آموزش های وردپرس

آموزش تعمیر دیتابیس وردپرس

تعمیر دیتابیس وردپرس و بهینه سازی ساختار دیتابیس مثل هر سیستم مدیریت محتوای رایگان یا اختصاصی یکی از موارد لازم برای بهینه سازی سایت می‌باشد. همانطور که در هر لحظه مطالب و دیدگاه‌های مختلفی بسته به میزان بازدید سایت به آن اضافه می‌شود به همین نسبت برخی داده‌های اضافه نیز به دیتابیس وارد می‌شوند که لازم است هرازگاهی اقدام به بهینه کردن دیتابیس وردپرس کرده و با پاک کردن داده‌های اضافی در دیتابیس وردپرس اقدام به تعمیر پایگاه داده وردپرس بکنید. در اکثر موارد وقتی کاربران قصد تعمیر دیتابیس وردپرس را دارند طبق معمول به دنبال این هستند که با نصب افزونه تعمیر دیتابیس وردپرس این کار را انجام دهند، غافل از اینکه وردپرس خود دارای ابزاری برای تعمیر پایگاه داده وردپرس و بهینه سازی خود می‌باشد.

در این آموزش از پایگاه دانش میزبان‌فا قصد معرفی ابزاری که در قلب وردپرس برای تعمیر دیتابیس وردپرس وجود دارد را دارم که با استفاده از این روش میتونید بدون نیاز به استفاده از افزونه تعمیر دیتابیس وردپرس اقدام به آماده سازی و بهینه کردن دیتابیس وردپرس بکنید. پس اگر فکر می‌کنید سایت شما هم کند شده و در لود اطلاعات کمی دیر پاسخگو هست تا انتهای این آموزش همراه ما باشید تا به نحوه بهینه سازی دیتابیس وردپرس و تعمیر ان بپردازیم.

آموزش تعمیر دیتابیس وردپرس

ابزار تعمیر دیتابیس وردپرس درست در قلب و هسته وردپرس قرار داره که امکان تعمیر پایگاه داده را به شما خواهد داد. بنابراین این ابزار در حالت عادی فعال نیست و قبل از هر کاری باید قابلیت تعمیر دیتابیس در وردپرس را فعال کنید. به نظر شما برای فعال کردن این قابلیت باید از چه طریقی اقدام کنیم؟ اگر فکر می‌کنید باید از طریق فایل کانفیگ وردپرس باید این کار را انجام داد درست حدس زدید، مثل همیشه برای فعال کردن چنین ابزاری باید از طریق فایل wp-config.php اقدام کنیم.

بنابراین قبل از هر کاری ابتدا وارد هاست سی پنل یا هاست دایرکت ادمین خود شده و سپس روی گزینه File Manager هاست کلیک کنید تا به صفحه مدیریت فایل‌ها در وردپرس هدایت شوید. یا اینکه اگر از طریق FTP اقدام به مدیریت فایل‌ها می‌کنید با استفاده از نرم افزار مدیریت فایل هاست Filezilla وارد روت اصلی هاست یعنی public_html شوید.

حالا که وارد محیط فایل منیجر شدید به دنبال فایل wp-config.php در وردپرس بگردید. در ضمن اگر اقدام به نصب وردپرس در ساب فولدر یا نصب وردپرس در ساب دامنه کردید باید وارد پوشه‌ای که وردپرس در اون مسیر قرار داره شده و سپس به دنبال فایل wp-config.php بگردید. سپس مشابه تصویر زیر در هاست سی پنل روی فایل راست کلیک کرده و گزینه Edit را انتخاب کنید تا صفحه ویرایش فایل باز شود.

آموزش تعمیر دیتابیس وردپرس و نحوه تعمیر پایگاه داده وردپرس

بعد از اینکه صفحه ویرایش فایل wp-config.php باز شد باید کد فعال کردن تعمیر دیتابیس وردپرس را در این فایل قرار دهید. بنابراین قطعه کد زیر را در مکان مناسبی از این فایل درست در بالای خط /* That’s all, stop editing! Happy blogging. */ قرار دهید.

define('WP_ALLOW_REPAIR', true);
دقت داشته باشید که در صورتی که این قطعه کد از قبل در فایل کانفیگ وردپرس قرار داره باید مقدار اون را روی true قرار دهید. در صورتی که مقدار این کد روی false باشه تعمیر دیتابیس در وردپرس غیرفعال خواهد بود. همچنین توجه داشته باشید که قبل از انجام هر تغییری در این فایل یک نسخه کپی به عنوان پشتیبان تهیه کنید تا در صورت بروز خطا سریعا قادر به برطرف کردن آن باشید.

حالا که کد را در فایل قرار دادین فایل را ذخیره کرده و عبارت wp-admin/maint/repair.php/ را به انتهای آدرس سایت خودتون اضافه کنید. به عنوان مثال اگر ما در دامنه اصلی میزبا‌فا قصد تعمیر دیتابیس وردپرس را داشته باشیم باید به آدرس زیر مراجعه کنیم.

https://mizbanfa.net/wp-admin/maint/repair.php

بعد از اینکه قابلیت تعمیر پایگاه داده وردپرس فعال شد با مراجعه به آدرس فوق صفحه‌ای مشابه تصویر زیر برای شما باز خواهد شد که امکان تعمیر پایگاه داده وردپرس و تعمیر و بهینه‌سازی پایگاه داده وردپرس را به شما خواهد داد. که هر یک از این دکمه‌ها کاری را انجام خواهند داد.

آموزش تعمیر دیتابیس وردپرس و نحوه تعمیر پایگاه داده وردپرس

  • تعمیر پایگاه داده وردپرس: در صورت انتخاب این گزینه وردپرس شروع به بررسی یک به یک جداول کرده و اقدام به تعمیر آنها خواهد کرد. اما گاهی ممکن است قادر نباشد تا کلیه جداول را تعمیر کند.
  • تعمیر و بهینه‌سازی پایگاه داده وردپرس: در صورت انتخاب این گزینه هم دیتابیس شروع به بهینه سازی جداولی خواهد کرد که تاکنون هیچ گونه بهینه سازی و تعمیر در آنها صورت نگرفته است.

بنابراین اگر قصد تعمیر پایگاه داده در وردپرس را دارید ابتدا باید از طریق دکمه اول اقدام به این کار کنید تا بعد از تعمیر دیتابیس ببینید آیا جدولی باقی مانده است که هنوز وردپرس در این حالت قادر به بهینه سازی آن نبوده است یا خیر. سپس اگر دیدید که برخی جداول بهینه نشده‌اند می‌توانید با استفاده از دکمه دوم که شامل تعمیر و بهینه سازی است کار را محکم کاری کرده و کلیه جداول را در وردپرس تعمیر کنید.

دقت داشته باشید که، قبل از انجام هر گونه تعمیر و بهینه سازی در دیتابیس وردپرس حتما اقدام به تهیه بک آپ و پشتیبان گیری از دیتابیس وردپرس بکنید. چرا که ممکن است در حین انجام عملیات بهینه سازی به هر دلیلی مثل قطع ارتباط با سرور و یا مشکلاتی در دیتابیس به جای تعمیر دیتابیس کار را خراب‌تر کنید.

حالا که اقدام به تهیه بک آپ از دیتابیس کردید روی اولین دکمه کلیک کرده و بسته به حجم دیتابیس منتظر بمانید تا عملیات تعمیر دیتابیس در وردپرس صورت گیرد. بعد از اینکه کار به اتمام رسید نتیجه آن مانند تصویر زیر به شما نمایش داده خواهد شد.

آموزش تعمیر دیتابیس وردپرس و نحوه تعمیر پایگاه داده وردپرس

همانطور که در تصویر میبینید لیست کلیه جدول‌های دیتابیس وردپرس نمایش داده شده و نتیجه سالم بودن و یا ناسالم بودن انها نیز نمایش داده خواهد شد. با انجام این کار هر جدول بررسی شده و پس از بررسی اگر سالم بود به سراغ جدول بعدی خواهد رفت اما اگر سالم نبود اقدام به تعمیر جدول دیتابیس در وردپرس خواهد کرد. سپس بعد از تعمیر جدول فعلی به سراغ جداول بعدی رفته و همینکار برای کلیه جدول‌ها در وردپرس صورت گرفته و نتیجه آن نمایش داده خواهد شد.

اما اگر در صورتی که برخی از جداول سالم نبودند باید مجددا به صفحه wp-admin/maint/repair.php/ در سایت خود برگردید و این بار روی دکمه تعمیر و بهینه سازی پایگاه داده وردپرس کلیک کنید. انجام این کار ممکن است کمی طول بکشد. چرا که علاوه بر تعمیر جداول در وردپرس بهینه سازی نیز روی آنها صورت خواهد گرفت. حال بعد از اینکه کار بهینه سازی هم انجام گرفت و نتیجه آن را مشاهده کردید خواهید دید که دیتابیس بهینه‌تر شده و سایت با قدرت پردازش سریع‌تر و بیشتری نمایش داده خواهد شد.

امیدوارم که این آموزش هم مورد توجه و پسند شما قرار گرفته باشه و با استفاده از این آموزش تونسته باشید اقدام به تعمیر دیتابیس وردپرس و بهینه سازی پایگاه داده در وردپرس بدون نیاز به استفاده از افزونه تعمیر پایگاه داده در وردپرس بکنید. در صورتی که در رابطه با این آموزش سوال یا مشکلی داشتید در بخش دیدگاه‌ها اعلام کنید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما باشم.
4.6/5 - (10 امتیاز)

علی یزدان پرست

حدود 8 سالی هست که در زمینه میزبانی وب به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، علی یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های میزبان فا را توسعه می دهد، علی به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

‫۲۱ دیدگاه ها

  1. باسلام و خسته نباشید
    من ادرس اصلی سایتم را تغییر داده ام والان عکس های سایتم لود نمیشه و سرعتم افت زیادی داشته

    ایا از این طریق میشه درست کرد یا خیر
    چون در دیتابیس هنور ادرس دامنه قبلی وجود دارد
    باتشکر

    1. سلام وقت بخیر؛
      باید در خصوص اصلاح آدرس دهی مجددا اقدام کنید. آموزش های مربوط به تغییر دامنه در بلاگ میزبان فا رو مطالعه و کد مروبطه رو در بخش sql دیتابیستون درج کنید تا ادرس هاتون اصلاح بشه.

      1. سلام و عرض ادب
        در خصوص ورود به صفحه پیشخوان وردپرس دچار مشکل شدم و پیغام با عرض پوزش شما اجازه دسترسی به این برگه را ندارید برام میاد از دیروز همه کارها رو انجام دادم اما بازم مشکل حل نشد ممنون میشم کمکم کنید

  2. سلام. بنده متاسفانه اخیر مشکل جدیدی رو دارم.
    ممنون میشم راهنمایی کنید.
    در نصب یا بروزرسانی افزونه‌ها یا برزورسانی های ترجمه خود وردپرس این مشکل پیش میاد.
    “نصب شکست خورد: عدم توانایی در حذف ترجمه قدیمی”

  3. سلام
    من فایل eds-www رو از سرور روی کامپیوتر اوردم و الان میخوام روی لوکال هاست بوسیله easyPhp بیارمش بالا
    چطور باید اینکارو انجام بدم؟
    (فکر میکنم دیتابیس رو دانلود نکردم از روی سرور ،امکان ساخت یه دیتابیس برای این سایت هست بطوریکه همون قالب ها و تنطیمات ثابت بمونه و اگر مطالب از بین برن مشکلی نیست)

  4. سلام
    من روی لوکال هاست، یک سایت که خیلی روی آن کار کرده بودم را طراحی کردم. بعد ویندوز را عوض کردم. و برنامه زمپ حذف شد.
    الآن سایت در htdocs موجود هست، ولی دیتابیس آن در phpmyadmin نیست. البته تعدادی فایل در پوشه mysql/data با نام دیتابیس همان سایت موجود هستند، اما نمی‌توانم این دیتابیس را به سایت اصلی متصل کنم، لطفاً راهنمایی بفرمایید چطور می‌توانم این دیتابیس را دوباره به سایت طراحی شده وصل کنم.
    این فایلها دارای پسوندهای ibd و frm و با نامهای زیر هستند:
    wp_commentmeta
    wp_option
    wp-posts

    سپاس از شما

    1. سلام روزبخیر؛
      فایلی با پسوند SQL. در میان فایل ها وجود داشت؟
      در صورتی که فایل دیتابیس با این پسوند پیدا کردید می تونید در مسیر نصب وردپرس جستجویی داشته باشید و فایل wp-config.php رو پیدا کنید این فایل رو باز کنید اسم دیتابیس و همچنین نام کاربری مربوطه را وارد کنید. (نام کاربری در لوکال هاست root هستش بخش پسورد رو هم خالی بگذارید.)

  5. من توانستم با جابجایی پوشه data در mysql صفحه اول سایت را برگردانم. اما صفحات جانبی را نمایش نمی‌دهد.

    پیام خطای زیر را برای صفحات جانبی نمایش می‌دهد. لطفاً راهنمایی بفرمایید.

    Not Found
    The requested URL was not found on this server.

    Apache/2.4.46 (Win64) OpenSSL/1.1.1g PHP/7.4.10 Server at 127.0.0.1 Port 80

    سپاس

  6. با سلام و عرض ادب خدمت مجموعه ی وزین ایران سرور .

    من اخیرا هاست خود را تغییر داده ام ، در حالی که سایت من در هاست جدید به خوبی کار می کند اما یک موضوع که از ابتدای تحویل هاست با آن مواجه بودم رفتار های غیر طبیعی در دیتا بیس بود که زیاد به آن توجه نکردم ، ابتدای تحویل هاست دسترسی به PHP MY Admin ، امکان پذیر نبود که حل شد ، در حاضر نیز با خطا های زیر رو به رو هستم به طوری که شب گذشته حدود 50 مگا بایت error log در خصوص موارد زیر داشتم :

    خطای 1 :
    Error writing value for wfsd_engine (MySQLi error: [2006] MySQL server has gone away)
    خطای 2 :
    WordPress database error Commands out of sync; you can’t run this command now for query SELECT
    خطای 3 :
    WordPress database error Disk full (/tmp/#sql_21cb_15.MAI); waiting for someone to free some space… (errno: 28 “No space left on device”) for query SHOW FULL COLUMNS
    خطای 4 :
    Warning: Error while sending QUERY packet. PID=31462 in /home/***/public_html/wp-includes/wp-db.php on line 2033

    به نظر شما این مسائل ناشی از سرور است یا خطا در هنگام انتقال داده از هاست قبلی به هاست جدید ؟
    این خطا ها چه مقدار مشکل ساز است و چه کمکی از دست چه کسی بر می آید ؟

    با احترام و تشکر

    1. سلام وقت بخیر؛
      بنظر میرسه در زمان انتقال مشکلی به وجود اومده و دیتابیستون در حال حاضر به صورت نرمال نیست. بررسی کنید اطلاعات جدید به درستی در دیتابیس قرار گرفتن؟ اگر تغییرات چندانی نداشتید توضیه میکنیم مجددا در خصوص امپورت دیتابیس قبلی اقدام کنید.

    2. منم هاستم رو از* به هاست * انتقال دادم. همین مشکل رو دارم اموزش های این مطلب رو انجام دادم مشکل حل نشد راه حلی پیدا شده؟

  7. با سلام و احترام
    من به مشکل عدم نمایش اطلاعات لیست سفارشات ووکامرس برخوردم(بعد از ثبت هر سفارشی – ووکامرس جمع سفارش را نشان میداد اما آیتم های سفارش داده شده را نمایش نمیداد)
    مشکلم را به طریق زیر حل کردم و گفتم یک جایی انتشار بدم که اینجا را انتخاب کردم:
    1_ گرفتن بک آپ از بانک اطلاعاتی
    2_ در phpmyadmin وارد میشویم و CTRL+F را میزنیم و با جستجوی کلمه order تیک همه جداولی که آن را دارد را میزنیم و سپس از فیلد پایین drop را انتخاب و همه جداول مزبور را حذف میکنیم
    3_ در قسمت افزونه های وردپرس ووکامرس را ابتدا غیر فعال و سپس حذف میکنیم(لطفا دقت کنید تا اینجا با حذف خود ووکامرس و جداول order محصولات و ما پاک نمیشود – فقط تاریخچه سفارشات پاک میشود)
    4_بعد از حذف ووکامرس دوباره آنرا نصب میکینم
    5_تمام – ان شاالله برای شما هم موفقیت آمیز باشد 🙂
    شاد باشید 🙂

    1. سلام و احترام؛
      ممنونم که تجربه های خودتون رو با ما به اشتراک میگذارید امیدوارم راهگشای کسایی باشه که چنین مشکلی دارن.
      سپاس از شما

  8. سرور سایت ما چند وقت پیش مورد حمله سایبری قرار گرفت بعد اون پنل ورود به سایت مشکل پیدا کرده و وارد نمیشه یعنی بعد از وارد کردن یوزرنیم وپسورد خطا میده به نظرتون باید دیتا بیس رو تعمیر کرد چون وقتی ووکامرس رو ؛یر فعال میکنم وارد میشه هاستینگ هم که جوابگو نیست

    1. سلام و احترام دوست عزیز؛
      ابتدا سایت خود را به صورت کامل مورد بررسی قرار دهید. (از لحاظ وجود کدهای مخرب)
      سپس در صورت امکان نسخه بکاپ سالم ریستور نمایید یا اینکه از یک مشاور امنیتی در خصوص پاکسازی سایت کمک بگیرید.

  9. سلام خسته نباشید برای من همه رو میزنه سالم است اما دیتابیس ام مشکل داره چون توی وبسایتم محصولات ناموجود قابل ثبت سفارش هستند در حالی که اجاازه پیش فروش داده نشده.

  10. سلام من این کار رو انجام دادم نوشت شکست در تعمیر

    جدول wp_wc_category_lookup سالم نیست. این جدول پیغام خطای زیر را ارسال می‌کند: Table ‘sekhavat_pwallplast.wp_wc_category_lookup’ doesn’t exist. وردپرس تلاش می‌کند این جدول را تعمیر کند…
    شکست در تعمیر جدول wp_wc_category_lookup. خطا: Table ‘sekhavat_pwallplast.wp_wc_category_lookup’ doesn’t exist

    ممنون میشم کمک کنید

  11. سلام. تو رو خدا یکی به من کمک کنه …. من یک افزونه فرم ورود نصب کردم. همه چی خوب بود. یکبار حماقت کردم و پاکش کردم. بعد که برای بار دوم نصبش کردم دیدن نه تنها فرم ورود به هم ریخته بلکه تغییراتی که همون اول اعمال کرده بودم، سر جاشون موندن ( یعنی مثلا بالای فرم ورود توی تنظیمات نوشتم خوش آمدید ) حالا هر گقدر این افزونه رو پاک می کنم و مجددا نصب می کنم، هیچ تغییری اعمال نمیشه و همون خوش آمدید توی تنظیماتش مونده، دو سه تا فیلد هم روی فرم ورد غیبشون زده…………..از هر روشی استفاده کردم، مثلا افزونه رو به هر صورتی پاک کردم و به هر صورتی نصب کرد. حتی جداولش رو بطور کامل از دیتابیس پاک می کنم بازم این خوش آمدید لعنتی توش مونده …. از این روشی هم که الان فرمودید استفاده کردم …. باز هم نشد…. دیگه نمی دونم چیکار کنم، وردپرس هم آپدیت کردم، دانگرید کردم، قالب رو به نسخه جدید آپدیت کردم، حتی خود افزونه هم که نسخه جدیدش میاد و آپدیتش می کنم باز هم هیچی که هیچی ……… ببخشید خیلی طولانی شد ولی واقعا دارم دیوونه می شم

    1. سلام و احترام؛
      دوست عزیز باید جدامل مربوط به این افزونه به طور کامل حذف شوند و بار دیگر افزونه نصب گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *