آموزش های وردپرس

معرفی ویژگی‌های جدید وردپرس در نسخه ۵.۰

تا به امروز که در حال تهیه این مقاله برای معرفی ویژگی‌های جدیدی که در وردپرس 5 شاهد اون خواهیم بود هستم، وردپرس تونسته بیش از 30 درصد از سهم بازار سیستم‌های مدیریت محتوا را در سراسر وب به خودش اختصاص بده که بیش از 72 درصد سایت‌های جهان با این سیستم مدیریت محتوا ساخته شده‌اند. برای اینکه با این سیستم مدیریت محتوا بیشتر آشنا بشید پیشنهاد می‌کنم حتما سری به مقاله وردپرس چیست؟ و چرا باید از وردپرس استفاده کنیم؟ بزنید. همین چند روز پیش بود که بزرگترین رویداد سالانه وردپرس تحت عنوان وردکمپ وردپرس از 14 تا 16 ماه ژوئن توسط مراجع اصلی وردپرس این بار در شهر بلگراد کشور صربستان برگزار شد.

در این مقاله از پایگاه دانش میزبان‌فا قصد دارم به معرفی ویژگی‌های جدید وردپرس در نسخه 5 بپردازم که به عنوان دومین اتفاق جالب در سال 2018 برای این سیستم مدیریت محتوا در حال رخ دادن هست و به زودی این نسخه از وردپرس با ویژگی‌های جدید منتشر خواهد شد.

ویژگی‌های جدید وردپرس 5 را تجربه کنید!

برخی کاربران هیچ نظری درباره آینده وردپرس ندارند و حتی به این موضوع هم فکر نمی‌کنند. اما در این مقاله قصد دارم به معرفی ویژگی‌های جدید وردپرس که در نسخه 5 شاهد آنها خواهیم بود بپردازم. این برخی از این ویژگی‌ها بعد از چندین سال دست نخورده ماندن در حال تغییر ناگهانی هستند که از جمله اونها میشه به ویرایشگر جدید وردپرس و امنیت وردپرس اشاره کرد.

1. ویرایشگر جدید Gutenberg

پر رنگ‌ترین و عمده‌ترین تغییری که در وردپرس 5 به چشم میخوره ویرایشگر جدید تحت عنوان Gutenberg هست که به راحتی امکان تایپ و نوشتن در وردپرس را بیشتر از قبل خواهید داشت. این ویرایشگر بعد از سال‌ها قرار هست که جایگزین ویرایشگر قبلی وردپرس بشه و از نسخه 5 به بعد شاهد استفاده از این ویرایشگر خواهیم بود. اگر با این ویرایشگر آشنایی ندارید میتونید در تصویر زیر نمونه‌ای از اونو ببینید.

ویژگی‌های جدید وردپرس 5 را تجربه کنید | معرفی ویژگی‌های جدید وردپرس

در صورتی که دوست دارید قبل از انتشار نسخه 5 وردپرس این ویرایشگر را تجربه کنید میتونید با کلیک روی دکمه زیر به صفحه افزونه برای این ویرایشگر مراجعه کرده و اونو در سایت وردپرسی خودتون نصب کنید.

دانلود افزونه Gutenberg

ویژگی‌های جدید وردپرس 5 را تجربه کنید | معرفی ویژگی‌های جدید وردپرس

2. آپدیت امنیتی وردپرس

امنیت در هر سیستم مدیریت محتوا حرف اول رو میزنه که باید تا بالاترین سطح ممکن تامین بشه. در هر نسخه از وردپرس هم موارد امنیتی جزئی و کلی زیادی تغییر کرده و در صدد این هستند که امنیت سایت شما را بیشتر کنند. هرگونه نقص امنیتی در سیستم مدیریت محتوا میتونه خسارات جبران ناپذیری را براتون ایجاد بکنه که همواره توصیه میشه از موارد امنیتی در وردپرس که پیش از اینها در پایگاه دانش میزبان‌فا معرفی کردم استفاده کنید. این موارد امنیتی میتونه شامل چیزهایی مثل آموزش نحوه نصب ssl روی وردپرس، آموزش فعالسازی تایید هویت دو مرحله‌ای گوگل هنگام ورود به وردپرس و… باشه که در مقاله جامع آموزش تامین امنیت وردپرس و جلوگیری از هک وردپرس به معرفی اونها پرداختم.

3. ویرایشگر Front-end

با استفاده از ویرایشگر Front-end هرکسی میتونه به راحتی مطالب و نوشته‌های وردپرس را در صفحه مدیریت و ویرایش بکنه. این راهکار یکی از بهترین ابزار خواهد بود تا در نسخه موبایل و تلفن‌های هوشمند بتونید راحت‌تر و بهتر مطالب را ویرایش کنید و بیش از حد وابسته به دسکتاپ نباشید. ویرایشگر دیداری وردپرس مدت زیادی هست که با وردپرس همراه بوده. در مقایسه با افزونه ویژوال کامپوسر این ویرایشگر سبکتر و سریع‌تر خواهد بود و احتمالا از فریم ورک customizer هم در اون استفاده خواهد شد. در این مورد فعلا اطلاعات بیشتر در دسترس نیست و باید منتظر بمونیم و ببینیم که بعد از انتشار نسخه 5 وردپرس چه تغییراتی در ویرایشگر Front-end رخ خواهد داد.

ویژگی‌های جدید وردپرس 5 را تجربه کنید | معرفی ویژگی‌های جدید وردپرس

4. بهینه سازی برای موبایل

در بین سیستم های مدیریت محتوا وردپرس در زمینه سئو به عنوان برترین سیستم شناخته شده که این مورد بر هیچ کس پوشیده نیست. اما بعد از بهینه سازی در زمینه سئو وردپرس در نسخه 5 تلاش بیشتری کرده تا امکان بهینه سازی برای موبایل را بیشتر و بیشتر بکنه. که این مورد برای هر دو طرف کاربران توسعه دهنده و کاربر عادی در نظر گرفته شده است. از نسخه 3 وردپرس همواره تلاش شده تا بین نسخه موبایل و دسکتاپ مدیریت سایت تا جای ممکن تفاوت‌ها به کمترین حد ممکن برسه و امکان مدیریت سایت در موبایل هم به راحتی دسکتاپ فراهم باشد. گذشته از این طراحان قالب بعد از این چند سال سعی کردند تا قالب‌های طراحی شده را بهینه سازی کنند.

5. برش تصویر پس زمینه

تا به امروز اگر از تصویر پس زمینه برای سایتتون استفاده می‌کنید برای اینکه تصویر استانداردی داشته باشید مجبورید تصویر را به اندازه دلخواه با استفاده از نرم افزارهای ویرایش عکس برش داده و چرخش دلخواه روی عکس اعمال کنید. اما در وردپرس 5 این امکان در خود وردپرس اضافه خواهد شد که امکان برش تصاویر و ویرایش تصویر پس زمینه را خواهد داد. البته این قابلیت در نسخه 5 فعلا در نسخه اولیه هست و بعد از نسخه‌های ریزتر 5 وردپرس حتما باید شاهد تغییرات بیشتری در این مورد هم باشیم.


قبل از آپدیت به وردپرس 5 به این نکات دقت کنید

تغییر ویرایشگر وردپرس به گوتنبرگ بزرگترین تغییری است که بعد از سال‌ها در وردپرس رخ میده. ضمن اینکه این ویرایشگر خیلی باحال هست و اگر از سایت‌هایی مثل مدیوم یا ویرگول استفاده کرده باشید میشه گفت با این ویرایشگر راحت‌تر خواهید بود، اما چند نکته مهم قبل از اینکه به وردپرس 5 آپدیت کنید وجود داره که حتما به این نکات دقت کنید.

  • قبل از هر کاری برای یک بار هم که شده تا قبل از انتشار نسخه جدید وردپرس، ویرایشگر Gutenberg را در لوکال هاست یا خود سایت نصب کرده و تست کنید. چرا که تغییر به ویرایشگر جدید در روزهای اول کمی دشوار و گیج کننده خواهد بود.
  • ارتقا وردپرس به نسخه بالاتر کمی غیرقابل بازگشته، بنابراین قبل از آپدیت کردن طبق معمول اقدام به تهیه فول بک آپ از هاست بکنید.
  • ممکنه در وردپرس 5 با کمی ناسازگاری در برخی افزونه‌ها یا قالب خودتون داشته باشید.
  • در وردپرس 5 برای ویرایشگر گوتنبرگ، بلوک هر چیزی ممکنه جایگزین بشه(حتی ابزارک‌ها)
در حال حاضر این 5 ویژگی وردپرس هست که قراره در نسخه 5 وردپرس شاهد این قابلیت‌ها باشیم. فکر می‌کنم ویژگی‌های بیشتر و جالب‌تری هم در وردپرس 5 وجود داره که هنوز اطلاعاتی از اون منتشر نشده و تا زمان انتشار باید منتظر برملا شدن این ویژگی‌ها باشیم. اما چه این ویژگی‌ها در این نسخه منتشر بشن یا در نسخه‌های بعدی، تنها چیزی که مهمه اینه که بستر وردپرس برای تکامل بسیار بزرگ‌تر از این چیزهاست.
4.7/5 - (14 امتیاز)

علی یزدان پرست

حدود 8 سالی هست که در زمینه میزبانی وب به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، علی یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های میزبان فا را توسعه می دهد، علی به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

‫۱۲ دیدگاه ها

  1. وردپرس 5 نوشته ها رو برای ویرایش باز نمیکنه ! .. در حال حاضر وقتی نوشته ای رو میخوام ویرایش کنم فقط یک صفحه خالی باز میکنه …

  2. بروزرسانی جالبیه اما مشکل و باگ دارد مطلب طولانی تایپ میشه دیگه صحفه تا پایین نمیره

  3. سلام در ویرایشگر جدید وردپرس وقتی می خواهی زمانبندی کنی تاریخ میلادی میاد، ولی قبلا تاریخ شمسی بود، نمیشه کاریش کرد؟

    1. سلام،
      احتمالا بخاطر افزونه شمسی کردن تاریخ هست. منتظر باشید که نسخه جدید افزونه‌های شمسی سازی که با وردپرس 5 هم هماهنگ شده باشن، آپدیت بشه.

  4. اصلا جالب نیست بنظرم خیلی مشکل داره از جمله برا بعضی قالب ها بنده دوباره به اپدیت قبلی رو برگردوندم .

  5. سلام خسته نباشید من بعد اپدیت وردپرس به نسخه 5.3 هنگامی به روی افزودن برگه میزنم به جاس ساخت برگه این ارور رو میده?

    The editor has encountered an unexpected error.

    ممنون میشم راهنمایی کنید. تشکر

  6. سلام. برای تغییر آدرس homepage از صفحه فعلی به یک صفحه دیگر در نسخه جدید وردپرس باید چکار کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *