گوگل سرچ کنسول

مدیریت صفحات canonical وب سایت

صفحات canonical یکی از موضوعات مهمی است که باید در زمینه مدیریت وب سایت به آن توجه ویژه داشت. چرا که گوگل حساسیت بسیار زیادی نسبت به محتوای تکراری داشته و تلاش می کند تا آنجا که امکان دارد از نمایش محتوای تکرای جلوگیری به عمل آورد. به همین دلیل نیز اقدام به ارائه راه حلی مناسب برای حل مشکلات مربوط به محتوای تکراری نموده. اما تگ canonocal چیست؟ چه ارتباطی میان صفحات canonical و تگ کنونیکال وجود دارد؟ پاسخ این سوالات موضوعی است که ما قصد داریم در این مقاله از پایگاه دانش میزبان فا به آن بپردازیم. علاوه بر آن روش استفاده از این تگ و نقش آن در مدیریت صفحات canonical وب سایت را نیز مورد بررسی قرار خواهیم داد.

موضوعاتی که در این مقاله به آنها پرداخته خواهد شد، به شرح ذیل می باشند:

canonical چیستایجاد صفحات canonical در وب سایت

صفحه کنونیکال را می توان در واقع نسخه اصلی صفحات مشابه دانست. با قرار دادن یک تگ کوچک در یک صفحه می توان برای موتورهای جستجو گوگل مشخص کرد که کدام صفحه را به عنوان صفحه اصلی در نظر گرفته و آن را crawl و ایندکس کنند. گاهی ممکن است در وب سایت یک صفحه مشخص توسط چندین آدرس اینترنتی در دسترس بوده یا شاید هم صفحات مختلفی با محتوای مشابه وجود داشته باشد. به عنوان مثال می توان به نمایش یک صفحه در نسخه موبایل و نخسه دسکتاپ آن اشاره کرد. گوگل تمامی این نسخه ها را محتوای تکراری در نظر می گیرد. در این حالت باید به صورت دستی و با افزودن یک تگ کنونیکال در لینک صفحه ای که تصور می کنید نسخه اصلی است این موضوع را مشخص کنید.

بدین ترتیب صفحه مورد نظر توسط گوگل crawling شده و در نهایت ایندکس شود و سایر صفحات به عنوان نسخه های canonical در نظر گرفته می شوند. اما اگر هم خودتان این کار را انجام ندهید، گوگل به صورت پیش فرض یک صفحه را به عنوان صفحه کانونیکال در نظر می گیرد و آن را ایندکس می کند. اما موضوعی که باید به آن توجه داشت این است که ممکن است صفحه انتخابی گوگل صفحه canonical اصلی نباشد. حتی این امکان نیز وجود دارد که گوگل آنها را صفحات یکسانی بداند و نتواند صفحه کنونیکال را انتخاب کند. در این حالت ممکن است وب سایت شما از نظر سئو دچار مشکل شود. به همین دلیل باید روی این صفحات و مدیریت درست آنها دقت کافی داشت.

چرا باید صفحات canonical خود را مشخص کنیم؟

همانطور که پیش تر گفته شد، صفحه canonical در واقع صفحه ای است که گوگل فکر می کند بیش از سایر صفحات تکراری موجود محتوای مورد نظر وب سایت شما را نشان می دهد. توجه داشته باشید که نیازی نیست صفحات کاملا یکسان باشند. چرا که اعمال تغییرات جزئی در صفحات نمی تواند باعث شود که گوگل آنها را صفحه ای منحصر به فرد تلقی کند.

به عنوان مثال خیلی از صفحات بر اساس قیمت ایجاد شده یا اینکه بر اساس رنگ بندی یا هر ویژگی دیگری ساخته می شوند. همین امر سبب می شود تا وب سایت دارای صفحات تکراری شود که اگر به شکل درستی مدیریت نشوند، می تواند برایتان نتایج منفی به دنبال داشته باشد. به همین دلیل روی مدیریت این صفحات و تعیین صفحه کانونیکال بسیار تاکید می شود. پیش تر به تگی به نام کانونیکال اشاره شد. بیایید کمی در مورد آن بحث کنیم.

canonical تگ چیستتگ کانونیکال چیست؟

تگ canonical که با نام «rel canonical» نیز شناخته می شود در اصل روشی است که به موتورهای جستجو گفته  می گوید یک URL مشخص، نسخه اصلی از مجموعه صفحات تکراری می باشد. با استفاده از این تگ، دیگر با مشکلات مربوط به محتوای تکراری یا کپی رو به رو نخواهید شد. با یک تگ کنونیکال می توانید به راحتی به موتورهای جستجو بگویید که می خواهید کدام نسخه از محتواهای مشابه وب سایت شما را CRAWL کرده و ایندکس نماید تا در نتایج جستجو نمایش داده شود.

اجازه دهید برای روشن تر شدن موضوع برایتان مثالی بزنیم. ممکن است صفحه اصلی وب سایت شما به شکل های زیر قابل دسترسی باشد:

  • http://www.yourdomain.com
  • https://www. yourdomain.com
  • http://yourdomain.com
  • و…

صفحه ای که یک کاربر اینترنتی در نهایت آن را مشاهده می کند، یک صفحه مشترک یعنی همان صفحه اصلی می باشد. اما موتورهای جستجو ر یکی از این URL ها را، یک صفحه منحصر به فرد می داند. چون تغییراتی که در آنها اعمال شده بسیار جزئی و کوچک هستند. حال اگر شما با استفاده از تگ کانونیکال به گوگل نشان ندهید که کدام یک از این صفحات را باید به عنوان صفحه اصلی ایندکس کند، به نوعی محتوای تکراری ایجاد کرده اید و گوگل نیز مخالف جدی چنین اتفاقی است. به جز مثال فوق، سایر صفحات مشابه نیز باید تعیین تکلیف شوند.

نقش تگ های کنونیکال در سئو چیست؟

گوگل به هیچ عنوان محتوای تکراری را دوست ندارد. این موضوع نیز زمانی پیچیده تر می شود که قرار باشد یکی از این محتواهای تکراری را به عنوان صفحه canonical انتخاب کند. چرا که:

  • آنها باید یکی از این صفحات را انتخاب کرده و ایندکس نمایند. اما اینکه این محتوا دقیقا متعلق به صفحه اصلی وب سایت شما می باشد موضوعی است که اهمیت دارد.
  • موتورهای جستجو در کنار انتخاب صفحه کنونیکال باید صفحات دیگر را نیز رتبه بندی کنند.
  • همچنین باید تشخیص دهند که در یک صفحه «link equity» داشته باشند یا آن را به چندین نسخه تقسیم کنند.
«link equity» با نام «link juice» نیز شناخته می شود، اصطلاحا توصیف می کند که یک لینک می تواند از یک صفحه به صفحه ای دیگر منتقل شود. در واقع link equity تمامی لینک سازی های داخلی و خارجی را شامل می شود.
  • علاوه بر این داشتن محتوای تکراری می تواند روی «بودجه crawling» نیز تاثیر بگذارد. منظور از این اصطلاح این است که گوگل به هیچ عنوان زمان خود را با crawl کردن چندین نسخه یک صفحه مشخص تلف نمی کند. ترجیح موتورهای جستجو این است که به جای بررسی یکسری محتوای تکراری زمان خود را به بررسی محتواهای مهم دیگر موجود در وب سایت شما اختصاص دهد.
  • با استفاده از تگ canonical به گوگل گفته می شود نسخه ای از این صفحات باید crawl و ایندکس شده و در نتایج جستجو گوگل نمایش داده شود. علاوه بر آن درک بهتری درباره لینک سازی صفحات وب سایتتان خواهند داشت.
یکی از خطاهایی که در سرچ کنسول گوگل نشان داده می شود، خطای صفحه کنونیکال است. این خظا به شکل های مختلف خود را نشان می دهد. در صورت تمایل به کسب شناخت بیشتر در خصوص خطاهای موجود در وبمستر تولز می توانید مقاله رفع خطاهای گوگل وبمستر را مطالعه نمایید.

رفع خطاهای گوگل وبمستر

بهترین روش های ایجاد تگ canonical چیست؟

محتوای تکراری موضوعی بسیار حساس است. به همین دلیل بهتر است در استفاده از تگ کنونیکل دقت کافی را داشت. در زمانی که قصد دارید صفحه کانونیکال خود را مشحص کنید، باید موضوعات زیر را در نظر داشته باشید:

canonical تگ چیست

  1. تگ های canonical می توانند خودشان مرجع باشند.
  2. نسخه کانونیکال صفحه اصلی وب سایت خود را مشخص نمایید.
  3. تگ های کانونیکال وب سایت خود را بررسی نمایید.
  4. از ارسال سیگنال های متفاوت برای یک صفحه خودداری کنید.
  5. در خصوص انتخاب صفحه کانونیکال نسخه های نزدیک محتاط عمل کنید.
  6. برای محتواهای تکراری وب سایت های خود نیز صفحه کنونیکال تعیین کنید.

1. تگ های canonical می توانند خودشان مرجع باشند

اینکه یک تگ canonical قرار گرفته در یک لینک به همان URL اشاره کند به هیچ عنوان مشکلی ندارد. به عبارتی دیگر فرض کنید لینک های Y، X و Z نسخه های تکراری یک صفحه هستند و صفحه X نیز صفحه اصلی می باشد. شما می توانید یک تگ نیز در URL مربوط به صفحه X قرار دهید.

2. نسخه کانونیکال صفحه اصلی وب سایت خود را مشخص نمایید

با توجه به اینکه کاربران اینترنتی صفحه اصلی یک وب سایت را به روش های مختلف جستجو می کنند، بهتر است که صفحه اصلی خود را به عنوان نسخه کانونیکال انتخاب کنید و بقیه حالت ها را به عنوان صفحات تکراری با تگ canonical معرفی کنید.

3. تگ های کانونیکال وب سایت خود را بررسی نمایید

گاهی اوقات استفاده اشتباه از یک کد باعث می شود که یک وب سایت برای هر یک از نسخه های URL صفحه مورد نظر یک تگ کنونیکال متفاوت قرار دهد. به همین دلیل حتما URL های محتواهای تکراری بررسی نمایید.

4. از ارسال سیگنال های متفاوت برای یک صفحه خودداری کنید

اگر سیگنال های متفاوتی را ارسال کنید، ممکن است موتورهای جستجو نتوانند صفحه کانونیکال را شناسایی کرده یا آن را به شکل اشتباهی تفسیر کنند. به عبارت دیگر اگر دو صفحه تکراری X و Y وجود دارد و صفحه X را به عنوان کانونیکال انتخاب کرده اید، به هیچ عنوان با یک تگ دیگر صفحه Y را نیز به عنوان canonical انتخاب نکنید.

5. در خصوص انتخاب صفحه کانونیکال نسخه های نزدیک محتاط عمل کنید

زمانی که بحث صفحات canonical مطرح می شود، افراد تصور می کنند که منظور صفحاتی با محتوای کاملا یکسان است. این امکان وجود دارد که برای محتواهایی که به یکدیگر بسیار نزدیک هستند هم صفحه کنونیکال تعیین کرد. اما در این زمینه باید کمی محتاط بود.
معمولا استفاده از تگ canonical برای صفحه هایی که با توجه به ویژگی هایی مثل محل، خصوصیات محصول یا موارد این چنین ایجاد شده اند نیز ممکن خواهد بود. در نظر داشته باشید که اگر صفحاتی که به عنوان نسخه تکراری یک صفحه در نظر گرفته اید تفاوت زیادی داشته باشند، ممکن است آن تگ توسط موتورهای جستجو نادیده گرفته شود.

6. برای محتواهای تکراری وب سایت های خود نیز صفحه کنونیکال تعیین کنید

اگر شما دو وب سایت مجزا دارید که محتوای تکراری روی آنها قرار گرفته اند، می توانید برای آنها از تگ کنونیکال استفاده نمایید. به عنوان مثال اگر یک شرکت انتشاراتی هستید که روزانه یک محتوا را در تعداد زیادی از وب سایت ها منتظر می کنید، تگ کانونیکال می تواند قدرت وب سایت اصلیتان در رتبه بندی را حفظ کند.

تگ کانونیکال یا ریدایرکت 301

یکی از سوالات رایج در بحث سئو این است که برای محتواهای تکراری در وب سایت های مختلف بهتر است از تگ canonical استفاده شود یا ریدایرکت 301 بهتر است. در پاسخ به این سوال باید گفت که هر یک از این روش ها برای خزنده های موتورهای جستجو و بازدیدکنندگان نتایج مختلفی را به دنبال خواهد داشت.

اگر از طریق ریدایرکت 301 صفحه ای از یک وب سایت را به صفحه یا سایت دیگری انتقال دهید، کاربران اینترنتی به صورت خودکار به صفحه پذیرنده انتقال پیدا می کنند. اما اگر از طریق رل کنونیکال این کار را انجام دهید، موتورهای جستجو متوجه می شوند که صفحه پذیرنده نسخه اصلی است اما کاربران می توانند هر دو صفحه را مشاهده نمایند.

در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر درباره ریدایرکت 301 می توانید مقالات ریدایرکت ۳۰۱ چیست و چه کاربردی دارد؟ و چگونه دامنه را ریدایرکت کنیم را مطالعه نمایید.

در این مقاله تلاش شده است تا شما را با مفهوم صفحه کنونیکال آشنا کنیم. چرا که یکی از فاکتورهای اصلی کسب نتیجه مناسب در زمینه سئو سایت نداشتن محتوای تکراری است.

در بند 2 از آموزش نحوه رفع پنالتی سایت در گوگل می توانید اهمیت کپی کردن و محتوای تکراری را بهتر درک کنید. 

با استفاده از تگ کانونیکال می توان به گوگل در زمینه شناسایی صفحات اصلی و ایندکس کردن آنها کمک کرد و این اطمینان را به وجود آورد که درون وب سایت محتوای تکراری وجود ندارد.

آموزش کامل کار با گوگل سرچ کنسول

3.7/5 - (4 امتیاز)

درناز خیبرگیر

چند سالی است که کار ترجمه را دنبال کرده و اکنون در زمینه تولید محتوا فعالیت می کند. او در حال حاضر به تیم تحریریه میزبان فا پیوسته است.

‫۱۰ دیدگاه ها

  1. با سلام
    ببینید برای انتقال سئو و اعتبار صفحات پربازدید مثل صفحه لاگین یا صفحات مشاوره که کلمه کلیدی ندارند ولی پر بازدید هستن رو میشه تگ کنونیکال بدیم به صفحه اصلی که کل اعتبار این صفحات به صفحه اصلی منتقل بشه ؟

    1. با سلام دوست عزیز
      از تگ کانونیکال برای مدیریت صفحات با محتوای تکراری و مشابه استفاده میشه. در واقع شما با استفاده از این تگ به گوگل این پیام رو میدید که کدوم یک از این صفحات مشابه، صفحه اصلی شما است. گوگل هم فقط همون صفحه رو به عنوان یکی از صفحات اصلی وبسایت شما ایندکس میکنه. در نتیجه نمیتونید از این تگ برای صفحاتی که محتوای مشابه ندارند، استفاده کنید. چون حتی اگر استفاده هم بشه، اگر موتورهای جستجو گوگل تشخیص ندهند که تگ به درستی استفاده شده، به طور کلی اون تگ رو نادیده می گیرند.
      با تشکر از همراهی شما

      1. چه راهی پیشنهاد دارید برای دادن اعتبار صفحاتی مثل صفحه لاگین یا پورتال به صفحه اصلی

        1. راه حل قطعی انتقال اعتبار یک صفحه به صفحه ای دیگر، ریدایرکت 301 است که در خصوص صفحات مورد نظر شما امکان پذیر نیست. شما می توانید از طریق لینک دهی در صفحات لاگین و پورتال به صفحه اصلی خود، کاربران را به صفحه اصلی هدایت کرده و بخشی از اعتبار این صفحات را به صفحه اصلی انتقال دهید.

            1. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره سئو سایت و لینک سازی هدفمند می توانید مقاله 126 مرحله تا موفقیت در گوگل را مطالعه نمایید. در این مقاله پاسخ خیلی از سوالات پیش آمده در ذهن شما درباره سئو سایت به شکلی دقیق ارائه شده است:
              https://mizbanfa.net/blog/seo/seo-factors/

  2. سلام وقت بخیر
    ما از cms وردپرس و افزونه Yoast SEO استفاده میکنیم مقالاتی داریم که تعداد کامنت خیلی زیادی دارند.
    آیا مقالاتی که تعداد زیادی نظر و دیدگاه دارند (مثلا چند هزار کامنت) بهتره دیدگاه ها رو صفحه بندی کنیم و در هر صفحه از دیدگاه ها از rel canonical (کانونیکال که اشاره به url اصلی صفحه داره) استفاده کنیم؟

    با صفحه بندی نظرات در وردپرس، برای هر صفحه از نظرات یک url جدید تولید میشه. ایا این روش از نظر سئو درسته و محتوای تکراری محسوب نمیشه؟ یا درست نیست و تاثیر منفی روی سئوی صفحه داره؟
    اگر راه حل بهتری برای صفحه بندی نظرات در وردپرس دارید ممنون میشم بفرمایید چون واقعا سرعت لود صفحه خیلی کند شده.

    1. با سلام دوست عزیز
      داشتن صفحات کانونیکال زیاد اگر به شکل درستی مدیریت شود، شاید تاثیر منفی مستقیم روی سئو وب سایت نداشته باشد اما به طور قطع نمی تواند تاثیر مثبتی را روی سئو وب سایت شما داشته باشد. در نتیجه شاید بهتر باشد برای مدیریت کامنت ها از قابلیت هایی مثل قرار دادن دکمه Read more و… استفاده نمایید تا کاربر در صفحه مورد نظر باقی بماند و نیاز به تعریف صفحات جدید نباشد. اما در نهایت اگر تصمیم به صفحه بندی کامنت ها گرفتید، به طور حتم با استفاده از روش هاس ارائه شده کانونیکال بودن صفحات را به گوگل اطلاع رسانی کنید.
      موفق و پیروز باشید

  3. ممنون از مطلب جامعتون، من یه موضوعی برام پیش اومد، صفحه فروشگاه ووکامرس (shop/) رو میخاستم با استفاده از یواست کنونیکال کنم، اما هرچی آدرس کنونیکال رو میزنم، داخل سورس های پیج تغییری رخ نمیده و صفحه بر روی خودش کنونیکال هست، چجوری میشه این مشکل رو حل کرد؟

  4. سلام
    آیا استفاده از تگ صفحه کانونیکال برای صفحات برچسب وردپرس(صرفا اون برچسب هایی که یکبار توی سایت استفاده شدن) درست هستش؟ مسلما برای برچسبی که دوبار یا بیشتر توی سایت استفاده شده نمیشه برچسب کانونیکال استفاده کرد.
    لطفا در این مورد راهنمایی بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *