمایید. همچنین می بایست به این موضوع توجه داشته باشید که بسته های نصبی آنها را نیز باید از منابع اصلی دریافت نمایید.

بالا رفتن بازدیدهای سایت

اگر تنها دلیل بالا رفتن مصرف از منابع، بالا رفتن تعداد بازدیدهای سایت بخصوص بازدیدهای همزمان واقعی بالا باشد جای تبریک دارد! در این حالت پیشنهاد ما این است سرویس خود را ارتقا دهید.

4.9/5 - (7 امتیاز)

عیسی نورانی

حدود 10 سال است که بــصورت تخصـصی و حـرفه ای در حـوزه سئو و بهینه سازی سایت فعالیت مـی کند و تجربه همکاری با ده ها رسانه بزرگ اینترنتی را در کارنامه خود دارد. عیسی سالـــهاست که یکی از بـرتـرین ها در زمینه تولید محتوای حرفه ای مطابق با الگوریتم های موتورهای جستجوگر در کشور است. همچنین حدود 3 سال است که بصورت جدی پروژه های سئو و بهینه سازی مجموعه میزبان فا را مدیریت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *