گوگل سرچ کنسول

نمایش سوال و جواب در نتایج گوگل با FAQ سرچ کنسول

یکی از تکنیک های افزایش نرخ کلیک که هم از نظر موتورهای جستجو و هم از نظر کاربران جذابیت بالایی دارد، نمایش پرسش و پاسخ در نتایج گوگل است. به منظور ایجاد ایجاد سوال زیر لینک سایت در گوگل باید از نشانه گذاری اسکیما استفاده شود. هنگامی که قابلیت سوال و جواب در نتایج گوگل برای شما شما فعال شد، زمان آن می رسد که با استفاده از بخش FAQ سرچ کنسول گوگل به بررسی این موارد بپردازید. می توانید در سرچ کنسول گوگل تمامی اطلاعات مربوط به داده ساختار یافته FAQ را دریافت کرده و خطاهای احتمالی را رفع نمایید. در این مقاله از پایگاه دانش میزبان فا تصمیم داریم شما را با نحوه تحلیل پرسش و پاسخ در نتایج گوگل با FAQ سرچ کنسول را آشنا کنیم. در صورت تمایل به آشنایی بیشتر با این داده ساختار یافته تا انتهای این مقاله با ما همراه شوید.

موضوعاتی که در این مقاله به آنها پرداخته خواهد شد:

پرسش و پاسخ در نتایج گوگل چیست؟

صفحه سوالات متداول ( FAQ ) لیستی از پرسش و پاسخ هایی است که درباره یک موضوع مشخص نوشته شده اند. بسیاری از وب سایت ها از این قابلیت برای نمایش سوالات متداول در وب سایت خود استفاده می کنند. اما برای اینکه بتوانید آنها را در نتایج گوگل برای صفحه مربوطه نمایش دهید، باید از نشانه گذاری اسکیما استفاده کنید. با استفاده از داده های ساختار یافته این امکان برای گوگل به وجود می آید که محتوای نشانه گذاری شده وب سایت شما را خوانده و از آن در نتایج جستجو خود استفاده کند.

داده ساختار یافته

نمایش پرسش و پاسخ در نتایج هم برای موتورهای جستجو بسیار جذاب است و هم اینکه به شما در رسیدن به کاربران هدفتان کمک می کند. به همین دلیل توصیه می شود که از آن به شکلی مناسب و به جا استفاده شود تا هم سئو وب سایت بهبود پیدا کند و هم توجه مخاطبین هدف جلب شود.

برای ایجاد صفحه FAQ روش های مختلفی ارائه شده است. برای آشنایی بیشتر با بهترین روش های موجود می توانید مقاله نحوه ایجاد زیر عنوان در نتایج گوگل را مطالعه نمایید.

تحلیل قسمت سوالات متداول با FAQ سرچ کنسول

یکی از داده های ساختار یافته مهمی که اخیرا توسط گوگل در نظر گرفته می شود، نمایش پرسش و پاسخ در نتایج گوگل است. خوشبختانه در گوگل سرچ کنسول به صفحه FAQ پرداخته شده و می توانید از طریق آن به تحلیل عملکرد وبسایت خود در این زمینه بپردازید. به منظور استفاده از اطلاعات مربوط به صفحه FAQ باید از طریق قسمت enhancements سرچ کنسول گوگل اقدام نمایید.

آموزش کامل بخش enhancements گوگل سرچ کنسول

  1. ابتدا به کمک آموزش ورود به گوگل وب مستر تولز وارد سرچ کنسول گوگل شوید.
  2. با کلیک بخش enhancements گوگل سرچ کنسول شما زیرمجموعه های آن نمایش داده می شود. از میان موارد قرار گرفته در این بخش باید زبانه FAQ را انتخاب نمایید.

با کلیک روی FAQ با تصویر زیر رو به رو خواهید شد. در این صفحه می توانید اطلاعات مربوط به پرسش و پاسخ در نتایج گوگل را در دو بخش نموداری و جدولی مشاهده نمایید.

پرسش و پاسخ در نتایج گوگل با FAQ سرچ کنسول

نمودار صفحه FAQ وبمستر تولز

در قسمت نمودار می توانید تعداد صفحات FAQ که دارای خطا بوده یا بدون مشکل نمایش داده می شوند را مشاهده نمایید. بخش نموداری FAQ سرچ کنسول گوگل به شکل زیر دسته بندی شده است:

داده ساختار یافته FAQ سرچ کنسول

  • Error: در این قسمت می توانید تعداد خطاهای صورت گرفته در داده ساختار یافته پرسش و پاسخ در نتایج گوگل را ببینید. همچنین این امکان را خواهید داشت که روی نمودار وضعیت و تعداد خطاها در یک روز مشخص را نیز مشاهده نمایید. اگر می خواهید صفحه FAQ مورد نظریان در نتایج گوگل نمایش داده شود، باید برای رقع این خطاها اقدام نمایید.
  • Valid with warning: این قسمت به صفحات FAQ اشاره دارد که معمولا در نتایج گوگل نمایش داده می شوند اما دارای خطایی هستند که باید رفع شوند. برای رفع خطاها هر دو بخش نامبرده باید از طریق جدول قرار گرفته در پایین صفحه اقدام نمایید.
  • Valid: در این بخش نیز تعداد FAQ های ایجاد شده که بدون هیچگونه مشکلی در نتایج گوگل نشان داده می شود، قرار خواهد گرفت.

همانند تصویر زیر می توانید گزینه Impressions را فعال نمایید. با این کار اطلاعات مربوط به تاثیر داده ساختار یافته پرسش و پاسخ در نتایج گوگل روی تعداد نمایش آن قابل مشاهده است.

impression چیست و با CTR چه تفاوتی دارد؟

تحلیل صفحه FAQ سرچ کنسول گوگل

تحلیل داده ساختار یافته پرسش و پاسخ در FAQ سرچ کنسول

در قسمت جدولی بخش FAQ سرچ کنسول گوگل می توانید جزئیات مربوط به صفحات FAQ را مشاهده کنید. در این قسمت وضعیت هر یک از صفحات و خطاهای احتمالی به وجود آمده قرار گرفته است. بعد از رفع هر یک از خطاهای قرار گرفته در این بخش سرچ کنسول گوگل می توانید از طریق قسمت Validation این موضوع را به گوگل اطلاع دهید.

validation یا اعتبارسنجی سرچ کنسول گوگل

یک قابلیت مهمی که در بخش جدولی سوالات متداول گوگل سرچ کنسول وجود دارد، امکان مرتب سازی داده ها با توجه به فیلترهای قرار گرفته است. با کلیک روی گزینه قرار گرفته می توانید با توجه به نیاز خود یکی از فیلترهای موجود را اعمال نمایید.

تحلیل داده ساختار یافته با FAQ سرچ کنسول

همچنین می توانید با استفاده از گزینه زیر اقدام به گزارش گیری نمایید. با استفاده از این بخش سرچ کنسول گوگل شما می توانید اطلاعات مربوطه را در Google Sheets مشاهده یا طی یک فایل CVS دانلود کنید.

طریقه گزارش گیری در google search console

تگ اسکیما FAQ سرچ کنسول

سوالی که ذهن بسیاری از وبمستران را به خود مشغول می کند این است که چطور زیر لینک سایتم در نتایج گوگل پرسش و پاسخ درج کنم. اما موضوع اینجاست که نمایش FAQ در گوگل به تنهایی کافی نیست. بعد از ایجاد اسکیما پرسش و پاسخ در نتایج گوگل اولین گامی که باید بردارید تحلیل اطلاعات مربوط به آن از طریق گوگل سرچ کنسول است. اگر بتوانید به شکل درستی از اطلاعات موجود در این منبع مهم استفاده کنید، این شانس را خواهید داشت که از این تکنیک افزایش نرخ کلیک، برای بهینه سازی سئو وب سایت خود استفاده نمایید. در این مقاله از پایگاه دانش میزبان فا تلاش ما بر این بوده است تا شما را با نحوه تحلیل اطلاعات صفحه FAQ از طریق سرچ کنسول گوگل آشنا کنیم.

آموزش سرچ کنسول گوگل

3.8/5 - (9 امتیاز)

درناز خیبرگیر

چند سالی است که کار ترجمه را دنبال کرده و اکنون در زمینه تولید محتوا فعالیت می کند. او در حال حاضر به تیم تحریریه میزبان فا پیوسته است.

‫۱۴ دیدگاه ها

  1. سلام وقت بخیر ممنون از پاموزش خوبتون
    در گوگل سرچ کنسول من در بخش enhancement فقط یک بخش داره
    وبخش faq نداره ممکنه راهنمای ام کنید?

    1. با سلام دوست عزیز
      از محبت شما ممنونم. سرچ کنسول در واقع یک برنامه تحلیلی است. یعنی اطلاعات موجود در وب سایت شما را دریافت کرده و مورد تحلیل و بررسی قرار می دهد. دلیل عدم نمایش بخش های دیگر در منو enhancements سرچ کنسول نیز این است که در وب سایت شما هنوز قابلیت هایی مثل faq فعال نشده است. شما ابتدا باید داده ساختار یافته مورد نظر خود را ایجاد نمایید، سپس اطلاعات مربوط به آن روی سرچ کنسول نمایش داده می شود. شما می توانید به کمک مقاله آموزش افزودن Schema Markup در وردپرس نحوه ایجاد اسکیماهای مختلف را مشاهده نمایید.
      با تشکر از همراهی شما

      1. سلام وقتتون بخیر
        بنده هم مشکل دوستمون ( جعفر ) دارم با این موضوع که در گوگل سرچ کنسول من در بخش enhancement فقط یک بخش داره
        حدود 4 ماه هست فعال کردیم اما نمایش داده نمیشه
        سوالی که از شما دارم اینه
        ما سوالات متداول و داخل متن قرار دادیم و فیلدهای کد اسکیما برای هر مطلب که نیاز به سوالات متداول دارن و دقیقا با همون سوال و جواب پر کردیم
        اگر امکانش هست لطفا بررسی کنید
        با تشکر

        1. با سلام دوست عزیز
          ایجاد یک faq به هیچ عنوان تضمینی برای نمایش آن در موتورهای جستجو نمی باشد و اگر تمامی مراحل مربوط به تعریف این اسکیما را به درستی دنبال کرده اید و همچنان اسکیما را در نتایج مشاهده نکردید این احتمال وجود دارد که هنوز امتیاز لازم برای استفاده از این امکان را توسط گوگل دریافت نکرده اید. برای اطمینان از صحیح بودن مسیر می توانید از ابزار rich results test supported استفاده نمایید و آدرس مورد نظر خود را از این طریق بررسی نمایید. در صورتی که مشکلی در زمینه تعریف اسکیما faq وجود داشته باشد به شما گفته خواهد شد.
          موفق و پیروز باشید

  2. سلام و عرض ادب
    من میخواستم آدرس سایتم رو از تغیر بدم و اینکارو از طریق هاست انجام دادم. سایت رو قبلا داخل کنسول گوگل ثبت کرده بودم. وقتی که سایتم رو تغیر آدرس دادم، آدرس جدیدم بعد 24 ساعت باز نمیشه و جزو سایت های نا امن محسوب شده. ادرس سایت جدید parkelm.ir هست. من رفتم و از طریق کنسول گوگل و وبمستران، آدرس جدید رو ثبت کردم. ولی آدرس جدید باز هم باز نمیشه.
    بنظرتون من چیکار کنم که این مشکل حل بشه؟

    1. با سلام دوست عزیز
      اگر بتوانید تصویر یا متن هشداری که در هنگام تلاش برای ورود به سرچ کنسول خود دریافت می کنید را ارسال نمایید، به شکل بهتر و دقیق تری می توان پاسخگو شما بود.
      موفق و پیروز باشید

  3. متشکرم از توضیحات شما
    من بخش سوالات متداول رو با افزونه WP FAQ Schema Markup for SEO ایجاد کرده ام
    و با وجود اینکه در سرچ کنسول اطلاعات آن موجود است اما در نتیجه سرچ گوگل سوالی را نمایش نمی دهد
    ممنون می شوم راهنمایی بفرمایید

    1. سلام و احترام؛
      نمایش اسکیماها ها بر اساس اون تایید صلاحیتی که گوگل انجام میده هستش. در واقع مدت زمانی طول میکشه تا نمایش داده بشه.

  4. سلام.
    خسته نباشید.
    تقریبا 6 ماه پیش FAQ رو برای بخش وبلاگ سایتم فعال کردم و توی سرچ کنسول هم همه شون رو سبز و بدون مشکل نشون میده.
    ولی چند هفته ای هست که دیگه توی نتایج جستجوی گوگل بخش faq برای لینک های من نشون داده نمیشه با اینکه توی سرچ کنسول هیچ مشکلی گزارش نشده.
    چه مشکلی ممکنه پیش اومده باشه؟ چجوری مشکل رو پیدا کنم؟

    1. با سلام دوست عزیز
      تمامی اسکیماهای FAQ شما دچار این مشکل شده اند یا تنها برخی از آنها از نتایج گوگل خذف شده اند؟ موضوعی که لازم است به آن اشاره شود این است که داشتن اسکیما FAQ تضمینی بر نمایش آن در نتایج گوگل نیست. اما با توجه به اینکه اسکیما شما در نتایج نمایش داده شده و ناگهان حذف شده است می تواند دلایل احتمالی مختلفی را برای آن در نظر گرفت که برخی از آنها عبارتند از:
      1. محتوای اسکیما با محتوای صفحه مربوطه تفاوت داشته یا کاربر را به شکلی اشتباه راهنمایی می کند.
      2. محتوایی که با استفاده از اسکیما FAQ به آن اشاره می شود، مخفی شده و کاربر امکان دسترسی به آن را ندارد.
      3. صفحه مورد نظر دستورالعمل های داده ساختار یافته را به درستی رعایت نکرده است.
      و …
      بهتر است محتواهای FAQ ها و صفحات مربوط به آنها را بار دیگر با دقت بررسی کرده و در صورت نیاز تغییرات لازم را اعمال نمایید. امید است که بعد از بررسی های لازم مشکل پیش آمده حل و اسکیما شما دوباره در نتایج گوگل نمایش داده شود.
      موفق و پیروز باشید

  5. درود بر شما
    ما حدودا 3 ماهه که faq را با استفاده از یواست در برخی پست هامون ایجاد کردیم
    داخل وب مستر تولز هم کاملا سبز و بدون مشکل هست
    ولی در سرچ نمایش داده نمیشوند و کلا 2 imp نیز گرفتند، مشکل از کجا میتونه باشه؟

  6. سلام خسته نباشید بنده سوال خارج از این موضوع داشتم میشه راهنماییم کنید بنده در سابقه همسرم سایتی دیدم ک ایشان میگفتند با *** باز شده و ایشان سرچ نکرده آیا میشه سایتی را بدون سرچ در سابقه گوگل ذخیره بشه ممنون میشم جواب بدید

    1. با سلام دوست عزیز
      بله گاهاٌ این اتفاق رخ می دهد. به طور معمول بعد از اتصال به این نوع از برنامه های کاربردی پنجره های مربوط به آن برنامه به صورت خودکار روی مرورگر گوشی باز می شود.
      موفق و پیروز باشید

  7. سلام خسته نباشید،من ی نسخه از گوگل داشتم که تقریبا برای یک یا دو سال پیشه بود من وقتی ی کلمرو سرچ میکردم تو قسمت تصاویر میگشتم ویدوهایی که تو قسمتای تصاویر میومدو تایم ویدیو رو گوشه عکس ویدیو مینوشت ولی الان اپدیت کردم دیگه تایم ویدیو رو نمیزنه باید برم تو خود سایت ببینم ، خیلی ممنون میشم ی راهی واسه برگشتش بگید،تشکر🙏

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *