آموزش های وردپرس

آموزش ساخت نسخه موبایل در وردپرس

ساخت نسخه موبایل وردپرس یکی از مهم‌ترین نیازهای سایت‌های وردپرسی هست تا با استفاده از اون بتوان سایت را برای انوع گوشی‌های هوشمند در هر اندازه‌ای بهینه کرد تا سایت از حجم مناسبی برای این دیوایس‌ها نمایش داده شده و از نظر سئو و بهینه سازی وردپرس هم که امکان استفاده از نسخه موبایل وردپرس یکی از نیازهای اونه را به دست بیاوریم. همانطور که میدونید امروزه با افزایش روز افزون کاربران موبایلی استفاده از موبایل برای وبگردی و مطالعه در سطح اینترنت نسبت به کاربرات دسکتاپ بیشتر شده و تمامی سایت‌ها برای نزدیکتر شدن به بازار مخاطبان خودشون در صدد هستند تا نسخه موبایلی وبسایتشون را به بهترین شکل ممکن در دسترس قرار دهند تا هم مخاطبان موبایلی را داشته باشند و هم اینکه مخاطبان دسکتاپ را داشته باشند.

در این مقاله از پایگاه دانش میزبان‌فا قصد دارم به معرفی افزونه نسخه موبایل وردپرس بپردازم که با استفاده از اون قادر خواهید بود مطالب و نوشته‌های خود را برای گوشی‌های موبایل به صورت بهینه سازی شده نمایش بدین تا حجم صفحات شما به کمترین میزان ممکن خودش برسهو برای کاربرانی که با گوشی موبایل سایت شما را باز می‌کنند سریعتر لود و بارگزاری بشه، پس اگر شما هم به دنبال ساخت نسخه موبایل وردپرس هستید تا انتهای این آموزش با ما همراه باشید تا به آموزش افزونه wptouch بپردازم.

آموزش ساخت نسخه موبایل در وردپرس

افزونه‌ای که قصد معرفی اونو دارم با نام WPtouch در مخزن وردپرس به ثبت رسیده که با استفاده از اون میتونید نسبت به ایجاد نسخه موبایل سایت بپردازید. این افزونه تاکنون تونسته بیش از 200.000 نصب فعال و کسب امتیاز 3.6 را ازآن خودش بکنه که به عنوان بهترین افزونه موبایل وردپرس شناخته شده است. برای استفاده از افزونه ابتدا روی دکمه زیر کلیک کنید تا به صفحه افزونه در مخزن وردپرس هدایت شده و سپس با استفاده از آموزش نحوه نصب و کار کردن با افزونه ها در وردپرس اقدام به نصب و فعال سازی افزونه در سایت خودتون بکنید.

دانلود افزونه WPtouch

بعد از نصب و فعال سازی افزونه مشابه تصویر زیر منویی با نام wptouch در پیشخوان سایت وردپرس شما اضافه میشه، روی این منو کلیک کنید تا به صفحه تنظیمات افزونه برای ساخت نسخه موبایل در وردپرس هدایت شوید.

حالا برای سفارشی سازی تنظیمات افزونه نسخه موبایل وردپرس ابتدا در منوی تنظیمات به تب General مراجعه کنید و سپس بر اساس توضیحاتی که در ادامه میدم تنظیمات را به دلخواه خودتون انتخاب کنید.

WPtouch site title: با استفاده از این گزینه میتونید عنوان دلخواه خودتونو برای نمایش نام سایت در نسخه موبایل وردپرس وارد کنید. در حالت پیشفرض نام فعلی سایت شما به عنوان عنوان سایت در نسخه موبایل خواهد بود که میتونید تغییرش بدین.

Display WPtouch for mobile visitors: با فعال کردن این گزینه به صورت خودکار هر زمان که کاربری با موبایل وارد سایت بشه شناسایی شده و نسخه موبایل برای کاربر لود شده و نمایش داده خواهد شد.

LANDING PAGES: با استفاده از این گزینه هم میتونید در نسخه موبایل وردپرس به ترتیب آدرس دلخواهی را برای صفحه اصلی و صفحه مطالب در نسخه موبایل تعریف کنید. به عنوان مثال میتونید آدرسی مثل https://mizbanfa.net/mobile را در این قسمت قرار بدین تا بعد از اینکه کاربرانی که با موبایل وارد سایت شدند شناسایی شدند به این آدرس هداست شده و سایت در حالت موبایلی با این آدرس براشون نمایش داده بشه.

DESKTOP / MOBILE SWITCHING: با فعال کردن این گزینه هم این امکان برای کاربران فراهم میشه تا قادر باشند سایت را در حالت دسکتاپ مشاهده کنند. در این صورت در انتهای صفحات سایت مشابه تصویر زیر در پایین سایت گزینه‌های سوئیچ به حالت موبایل یا دسکتاپ به کاربران نمایش داده میشه که میتونن نسخه دلخواه خودشونو برای لود سایت انتخاب کنند.

PAGE ZOOM: با این گزینه هم میتونید امکان زوم در صفحه را برای کاربران فعال یا غیرفعال کنید تا بتوانند در هر بخشی از متن و یا تصاویر که می‌خواهند زوم کنند.

WPtouch Love: با فعال کردن این گزینه نیز در فوتر صفحات لینک سازنده افزونه نمایش داده میشه که میتونید اونو غیرفعال کنید.

Language: از این بخش هم میتونید زبان سایت را انتخاب کنید تا بر اساس زبانی که برای سایت استفاده میکنید نسخه موبایل وردپرس نمایش داده بشه یا اینکه اونو روی حالت Auto-detect قرار بدین تا به صورت خودکار شناسایی بکنه.

بار مراجعه به تب Devices میتونید انواع نمایشگرها و سیستم‌عامل های مختلف را برای نمایش نسخه موبایل سایت سفارشی سازی کنید تا امکان نمایش نسخه موبایل را در آنها فعال یا غیرفعال کنید. در صورت غیرفعال کردن هر کدوم از دیوایس‌ها روشنه که دیگه نسخه موبایلی وردپرس در این حالت نمایش داده نخواهد شد.

یکی از قابلیت‌های این افزونه اینه که با استفاده از اون میتونید یک فهرست مجزا از فهرست اصلی سایت در آن انتخاب کنید که در آموزش کار با فهرست‌ها در وردپرس به بررسی اون پرداختیم و میتونید در نسخه موبایل نمایش داده شود. برای این منظور به تب menu settings مراجعه کرده و سپس روی دکمه Go to menu settings کلیک کرده و فهرست خود را ایجاد کنید و مجددا پس از ساخت فهرست به این صفحه مراجعه کنید. بعد از ساخت منو با استفاده از گزینه‌های زیر نیز می‌توانید تنظیمات منو را سفارشی سازی کنید.

Enable parent items as links: با فعال کردن این گزینه امکان لینک دار شدن منوهای اصلی فراهم شده و با کلیک روی آنها کاربر به آدرس مورد نظر هدایت خواهد شد.

Use menu icons: با فعال کردن این گزینه امکان استفاده از آیکون وردپرس در منوها فراهم خواهد شد.

Show login in menu: و در نهایت با فعال کردن این گزینه منوی صفحه ورود به پیشخوان وردپرس در منو اضافه شده و اگر سایت شما کاربر محور باشه میتونید از این گزینه برای دسترسی بهتر کاربران به پیشخوان وردپرس استفاده کنید.

با مراجعه به تب customize theme میتونید قالب خودتون را برای نسخه موبایل وردپرس سفارشی سازی کرده و از انواع استایل و رنگبندی دلخواه در اون استفاده کنید. برای این منظور ابتدا مشابه تصویر روی گزینه Go to the customizer کلیک کنید. بعد از کلیک روی این گزینه به منوی نمایش> سفارشی‌سازی که در پیشخوان وردپرس قرار داره هدایت خواهید شد که میتونید در اونجا مشابه تصویر زیر از استایل و رنگ‌بندی دلخواه برای قالب وردپرس در نسخه موبایل استفاده کنید.

سایر بخش‎های افزونه به صورت تجاری عرضه شدند که برای استفاده از اون لازمه از افزونه wptouch pro استفاده کنید. در نسخه تجاری افزونه امکاناتی مثل انتخاب قالب دلخواه و افزودنی‌های افزونه که با استفاده از اونها میتونید تغییرات بزرگی را در نسخه موبایل وردپرس اعمال کنید وجود دارد. در نهایت بعد از ذخیره کردن تنظیمات با کلیک روی دکمه Preview Teme میتونید نسخه موبایل سایت خودتون را مشاهده کنید.

امیدوارم این آموزش هم مورد پسند شما قرار گرفته باشه و با استفاده از اون تونسته باشید تا اقدام به ساخت نسخه موبایل در وردپرس با افزونه wptouch کنید. اگر در رابطه با آموزش افزونه wptouch سوال و یا مشکلی داشتید در بخش دیدگاه‌ها اعلام کنید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما باشم.
4/5 - (22 امتیاز)

علی یزدان پرست

حدود 8 سالی هست که در زمینه میزبانی وب به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، علی یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های میزبان فا را توسعه می دهد، علی به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

‫۲۷ دیدگاه ها

  1. سلام
    زمینه های دلخواه در این حالت نمایش داده نمیشود ، آیا راهی هست نمایش داده شوند ؟

    1. سلام و وقت بخیر،
      خیر با این افزونه امکانش نیست. برای نمایش زمینه دلخواه باید از نسخه موبایل اختصاصی استفاده کنید. اما این روزها چون گوگل به سمت هوشمند شدن داره پیش میره بهتره قالبی که استفاده می‌کنید را به صورت رسپانسیو طراحی کنید که تو هر نمایشگر با اندازه خاصی به صورت استاندارد نمایش داده بشه. از اونجایی که تمرکز گوگل در آپدیت جدید برای نسخه موبایل و لود سریع سایت هست بهتره همین کار را بکنید.

  2. با سلام و احترام
    شما خودتون برای نسخه ی موبایلی میزبان فا از این افزونه هم استفاده کردین؟ یا نمایش وبسایت میزبان فا روی موبایل ، صرفا بخشی از امکانات ریسپانسیو بودن کامل آواداست؟

    1. سلام سعید جان، خیر ما برای هیچ کدوم از مجموعه سایت‌های میزبان‌فا، پایگاه دانش میزبان‌فا و میزبان‌فا مگ از افزونه‌ای استفاده نکردیم. حالت ریسپانسیو مربوط به خود قالب هست. که از قالب‌های آوادا و جنه استفاده کردیم.

  3. با سلام. برای سایتی که آدرسشو نوشتم میخوام نسخه موبایلی تهیه کنم. قالبش آماده نیست و کاملا دستی کد نوشتم
    با چه افزونه ای میتونم تبدیلش کنم که مشابه امکانات قالب اصلی باشه؟ چیزهایی که میخوام حتما داشته باشه نمایش پست های یک دسته در صفحه اصلی و دسترسی به بقیه صفحات از طریق یک منو. همینطور یه قسمتی شبیه گالری عکسهایی که قالب اصلی داره.
    در کل چندتا افزونه دانلود کردم ولی احساس میکنم امکانات کافی ندارند یا شاید من بلد نبودم استفاده کنم.

    1. سلام و احترام،
      این افزونه بهترین افزونه برای ایجاد نسخه موبایل در سایت هست. اما چون شما میخواین که عینا همون چیزهایی که در دسکتاپ دیده میشه برای موبایل هم همینطور باشه باید قالب رو ریسپانسیو طراحی کنید. با یک کدنویس در ارتباط باشید یا اینکه میتونید از بوت استرپ استفاده کنید.
      استفاده از قالب ریسپانسیو از نظر سئو سایت گزینه بهتری هست که پیشنهاد می‌کنم حتما قالب رو ریسپانسیو کنید.

      1. میشه بگین در چه حد امکانات با این افزونه میتونم برای سایت ایجاد کنم؟
        و اینکه برای ریسپانسیو کردن مطلب آموزشی خوب یا کدنویسی که بتونه راهنماییم کنه میتونین معرفی کنین؟

        1. کاری که این افزونه انجام میده اینه که میاد و با بازخوانی اطلاعات از دیتابیس طبق طراحی که خودش برای قالب موبایل در نظر گرفته مطالب و صفحات رو نشون میده. یعنی یه چیزی مثلا حالت نسخه موبایل که توی سایت‌های خبری وجود داره که تو ساب دامنه یا ساب فولدری با نام m یا mobile قابل مشاهده هستن. پس عملا دست شما برای تغییر قالب و سفارشی کردن قالب نسخه موبایل به طرح دلخواه باز نیست.
          برای ریسپانسیو کردن قالب هم کافیه تو سایت‌های خارجی به زبان انگلیسی جستجو کنید، آموزش‌های خوبی تو این زمینه هست.

  4. سلام این افزونه روی قالب najma جواب نمیده قشنگ یعنی تیتر که بصورت کد نمایش داده میشه و ریسنت پست هم نمیشه بلکل حذفید .

  5. سلام.آیا برای ریسپانسیو کردن فوتر هم راهکاری که کل مجموعه قالب ها رو در بگیره وجود داره؟

  6. دوست من سلام ایا این افزونه رو میشه روی موبالی نصب کرد؟؟البته اندروید؟؟و بعد از تغییرات اون فایل apk ساخته میشه؟؟ود در کجا؟؟سپاس از شما

  7. عباس جان صادقی 5ساله وردپرس کار میکنی باید بهت بگم خیلی باغیرتی خیلی شهامت دارید که اینقدر پشتکار دارید
    اقا لااقل توی توضیحات افزونه هم بنویس یا توضیح بده که اولویت با قالب های ریسپانسیو است کلی دلم و خوش کردم
    سپاس از مطالب کاربردیتون یعنی این الگوریتم موبایل فرست اینقدری به من استرس وارد میکنه هیچ نیرویی نتوسته تا اینقدر منو ازار بده
    آقا یه چیزی معرفی کن لا اقل 50درصد با استانداردهای این الگوریتم همراه باشه
    بالاخره این افزونه استفاده بشه یا قالب ریسپانسیو؟
    یا هر دو ؟
    ممنون از صبر و تحمل و پاسخگویی شما

    1. سلام و احترام؛
      افزونه المنتور صفحه ساز سایت هستش. با این افزونه میتونید صفحات دلخواهی رو برای سایتتون طراحی و پیاده سازی کنید. می تونید صفحات دلخواه رو به صورت رسپانسیو مخصوص نمایش در سایزهای متنوع طراحی کنید.

  8. با سلام و ممنون از مطالب خوبتون
    من فقط میخوام که صفحه اصلی سایتم در موبایل به شکل دیگری نمایش بده و مطالب دیگری رو درج کردم در این نسخه
    به این صورت عمل کردم که تعدادی از المان هایی که در دسکتاپ نمایش داده می شد و میخواستم در موبایل نمایش داده نشه رو از قسمت تنظیمات اون المان برای موبایل پنهان کردم
    برعکس این کار رو هم انجام دادم و مطالب و المان هایی که برای موبایل ساختم رو در نسخه دسکتاپ پنهان کردم
    حالا با توجه به اینکه کدهای این المان ها در سورس صفحه وجود دارن و فقط نمایش داده نمیشن، آیا راه کار مناسبی بوده؟
    یا باید با این افزونه این کارا رو انجام بدم؟
    سایت وردپرسی و قالب اکسترا هست.

    1. سلام و احترام؛
      در اکثر صفحه سازها چنین قابلیتی وجود داره که برخی المان ها در نسخه موبایل و برخی در نسخه دسکتاپ نمایش داده نشه این مورد در وبسایت اصلی میزبان فا هم پیاده سازی شده…
      صفحه ساز محدودیت کمتری داره و به صورت راحت تر می تونید المان های دلخواه رو پیاده سازی و در معرض نمایش یا عدم نمایش قرار بدید.

  9. با سلام و احترام
    من از قالب وودارت و قالب زفایر استفاده کرد برای دوتا سایت .آیا این دو قالب رسپانسیو هستند و قابلیت اینکه عینا همون چیزهایی که در دسکتاپ دیده میشه برای موبایل هم همینطور باشه رو دارند.چه تنظیی باید انجا بدی که سایت عینا در موبایل هم مثل دسکتاپ باشه.
    وقتی با موبایل وارد میشیم در مرورگر موبا گزینه نمایش دسکتاپ رو میزنی نشون میده.من میخوام اتومات در موبایل دسکتاپی باشه

  10. با سلام و احترام
    من از قالب وودمارت و قالب زفایر استفاده کردم برای دوتا سایت .آیا این دو قالب مثل (اوادا و جنه جه میفرمایین)رسپانسیو هستند و قابلیت اینکه عینا همون چیزهایی که در دسکتاپ دیده میشه برای موبایل هم همینطور باشه رو دارند(مثل سایت خودتون).چه تنظمیی باید انجا بدم که سایت عینا در موبایل هم مثل دسکتاپ باشه.
    وقتی با موبایل وارد میشیم در مرورگر موبایل گزینه نمایش دسکتاپ رو میزنیم نشون میده.من میخوام اتومات در موبایل هم مثل دسکتاپی باشه
    اگر این قابلیت رو ندارند با این افزونه میشه انجا داد و دقیقا چکار کنم

    1. با سلام دوست عزیز
      در خصوص آشنایی بیشتر با قالب های وودمارت و زفایر می توانید مقاله های تحلیل تخصصی و خرید قالب فروشگاهی وودمارت و همچنین مقاله نقد و بررسی و خرید قالب چند منظوره زفایر وردپرس را مطالعه نمایید. این دو قالب نیز رسپانسیو بوده و همین امر سبب می شود تا به عنوان قالب های پرفروش در Themeforest شناخته شوند. بهتر است که در هنگام انتخاب قالب، قالبی متناسب با نیازهای خود را خریداری نموده و به رسپانسیو بودن قالب نیز دقت لازم را داشته باشید.
      موفق و پیروز باشید

  11. در بعضی از صفحات وردپرسم جداول بزرگ هست که در نسخه موبایل کامل دیده نمیشه
    چطور میتونم بعضی از صفحات رو در موبایل به صورت دسکتاپ نشون بده و نسخه موبایلی نداشته باشه
    بعضی از سایت ها رو دیدم که به این صورت کار کردن
    مویخوام کاربر موبایل فقط نسخه دسکتاپ توی گوشیش ببینه در بعضی از صفحات
    قالب وردپرس هم انفولد هست

  12. سلام آیا افزونه ای وجود دارد که وقتی سایت رو داخل
    گوشی باز میکنیم و گوشی رو در حالت افقی میگیریم نزاره در اون حالت سایت باز بشه و حتما باید گوشی در حالت عمودی باشه تا باز بشه ؟

  13. سلام وقتتون بخیر
    من در قالب موبایل سایتم عکس ها به صورت درهم و با ابعاد مختلف در کادر نشان داده میشه. همینطور نوشته های یک محصول از کادر میزنه بیرون. میخواستم ببینم راهی هست که همه محصولات در یک کادر یک اندازه قرار بگیره؟

  14. سلام وقت بخیر
    من با بوت استرپ منو رو درست کردم.
    همه چی درسته. فقط توی حالت موبایل روی دکمه که میزنم، منو سریع باز میشه. یعنی هیچ افکت آهسته ای نداره!
    چه کدی باید اضافه کنم؟

  15. سلام
    من وردپرس رو روی گوشی نصب کردم و نمی تونم با المنتور توش کار کنم الان آیا نسخه ی المنتوری هست که با وردپرس موبایل کار کنه؟

  16. من این افزونه رو نصب کردم و صفحاتم رو هم کاستومایز کردم و انتشار رو زدم اما با موبایل که باز می کنم نسخه موبایل طراحی شده نمایش داده نمی شه و همون قالب اصلی خودم نمایش داده میشه؟چیکار باید بکنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *