دامنه

آموزش نحوه ثبت دامنه فارسی

همانطور که می دانید به طور معمول وب سایت های ما به زبان فارسی طراحی و در دسترس قرار می گیرند و اصلی ترین مخاطب هدف ما نیز فارسی زبانان هستند. به همین دلیل نیز نیاز است شرایطی را برای این افراد فراهم کرد تا بتوانند در راحت ترین حالت ممکن به وب سایت شما دسترسی پیدا کنند. یکی از موضوعاتی که در این زمینه برای افراد به ویژه آن دسته از کسانی که به زبان انگلیسی تسلط ندارند، می تواند مشکل ساز باشد این است که دنیای اینترنت بر بستر زبان انگلیسی که زبان رسمی دنیا بشمار می رود، پایه گذاری شده است. در نتیجه جستجو یک نام دامنه به زبان انگلیسی می تواند برای این دسته از افراد کار دشواری باشد. در همین راستا قابلیتی تعریف شده و به افراد این امکان را می دهد تا نام دامنه خود را به صورت فارسی ثبت کنند تا کاربران بتوانند حتی با جستجو نام دامنه به صورت فارسی نیز به آن دسترسی پیدا کنند. در واقع با استفاده از قابلیت ثبت دامنه به فارسی دیگر خیال شما ازین بابت آسوده خواهد شد و حتی اگر مخاطبین شما نام دامنه ای که برای وب سایتتان تعیین کرده اید را به زبان فارسی جستجو کنند نیز به راحتی به آن دسترسی پیدا خواهند کرد. همچنین می توانید این دامنه را روی هاست خود ثبت نمایید. در این مقاله از پایگاه دانش میزبان فا قصد داریم به شما بگوییم که دامنه فارسی چیست و چگونه می توانید در راستای ثبت دامنه فارسی اقدام کنید. پس تا انتهای این مقاله و آموزش ثبت دامنه فارسی با ما همراه باشید.🙂

آموزش ثبت دامنه فارسیموضوعاتی که در این مقاله به آنها پرداخته خواهد شد، به شرح ذیل است:

قابلیت ثبت دامنه فارسی چیست؟

IDN مخفف عبارت انگلیسی International Domain Name و به این معنا است که شما می توانید نام دامنه خود را به یک یا چند زبان بومی غیر از زبان انگلیسی که به عنوان زبان رسمی در نظر گرفته شده است مثل زبان فارسی بازگردانی و ثبت نمایید. بدین ترتیب اگر نام دامنه انتخابی شما توسط مخاطبینتان به زبان فارسی جستجو گردد نیز امکان دسترسی به وب سایت شما برای آنها فراهم است. این امر سبب می شود تا دیگر محدود به زبان انگلیسی نباشید و نه تنها وب سایتتان بلکه حتی نام دامنه ای که ثبت کرده اید نیز با زبان مادریتان در دسترس باشد.

در واقع این حقیقت وجود دارد که در حال حاضر دنیای وب بر پایه زبان انگلیسی پایه گذاری شده است اما زبان انگلیسی، زبان مادری تنها 10% از مردم جهان است و تعداد زیادی از مردم جهان از زبان های دیگر استفاده می کنند. این موضوع زمانی اهمیت خود را نشان می دهد که شما بخواهید به عنوان فردی که با زبان انگلیسی آشنایی ندارد به دنبال یک وب سایت خاص بگردید و راهکاری که برای شما مشخص شده است، نوشتن آدرس وب سایت مورد نظر به زبان انگلیسی است. در همین راستا امکان استفاده از IDN ها برای زبان های مختلف از جمله زبان فارسی فراهم شده است. بدین ترتیب کاربران می توانند با تایپ نامه دامنه به صورت فارسی به راحتی به آن دسترسی پیدا کنند.

بسیار جالب است بدانید که می توانید نام دامنه خود را به صورت فارسی نیز خریداری نموده و آن را روی دامنه اصلی خود پارک کنید. به این صورت سایت شما چه با دامنه فارسی و چه با دامنه انگلیسی در دسترس خواهد بود.

نحوه ثبت دامین به زبان فارسی

در حال حاضر امکان ثبت دامین به زبان فارسی با پسوندهای مختلف فراهم شده است و شما می توانید از این قابلیت برای وب سایت خود استفاده نمایید. اما موضوعی که وجود دارد این است که شما باید در این راستا مسیر مشخصی را دنبال کنید که در ادامه به صورت گام به گام به آن اشاره خواهیم کرد.

در اولین گام از مسیر ثبت دامنه فارسی شما باید با استفاده از ابزارهای آنلاین ارائه شده که در ادامه به یکی از اصلی ترین آنها اشاره خواهیم کرد، در زمینه تبدیل دامنه فارسی اقدام کرده و نام دامنه خود را به یک Punycode بازگردانی کنید. در نظر داشته باشید که Punycode ترکیبی از کدهایی است که توسط ASCII برای هر یک از حروف الفبا، کاراکترها و اعداد زبان های مختلف تعریف شده است. ASCII مخفف کد استاندارد آمریکا برای تبادل اطلاعات است و کدگذاری ها با توجه آن صورت می گیرد.

🟢🔵 عبارتی که به عنوان نام دامنه خود انتخاب کرده اید را در ابزارهای آنلاین موجود وارد می کنید، یک پونیکد که از کاراکترهای کدگذاری شده تعریف شده تشکیل شده است، در اختیار شما قرار می گیرد. به عنوان مثال دامنه فارسی میزبان فا به صورت کد xn-- -ymcbb3c7exal61j ارائه می شود.

برای تبدیل دامنه فارسی به دامنه قابل ثبت از ابزار آنلاین زیر کمک بگیرید.

تبدیل دامنه فارسی به کد قابل ثبت

پس از ورود به ابزار آنلاین معرفی شده، می بایست نام دامنه فارسی مورد نظرتان را در باکس سمت چپ ابزار یعنی قسمت Text وارد نمایید. سپس روی دکمه convert to Punycode کلیک کنید. حالا کد به دست آمده را کپی نمایید.

آموزش ثبت دامنه فارسی

بعد از اینکه پونیکد مورد نظر خود را دریافت کردید، برای اطمینان از صحیح بودن کد نیز می توانید کد را در باکس Punycode قرار دهید و آن را به حالت Text برگردانید تا  مطمئن شوید که دقیقاً عبارت مدنظرتان کدگذاری شده است.

بعد از اینکه نام دامنه فارسی خود را به حال کدگذاری شده درآوردید، زمان آن می رسد تا Punycode ارائه شده را کپی کرده و برای ثبت آن، از طریق یکی از شرکت های ارائه دهنده خدمات خرید نام دامنه اقدام نمایید. بدین ترتیب شما می توانید به جای ثبت دامنه با حروف انگلیسی، دامنه خود را به صورت Punycode ثبت نمایید.

دقت داشته باشید برای ثبت دامنه فارسی حتما باید Punycode مربوط به دامنه فارسی را به صورت دقیق ارائه نمایید.

در حالت عادی زمانی که شما یک دامنه را به زبان انگلیسی جستجو می کنید با صفحه ای همانند تصویر زیر رو به رو خواهید شد. در چنین شرایطی اگر دامنه خود را به صورت فارسی ثبت نکرده باشید، در صورتی که کاربری دامنه شما را به زبان فارسی جستجو کند، نمی تواند آن را مشاهده نماید.

نحوه ثبت دامنه فارسی

اما اگر از دامنه فارسی برای وب سایت خود استفاده کنید، هر زمان که یکی از کاربران شما آدرس وب سایتتان را به زبان فارسی جستجو کردند…

آموزش ثبت دامنه فارسی

به راحتی می تواند وب سایت شما را پیدا کنند و در فیلد جستجو با آدرس کدگذاری شده ای همانند تصویر زیر رو به رو می شود.

آموزش ثبت دامنه فارسی

🟢🔵در صورتی که تمایل به ثبت دامنه فارسی داشتید، Punycode مربوطه را در بخش چت آنلاین وبسایت میزبان فا به کارشناسان فروش ارائه نمایید تا در راستای ثبت آن اقدام گردد.

در این مقاله از پایگاه دانش میزبان فا تلاش ما بر این بوده است تا شما را با مفهوم دامین به زبان فارسی آشنا کرده و همچنین نحوه ثبت دامنه فارسی را به صورت گام به گام به شما آموزش دهیم. با استفاده از این قابلیت شما می توانید به راحتی نام دامنه فارسی را نیز برای وب سایت خود ثبت نمایید و آن دسته از مخاطبینی که آدرس وب سایت شما را به صورت فارسی جستجو می کنند را از دست ندهید. بر همین اساس ابزار تبدیل دامنه فارسی به کد را پیشنهاد دادیم که روند کار را برای شما تسهیل خواهد نمود. در صورت داشته هرگونه سوال یا وجود هر نوع ابهامی در خصوص مطالب بیان شده در این آموزش می توانید از طریق بخش دیدگاه های همین مقاله با ما همراه باشید.

خرید دامنه

5/5 - (1 امتیاز)

درناز خیبرگیر

چند سالی است که کار ترجمه را دنبال کرده و اکنون در زمینه تولید محتوا فعالیت می کند. او در حال حاضر به تیم تحریریه میزبان فا پیوسته است.

‫۸ دیدگاه ها

    1. سلام و احترام؛
      ابزار آنلاین تست شده. چه مشکلی موقع دریافت کد دارید؟

  1. چجوری میتونم وورد پرس رو نصب و بالا بیارم؟ تو گوگل همه ی سایت ها فقط اومدن از نصب وورد پرس روی سی پنل توضیح دادن فقط..میشه قدم های قبلیش رو بگید؟

    1. با سلام دوست عزیز
      ببینید شما برای اینکه بتوانید یک وب سایت وردپرسی داشته باشید، لازم است که یک هاست و دامنه تهیه نمایید که می توانید آموزش قدم به قدم خرید هاست از میزبان فا را مطالعه نمایید. پس از آن یک پنل مدیریتی مثل سی پنل در اختیار شما قرار می گیرد که باید مطابق با آموزش نصب وردپرس بر روی هاست سی پنل، وردپرس را روی آن نصب و وب سایت خود را فعال نمایید. در همین راستا می توانید آموزش رایگان وردپرس به صورت صفر تا صد را مطالعه نمایید.
      موفق و پیروز باشید

  2. درود و خسته نباشید برای یک شرکت که میخواد به بقیه نمایندگی زنجیره ای بده در ایران کدوم دامنه مناسب تر هست؟

  3. سلام وقت بخیر نام دامنه سایت من به انگلیسی هست و می خوام به فارسی تبدیل کنم آیا این قابلیت هست؟ بعضی سایت ها مثل *نام دامنه فارسی میاد و زیرش آدرس سایت انگلیسی هست ولی سایت من نام دامنه هم انگلیسی هست و زیرش آدرس سایت با http انگلیس هست
    من میخوام *** سایت من هم نام دامنه فارسی بشه
    ممنون

    1. سلام و احترام؛
      بله امکان تغییر دامنه وجود دارد اما اگر نیاز فورس و مبرمی به تغییر دامنه ندارید این کار را توصیه نمی کنیم. چرا که می بایست ارزش تمامی لینک های سایت خود را به آدرس های جدید منتقل کنید و این کار چالش و پیچیدگی های خاص خود را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *