گوگل سرچ کنسول

از کجا بفهمیم سایتمان در گوگل پنالتی شده است؟

خیلی از اوقات ممکن است یک وب سایت به دلیل رعایت نکردن برخی از دستورالعمل های گوگل توسط این موتور جستجو جریمه شود. جریمه گوگل به این شکل است که وب سایت را به نتایج جستجو انتهایی می برد و عملا امکان بازدید سایت از طریق موتور جستجو گوگل را صفر می کند. به این فرآیند پنالتی شدن توسط گوگل گفته می شود. در این مقاله از پایگاه دانش میزبان فا تصمیم داریم به شما بگوییم که پنالتی شدن سایت چیست ؟ همچنین بررسی خواهیم کرد که دلیل پنالتی شدن سایت در گوگل چیست و نحوه تشخیص و رفع آن را نیز با هم بررسی می کنیم.

پنالتی شدن سایت در گوگل چیست؟

برای یک مدیر سایت هیچ چیزی بدتر از این نیست که در سرچ کنسول خود پیغامی مبنی بر اینکه توسط گوگل پنالتی شده است دریافت کند. این پیغام در سرچ کنسول گوگل تحت عنوان manual actions یا همان اقدامات دستی نمایش داده می شود. در واقع گوگل تحت عنوان manual actions یک صفحه یا شاید هم تمامی صفحات یک وب سایت را به نتایج انتهایی جستجو برده یا آنها را به صورت کامل حذف می کند.

این اتفاق زمانی صورت می گیرد که گوگل تشخیص دهد که یک صفحه یا تمامی صفحات وب سایت شما دستورالعمل های گوگل را نقض کرده است. در نتیجه آن صفحه یا صفحات وب سایت شما به صورت ناگهانی در نتایج گوگل تنزل رتبه پیدا می کند یا به صورت کامل از نتایج حذف می شود و دیگر هیچ چیزی از آن برای کاربران قابل مشاهده نخواهد بود.

خوشبختانه گوگل از طریق سرچ کنسول گوگل و با استفاده از منو manual actions این موضوع را به شما اطلاع داده و فرصت رفع پنالتی شدن سایت در گوگل را به شما می دهد. اما سوال اینجاست که کدامیک از عوامل، در صورت متوجه شدن گوگل موجب پنالتی میشود؟

رفع پنالتی گوگل

دلیل پنالتی شدن سایت در گوگل

به طور کلی با روی کار آمدن موتورهای جستجو و نقش پر اهمیت آنها در موفقیت یک کسب و کار خیلی از افراد تصمیم گرفتند با دور زدن قوانین گوگل نتایج ابتدایی آن را تصاحب کنند. بدین ترتیب بدون هیچ تلاشی و تنها با یکسری اقدامات فریبکارانه خزنده های گوگل را متقاعد می کردند که وب سایت آنها را به عنوان نتایج ابتدایی کلمات کلیدی پر سرچ نمایش دهند. همین امر سبب شد تا پنالتی شدن سایت در گوگل اهمیت بیشتری برای این موتور جستجو پیدا کند. در واقع با جریمه شدن توسط گوگل و عدم نمایش چنین سایت هایی در نتایج، گوگل سعی می کند تا بهترین محتواهای ممکن را به کاربران خود نشان داده و رضایت آنها را کسب نماید.

از نظر گوگل وب سایتی مستحق بودن در نتایج ابتدایی است که محتوای سئو شده و ارزشمندی را به کاربران این موتور جستجو نمایش دهد و فاکتور های سئو و بهینه سازی سایت را رعایت کرده باشد. پس هر وب سایتی که سعی کند به جای استفاده از سئو کلاه سفید، از سئو کلاه سیاه یا خاکستری استفاده کند، با پنالتی شدن سایت در گوگل رو به رو می شود.

12 دلیل پنالتی شدن سایت در گوگل

در ادامه انواع مختلف دلایل پنالتی شدن سایت در نتایج گوگل که در سرچ کنسول گوگل قابل مشاهده می باشند را ارائه خواهیم کرد:

  • User-generated spam: گوگل در صفحات وب سایت شما هرزنامه شناسایی کرده است.
  • Spammy free host: بخش قابل توجهی از وب سایت های میزبانی شده روی سرویس میزبانی وب رایگان شما اسپم هستند.
    میزبانی وب چیست؟
  • Structured data issue: از نظر گوگل برخی از نشانه گذاری های قرار گرفته در صفحات وب سایت شما خارج از دستورالعمل های داده ساختار یافته گوگل است.
    آشنایی با داده های ساختار یافته اصولی
  • Unnatural links to your site: گوگل الگویی از پیوندهای غیرطبیعی، مصنوعی، فریب دهنده یا دستکاری شده را در وب سایت شما مشاهده کرده است.
  • Unnatural links from your site: گوگل الگویی از پیوندهای غیرطبیعی، مصنوعی، فریب دهنده یا دستکاری شده به وب سایت شما مشاهده کرده است.
  • Thin content with little or no added value: گوگل تشخیص داده است که برخی از صفحات وب سایت شما دارای کیفیت پایین یا حجم کم است.
  • Cloaking and/or sneaky redirects: سایت شما ممکن است صفحات متفاوت از آنچه را که به گوگل نشان می دهد، به کاربران خود ارائه دهد. همچنین ممکن است کاربران را به صفحه دیگری نسبت به آنچه که گوگل می بیند هدایت کند.
  • Pure spam: در برخی از صفحات وب سایت شما از تکنیک هایی استفاده شده است که خارج از دستورالعمل های وبمستری گوگل است.
  • Cloaked image: مغایرت برخی از تصاویر سایت در نتایج جستجوی گوگل و آنچه که در وب سایت خود نمایش می دهید، سبب پنالتی شدن سایت در گوگل خواهد شد.
  • Hidden test and/or keyword stuffing: در صورتی که برخی از صفحات شما حاوی محتوای یا کلمات کلیدی پنهان باشد ممکن است توسط گوگل جریمه شوید.
    انتخاب کلمات کلیدی برای صفحات سایت
  • AMP content mismatch: میان محتوای نسخه AMP و صفحه کانونیکال آن تفاوت وجود دارد.
    مدیریت صفحات canonical وب سایت
  • Sneaky mobile redirects: ممکن است برخی از صفحات وب سایت شما کاربران دستگاه های تلفن همراه را به محتوایی ریدایرکت کنند که دسترسی خزنده های گوگل به آنها محدود شده است.
    ریدایرکت ۳۰۱ چیست و چه کاربردی دارد؟

تمامی این موارد می توانند به عنوان دلایل پنالتی شدن سایت در گوگل شناخته و موجب جریمه شدن وب سایت شما توسط گوگل شوند.

نحوه بررسی و رفع پنالتی سایت

گوگل از طریق منو manual actions سرچ کنسول گوگل به شما اعلام می کند که یک یا تمامی صفحات وب سایت شما توسط این موتور جستججو پنالتی شده است. به همین منظور باید به ترتیب زیر پیش بروید:

  1. وارد سرچ کنسول خود شده و از طریق منو Security & Manual Actions زیر منو manual actions را انتخاب نمایید.
    ورود به گوگل وبمستر تولز در چند ثانیه پنالتی گوگل چیست
  2. در گزارشی که در این بخش از سرچ کنسول گوگل نمایش داده می شود، بررسی کنید که کدام یک از صفحات تحت تاثیر قرار گرفته اند.
  3. نوع پنالتی و توضیحات کوتاه ارائه شده را مشاهده کرده و برای دیدن اطلاعات بیشتر درباره دلیل پنالتی شدن سایت در نتایج جستجو و در ادامه رفع آن روی «بیشتر بدانید» کلیک کنید.
  4. مشکل را در تمامی صفحاتی پنالتی شده توسط گوگل رفع کنید. در نظر داشته باشید که اگر مشکلات تمامی صفحاتی که تحت تاثیر قرار گرفته اند به صورت کامل رفع نشود، جریمه صورت گرفته برداشته نمی شود. پس به هیچ عنوان تصور نکنید که با رفع مشکل چند صفحه می توانید آنها را به تنهایی به نتایج جستجو برگردانید.
  • اطمینان حاصل کنید که خزنده های گوگل می توانند صفحات مورد نظر را بررسی کنند. اگر دسترسی به صفحات حاضر در فایل robots.txt یا توسط تگ noindex بلاک شده باشد یا کاربران برای ورود به آنها باید یوزر و پسورد وارد کنند، حتی بعد از رفع مشکل، پنالتی شدن سایت توسط گوگل همچنان پابرجا می ماند. شما می توانید با استفاده از URL Inspection به بررسی این موضوع بپردازید.
    آموزش ساخت فایل robots.txt برای وردپرس و بهینه سازی آن آموزش ابزار URL inspection گوگل سرچ کنسول
  • زمانی که تمامی موارد عنوان شده صورت گرفت، در ادامه فرآیند رفع مشکل پنالتی شدن سایت در گوگل باید درخواست بازنگری (Request Review) دوباره را انتخاب نمایید. در این درخواست باید توضیح دهید که مشکلی که باعث پنالتی شدن سایت در گوگل شده است به صورت کامل رفع شده است. یک درخواست خوب باید موارد زیر را شامل شود:
    • باید در آن به کیفیت وب سایت شما اشاره شود.
    • مراحلی که برای رفع مشکل موجود طی کرده اید را به صورت دقیق شرح دهید.
    • نتیجه اقدامات خود را به صورت مستند ارسال نمایید.
  • فرآیند بررسی مجدد ممکن است بین چند روز یا یک هفته زمان ببرد. نتیجه این بررسی نیز توسط ایمیل برای شما ارسال خواهد شد. در نظر داشته باشید که در زمان ارسال درخواست باید در همان لحظه پیغام تایید بررسی در سرچ کنسول گوگل برای شما نمایش داده شود.
  • [/tie_list]

    تفاوت میان گزارش امنیتی و فعالیت های دستی در سرچ کنسول چیست؟

    به دلیل نزدیک بودن گزارش مشکلات امنیتی و manual actions سرچ کنسول گوگل گاهی آنها به اشتباه به جای یکدیگر گرفته می شود. به همین دلیل بهتر است که تفاوت میان آنها را مورد بررسی قرار داد. در گزارش manual actions گوگل سرچ کنسول به بررسی مشکلاتی پرداخته می شود که دستورالعمل های موتورهای جستجو را نقض می کنند. اما این مشکلات لزوما برای کاربران خطری را ایجاد نمی کند. تنها صفحات دارای مشکل به نتایج انتهایی گوگل تنزل کرده یا از آن حذف می شود.

    اما در خصوص گزارش امنیتی ماجرا متفاوت است. این گزارش نشان دهنده هک شدن سایت یا رفتاری از جانب وب سایت است که می تواند به بازدیدکننده آن آسیب برساند.

    چطور مشکلات امنیتی سایت را با سرچ کنسول گوگل بررسی کنیم؟

    پنالتی شدن سایت در گوگل یکی از اتفاقاتی است که می تواند عملکرد وب سایت شما را به صورت جدی تحت تاثیر قرار دهد و روی رتبه بندی سایتتان تاثیر منفی بگذارد. به همین دلیل باید تا آنجایی که امکان دارد از بروز چنین اتفاقی جلوگیری کرده یا صورت بروز در راستای رفع آن گام بردارید. در این مقاله تلاش بر این بود تا آموزش پنالتی شدن سایت در گوگل و جریمه شدن توسط آن را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

    آموزش 0 تا 100 سرچ کنسول گوگل  گوگل سرچ کنسول چیست؟

    5/5 - (5 امتیاز)

    درناز خیبرگیر

    چند سالی است که کار ترجمه را دنبال کرده و اکنون در زمینه تولید محتوا فعالیت می کند. او در حال حاضر به تیم تحریریه میزبان فا پیوسته است.

    ‫۴ دیدگاه ها

    1. با سلام و خسته نباشید
      می خواستم بابت مقالتون تشکر کنم و اینکه یک سوال :
      من تازگیا یک سایتی ساختم
      مطالبم رو با اصول سئو گوگل نشون میداد اما تازگیا هیچکدوم از مطالبم رو نشون نمیده
      وقتی هم که به سرچ کنسول میرم هیچ خطایی وجود نداره اما وقتی می خوام ببینم این مطلب وجود ایا در گوگل ایندکس شده میگه که در گوگل وجود ندارد اما خطا نیست ؟؟
      من الان آن همه مطالب رو چطور باز گردانی کنم؟

    2. سلام
      میخوام یک دامنه ثبت کنم اما فعلا قصد راه اندازی و شروع کار سایت و ندارم درصورتی که چند ماه بعد بخوام سایت و راه اندازی و شروع به کار کنم ایا مواردی هست که بخاطر همزمان نبودن ثبت دامنه و اغاز کار مشکل ساز و با باعث اعمال هرینه های بیشتر بشه و اینکه ثبت و مالکیت سایت توسط شخص حقیقی دارای مدارک و اسناد فیزیکی هست و برای مالک دامنه ارسال میشه یا نه ممنون‌

      1. سلام و احترام؛
        مشکلی وجود ندارد تنها باید به زمان انقضای دامنه و هاست دقت داشته باشید چرا که در بازه های زمانی متفاوت خریداری شده اند.
        تنها هزینه مازاد همان روزشمار اعتبار دامنه است که در دامنه های ملی این هزینه چندان محسوس نخواهد بود.
        شما می توانید ناحیه کاربری خود در شرکت هاستینگ را به صورت حقیقی براساس نام مالک سایت یا به صورت حقوقی بر اساس اطلاعات شرکت ایجاد نمایید.
        زمان خرید دامنه ملی نیز می توانید شناسه ایرنیک را براساس اطلاعات صاحب اصلی سایت ایجاد نمایید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *