آموزش های وردپرس

آموزش فارسی کردن وردپرس

پس از تهیه هاست اولین قدم نصب سیستم مدیریت محتوا می باشد. از آنجایی که بیشتر ما ممکن است هنگام نصب وردپرس آن را از سایت رسمی انگلیسی دریافت کنیم هنگام نصب و راه‌اندازی وردپرس زبان آن به صورت پیشفرض روی انگلیسی قرار خواهد داشت. فارسی کردن وردپرس این امکان را به شما خواهد داد که در پنل مدیریت وردپرس بتوانید از زبان فارسی استفاده کنید. پس لازم است که با مراجعه به تنظیمات و انتخاب زبان فارسی فایل‌های مربوط به فارسی کردن وردپرس را دانلود کرده و در نهایت زبان سایت را از انگلیسی به فارسی تبدیل کنیم.

در این آموزش از پایگاه دانش میزبان‌فا قصد دارم به نحوه تغییر زبان در وردپرس و تبدیل وردپرس انگلیسی به فارسی با دو روش بپردازم که با استفاده از این آموزش می تونید زبان سایت خود را از انگلیسی به فارسی تغییر دهید.

نحوه فارسی کردن وردپرس

همان طور که در بالا اشاره شد، فارسی کردن وردپرس میتونه با روش‌های مختلفی انجام بگیره که شاید در برخی موارد نتونید از روش‌های ساده اون جوابی بگیرید و برای این کار باید از روش‌های دستی برای فارسی سازی پنل مدیریت وردپرس استفاده کنید که در اینجا به معرفی دو روش برای فارسی کردن مدیریت وردپرس میپردازم که عبارتند از:

1. تنظیمات فارسی کردن وردپرس

برای شروع فارسی کردن وردپرس ابتدا باید به پیشخوان وردپرس وارد شوید. برای این منظور میتونید

  1. با استفاده از آموزش نحوه ورود به مدیریت وردپرس به پیشخوان وردپرس خود مراجعه نمایید.
  2. بعد از اینکه وارد پیشخوان وردپرس شدید به مسیر Settings> General مراجعه کرده.
  3. مشابه تصویر زیر از بخش Site Language زبان فارسی یا هر زبان که قصد دارید برای وردپرس از اون استفاده کنید را انتخاب کنید.
    فارسی کردن وردپرس
  4. حالا همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید زبان‌های در دسترس برای وردپرس نمایش داده شده و بسته به انتخاب خودتون میتونید زبان دلخواه برای نصب بر روی وردپرس را انتخاب کنید.
  5. بعد از اینکه زبان فارسی را انتخاب کردید در انتهای صفحه روی دکمه Save Changes کلیک کنید.

بعد از کلیک روی این گزینه اگر فایل‌های مربوط به فارسی کردن وردپرس از قبل وجود داشته باشد تغییرات سریعا اعمال می‌شود اما اگر از قبل فایل‌های RTL و زبان وجود نداشته باشند چند لحظه‌ای باید صبر کنید تا دانلود شده و به وردپرس اضافه شوند و در نهایت عملیات تبدیل وردپرس انگلیسی به فارسی انجام گیرد.

2. تبدیل وردپرس انگلیسی به فارسی

توی این روش باید به صورت دستی فایل زبان فارسی وردپرس رو داخل هسته وردپرس قرار داده و ذخیره کنید. بعد از اینکه فایل‌های زبان قرار داده شد باید با ویرایش کردن فایل wp-config.php زبان رو روی حالت فارسی تنظیم کنید. برای شروع این کار باید مراحل زیر رو به ترتیب طی کنید.

کپی و ویرایش ترجمه وردپرس (گام اول)

ابتدا به آدرس https://fa.wordpress.org/download مراجعه نموده تا به صفحه دانلود وردپرس فارسی هدایت شده و روی دکمه دریافت وردپرس فارسی کلیک کنید تا آخرین نسخه وردپرس دانلود بشه. سپس مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. فایل زیپ را باز کرده و وارد مسیر wordpress\wp-content\languages بشید.
  2. توی این بخش فایل‌ها و پوشه‌هایی وجود دارند که باید هر فایل که با فرمت mo. و po. قرار داره را کپی کنید و در مسیر wp-content\languages هاست خودتون جایگزین کنید.
  3. حالا فایل‌های mo. و po. رو باید داخل هاست خودتون در همین مسیر آپلود کنید.

دقت کنید که اگر افزونه‌هایی که نصب کردید یا قالبی که ازش استفاده می‌کنید در پیشخوان وردپرس فارسی هست، پوشه‌هایی که داخل پوشه languages با نام‌های plugins و themes قرار دارند رو نباید جایگزین کنید، چرا که این پوشه‌ها برای فایل‌های زبان افزونه و قالب هستند که فارسی هستند.

آپلود ترجمه وردپرس در هاست (گام دوم)

ابتدا به کمک آموزش های زیر وارد هاست خودتون شده و سپس روی گزینه File Manager کلیک کنید.

آموزش ورود به هاست دایرکت ادمین آموزش ورود به هاست سی پنل

آپلود در سی پنل

حالا به مسیر public_html/wp-content/languages مراجعه کرده و روی دکمه آپلود که در بالای صفحه قرار داره کلیک کنید. وارد صفحه جدیدی میشید که در اونجا امکان انتخاب فایل برای آپلود رو خواهید داشت که باید فایل‌های زبان mo. و po. که داخل فایل دانلود شده وجود دارند رو توی این مسیر آپلود کنید. کلیه این فایل‌ها به نام fa_IR ختم میشن.

🟢🔵 اگر در خصوص نحوه آپلود فایل روی سی پنل مشکلی وجود داشت آموزش زیر را مطالعه نمایید.

نحوه آپلود فایل در سی پنل آموزش آپلود فایل در دایرکت ادمین

کد فارسی سازی وردپرس (گام سوم)

وارد مسیر public_html شده و فایل wp-config.php رو پیدا کنید. سپس روی فایل راست کلیک کرده و گزینه EDIT رو انتخاب کنید تا صفحه ویرایش فایل براتون باز شده و به دنبال عبارت زیر در اون بگردید.

define('WPLANG',")

بعد از پیدا کردن این خط باید کد زیر رو باهاش جایگزین کنید.

define(‘WPLANG’, ‘fa_IR’);

با جایگزین کردن این کد به وردپرس دستور میدین که موقع خوندن فایل زبان مدیریت وردپرس باید فایل زبان فارسی خونده بشه که در این صورت مشکل فارسی نشدن پیشخوان وردپرس حل خواهد شد. حالا اگر به پیشخوان وردپرس مراجعه کرده و دکمه‌های CTRL + F5 رو بزنید میبینید که پیشخوان وردپرس از انگلیسی یا هر زبان دیگه که قبلا بوده، به فارسی تبدیل شده است.

هاست مخصوص وردپرس

امیدوارم این آموزش هم مورد توجه و پسند شما قرار گرفته باشه و با استفاده از این آموزش تونسته باشید سایت وردپرسی خودتون را از زبان انگلیسی به فارسی تبدیل کنید. در صورتی که برای فارسی کردن وردپرس سوال یا مشکلی داشتید از بخش دیدگاه‌ها اعلام کنید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما باشم.

4.3/5 - (26 امتیاز)

علی یزدان پرست

حدود 8 سالی هست که در زمینه میزبانی وب به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، علی یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های میزبان فا را توسعه می دهد، علی به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

‫۵۹ دیدگاه ها

  1. مطلب خوب و کاربردی بود . از شما ممنونم که کمک می کنید دیگران هم به اهدافشون برسند.

  2. این کار رو نجام دادم ولی نشد باز هم همون انگ/لیسی هست . فقط قسمت مدیریت میخوام فترسی بشه
    خود سایت انتخاب انگلیسی یا فترسی میکنم انجام میشه ولی قسمت مدیریت نه
    چیکار باید کرد؟
    کسی بلده ؟ بهش یوز و پس میدم انجام بده برام
    ممنون

      1. من هم اینکار رو انجام دادم ولی نشد.
        خود سایت انگلیسیه و من فقط میخوام مدیریت فارسی باشه
        پیشخوان و تنظیمات و این چیزا

  3. سلام
    من تمام کلمات فارسی هست ولی فقط قسمت دیدگاه ها کلمات comments-older-newer فارسی نمی شن.
    حتا داخل فایلهای fa_ir رو چک کردم معنی فارسی این کلمات بود ولی توسایت انگلیسی نشون میده.
    داخل فایل wp-config هم عبارت define(‘WPLANG’, ‘fa_IR’); اصلا وجود ندارد.

  4. سلام وقت بخیر
    همه مراحل رو رفتم ولی گام سوم اون قسمت کدنویسی که باید ویرایش کنیم define (‘wplang’ ; ‘ ‘ ) رو پیدا نمیکنم. تو اون قسمتی که گفتید نیستش

        1. سلام و احترام؛
          اگر این قطعه کد را پیدا نکردید خودتان آن را در فایل درج نمایید.

  5. سلام و عرض ادب
    اگر امکانش هست من رو راهنمایی کنین لطفا. در وردپرس در آنالیز نتایج سئو در هر نوشته، نتایج به زبان فارسی بود ولی بعد از بروزرسانی نسخه وردپرس، آنالیز نتایج به زبان انگلیسی شده. می شه لطفا راهنماییم کنین.
    ممنون

  6. سلام من یه وب سایت سه زبانه دارم اما نمی تونم فونت قسمت فارسی زبان روجوری تغییر بدم که بخش های انگلیسی زبان تغییر نکنه فونتش میشه لطفا راهمناییم کنید

    1. سلام و احترام؛
      اصولا افزونه های تغییر فونت، فونت کل قالب رو براتون تغییر میدن. می تونید تعریف کنید که زبان فارسی با چه فونتی و زبان انگلیسی با چه فونتی نمایش داده بشه.

  7. سلام
    وردپرس من زبانش فارسی هست و کاملا پیشخوان و سایتم فارسی هست و مشکلی ندارم.
    مشکل اینه که در قسمت بروز رسانی وردپرس نوشته:
    می‌توانید به صورت خودکار به وردپرس 5.0.3–en_US بروزرسانی نمایید:
    اما یکی از دوستان گفت برای اون نوشته:
    می‌توانید به صورت خودکار به وردپرس 5.0.3–fa_IR بروزرسانی نمایید:

    نسخه فعلی وردپرس من 4.9.9 هست و جالب اینجاست که الان وردپرس فارسی برای دانلود نسخه 4.9.8 رو گذاشته.
    لطفا راهنمایی کنید چه کاری باید انجام بدم؟
    همیشه صبر می کردم و وردپرس خودش خودشو آپدیت میکرد

    1. سلام روزبخیر؛
      همیشه بروزرسانی های درج شده در مخزن وردپرس از وردپرس فارسی جلوتر هستش مشکلی وجود نداره و کاملا طبیعیه 😊

  8. آیا میتوان در ورد پرس فارسی(پیش خوان فارسی) با قالب جنه پستهای انگلیسی را منتشر کرد و در آخر کار زبان ورد پرس را به انگلیسی تبدیل کرد و یک سایت کاملا انگلیسی داشته باشم(بدون یک کلمه فارسی). یا به هم ریختگی بوجود می آید؟
    چون طراحی سایت با قالب جنه انگلیسی سخته پرسیدم
    ممنون

    1. سلام روزبخیر؛
      از قسمت تنظیمات وردپرس می تونید زبان پیشخوان وردپرس رو تغییر بدید.
      بله امکان درج پست انگلیسی یا به هر زبان دیگری وجود داره.
      برای نحوه نمایش صحیح محتوا باید قالبتون چپ چین باشه.

  9. سلام.
    سوال من اینه که بعضی آدم های زبان نفهم اومدن و پلاگین های مختلف رو به بدترین شکل ممکن به زبان فارسی ترجمه کردن. نتیجه این میشه که من ادمین پیجم رو روی زبان فارسی تنظیم می کنم. بعد خود وردپرس بدون پرسیدن از آدم، تمامی پلاگین ها رو هم به ورژن فارسی شون برمیگردونه.
    چطوری کنترل پنل رو روی زبان فارسی نگه دارم (برای تایپ فارسی و مشکل نخوردن) ولی پلاگین ها همیشه به زبان انگلیسی لود بشن؟

    1. سلام و احترام؛
      هیج وقت افزونه های مورد استفادتون رو از منابع غیر موثق دانلود نکنید شما در جریان نیستید که این افزونه سالم هست یا خیر. از طرفی با آپدیت افزونه تمامی تنظمیات و شخصی سازی ها از دست خواهد رفت.
      پس اولین اشتباه یعنی دانلود از منابع غیر معتبر رو متوقف و سعی کنید افزونه هاتون رو با موارد سالم جایگزین کنید.

  10. سلام
    ببخشید من سایتی دارم که کامل انگلیسی است و فقط نیاز دارم که تنها یک صفحه به صورت فارسی و از راست به چپ در سایت موجود باشه.
    میشه خواهش کنم راهنمایی بفرمایید چطور این کار را انجام دهم و فقط همان صفحه مورد نظر را به صورت راست چین در سایت داشته باشم؟
    منمنون

    1. سلام و احترام؛
      دو راهکار دارید.
      یکی اینکه اون صفحه رو به صورت اختصاصی و مجزا طراحی کنید و چیدمان یا دایرکشن اون رو از راست به چپ در نظر بگیرید و در کنار بقیه صفحات قرار بدید یا اینکه از افزونه های چند زبانه کردن استفاده کنید و فقط برای همون تک صفحه زبان دوم در نظر بگیرید و معادل انگلیسی اون رو ایجاد کنید.

  11. اینجاست که لازم است فارسی را درست بنویسیم و به این شکل، پاس بداریم

    1. سلام و احترام؛
      در بلاگ مقالات آموزشی درج میشه در حال حاضر برنامه ای برای درج قالب نداریم اما اگر شرایط فراهم بشه اقدام می کنیم.

  12. سلام، وقت بخیر
    من یک قالب دارم که راست چین هست و زبان پنل وردپرس هم فارسی هست. زمانی که زبان پنل وردپرس از طریق تنظیمات وردپرس به انگلیسی تغییر میدم، سایت هم چپ چین میشه.امکانش هست که زبان پنل وردپرس انگلیسی باشه و سایت راست چین باقی بمونه و چپ چین نشه؟

    1. سلام و احترام؛
      باید فایل rtl.css قالبتون رو اصلاح کنید.
      برخی مواقع با تغییر دایرکشن قالب یکسری بخش ها به درستی نمایش داده نمیشن یا چیدمانشون بهم میریزه که با اصلاحات css قابل حل هست.

  13. سلام. من وردپرس انگلیسی رو نصب کردم و یه سری کارا رو انجام دادم. الان میخوام وردپرس فارسی رو نصب کنم. منظورم زبان پنل نیست منظورم خود وردپرس فارسیه که راست چینه. چجوری باید این کارو انجام بدم؟
    ممنون میشم راهنمایم کنید.

    1. سلام روزبخیر؛
      با تغییر زبان ، پیشخوان و کل وردپرس فارسی و راست چین میشه.
      برای دانلود نسخه فارسی وردپرس می تونید از مرجع wp-persian.com کمک بگیرید. یا اینکه مطابق با همین آموزش پیشخوان رو فارسی کنید.
      اما مبحث چپ چین یا راست چین بودن قالب کاملا مجزا هستش. باید استایل مربوط به دایرکشن قالبتون رو ادیت کنید فایلی تحت عنوان rtl.css برای راست چین کردن قالب ایجاد میشه و درون اون تعریف میشه که چیدمان قالب به چه شکل باشه.

  14. سلام. بعصی قسمت‌های ورد پرس فارسی که نصب کردم به صورت انگلیسی نمایش داده میشه. مثل تاریخ یا گزینه ادامه مطلب. با اینکه تمام تیک‌های فارسی سازش فعاله و افزونه وردپرس فارسی هم فعاله

  15. سلام و وقت بخیر
    یک فیلد توی سایتم هست که حتما باید توش اسم شخص با حروف انگلیسی نوشته بشه من ظاهر سایت رو فارسی کردم ولی نمیدونم چطوری کاری کنم که این فیلد حروف فارسی رو هم بپذیره اگه میشه راهنماییم کنید. خیلی ممنون

  16. سلام خسته نباشید
    من بعد از یک هفته متوجه شدم که قالب سایت من انگلیسی شده
    بغضی از قسمت های سایت انگلیسی شده
    اما پشخوان فارسی هست
    نوشته ها فارسی هست
    فقط بعضی از قسمت ها
    میشه کمکم کنید

    1. سلام وقت بخیر؛
      زبان سایت از زبان پیشخوان وردپرس کاملا مجزا هستش مثلا شما می تونید نسخه وردپرس فارسی رو داشته باشید اما محتواتون انگلیسی باشه.
      در خصوص قالب، بخش هایی از قالب که تمایل دارید رو می تونید فارسی سازی کنید که خودش یک بحث مجزا و طویل هستش.

  17. درود بر شما
    بنده میخام پنل مدیریت فارسی باشه اما سایت انگلیسی. اون کد رو هم در فایل کانفیگ قرار میدم عمل نمیکنه.
    افزونه ای هست اینکار بکنه؟
    مورد دوم افزونه گوگل ترنسلیت هست که فقط محیط سایت رو تغییر میده نه مطالب. افزونه و راهی هست کامل مث خود مرورگر کروم تغییر زبان بده.با تشکر

    1. سلام و احترام؛
      زبان سایت از زبان پیشخوان وردپرس کاملا مجزا هستش با مراجعه به بخش تنظیمات> عمومی می تونید زبان پیشخوان وردپرس رو تغییر بدید.

      در خصوص دو زبانه کردن وبسایت هم می تونید از افزونه هایی مثل wpml یا polylang کمک بگیرید و برای هر صفحه از زبان اصلی سایت یک صفحه با زبان ثانویه طراحی کنید.

  18. 1. چگونه میشود زبان سایت انگلیسی باشد و خود سایت و قالب اما بشود مدیریت و پنل مدیریت وردپرس رو فارسی نگه داشت .افزونه هایی هست که امگلیسی کنن مدیریت وردپرس رو اما برعکسش نیست
    2.چه افزونه ای هست که بشود کل مزطالب سایت را مانند مرورگر کروم ترنسلیت کرد به زبان مورد نظر. افزونه های زیادی هست که متن و نوشته ها رو ترنسلیت کامل نمیکنن و فقط محتوای قالب مانند هدر و دسته بندی و اینها رو غییر زبان میده

    این دو مورد رو اگر بتوین کمک کنید بشدت کمک بزرگی به بنده کردید
    یا علی

  19. سلام
    من وردپرسم فارسی هست ولی ارور های ورود به سایت انگلیسی هستند
    چگونه فارسی کنم؟
    کلی تلاش کردم ولی نشد

    1. سلام و احترام؛
      وردپرس را از مخزن وردپرس دانلود و نصب کرده بودید؟ رشته های داخلی باید ترجمه بشن.
      اول از هر کاری فایل wp-config.php رو حتما چک کنید و بررسی کنید قطعه کد define(‘WPLANG’, ‘fa_IR’); در این فایل وجود داره یا خیر؟

  20. سلام و وقت شما به خیر
    من از ورد پرس انگلیسی استفاده می کنم و نیازی هم ندارم که کل ورد پرس رو به صورت فارسی داشته باشم .
    اگر بخواهم بعضی از کلمات رو به صورت موردی ترجمه کنم از چه روشی باید استفاده کنم ؟
    افزونه loco translate رو جایی دیدم که نوشته بودن ؟ از اون طربق چه طور امکان پذیر هست ؟
    با تشکر

    1. سلام و احترام؛
      بله امکان استفاده از این افزونه برای ترجمه بخش هایی از پیشخوان و قسمت های مختلف وردپرس به صورت مستقیم وجود داره.

  21. بسیار عالی امکان داره در مورد نحوه ترجمه هسته ورد پرس با افزونه loco translate هم آموزش داشته باشید ؟
    از لطف شما تشکر می کنم .

    1. سلام و احترام؛
      در این خصوص آموزشی تهیه نکردیم اصولا از نسخه های ارائه شده مخزن وردپرس استفاده میشه و شخصی کردن رشته های هسته وردپرس اقدام نادری هست چون اکثر افراد از حالت پیش فرض استفاده میکنن. اما نام افزونه رو در لیست آموزش ها درج میکنیم تا در اولین فرصت مورد بررسی قرار بگیره.

  22. سلام وقتتون بخیر
    من با تغییر دادن زبان پنل به فارسی نتونستم وردپرسم فارسی کنم

  23. سلام
    امکان داره که زبان سایت فارسی باشه(برای راست چین بودن) ولی زبان پیشخوان وردپرس انگلیسی باشه؟

    1. سلام و احترام؛
      بله چنین مورد امکان پذیر است. تنظیمات مرتبط با قالب و جهت آن (راست چین/چپ چین) در فایل استایل قالب تعریف شده است و از تنظیمات پیشخوان کاملا مجزا می باشد.

  24. سلام من حتی وقتی کد رو هم اضافه میکنم باز هم وردپرسم فارسی نمیشه میشه محبت کنید راهنمایی کنید

  25. سلام. زبان پیشخوان وردپرس من فارسی هست اما افزونه رنک مث رو که نصب کردم زبانش انگلیسی هست در صورتی که در سیستم همکارای دیگه زبان افزونه به طور خودکار بعد از نصب فارسی هست. مشکل از کجاست؟ و چطور باید زبان افزونه رو فارسی کنم؟

  26. درود و تشکر از سایت پرمحتوا و کاربردیتون
    بنده یک سایت با وردپرس دارم که یک صفحه فارسی داره و یک صفحه انگلیسی در صفحه فارسی چیدمان متن کامل صحیح هست اما در صفحه انگلیسی که متن با انگلیسی نوشته میشود چیدمان متن بهم ریخته است ممنون میشم در این مورد به بنده کمک کنید

    1. سلام و احترام دوست عزیز؛
      با چه روشی سایت / صفحه را دو زبانه کرده اید؟
      ایا استایلی برای بخش انگلیسی زبان تعریف شده است؟

  27. درود به شما
    وردپرس من انگلیسی هست و می خوام هم انگلیسی بمونه
    اما میخوام گهگاهی داخلش پست های به زبان فارسی بنویسم که خب می دونید مشکل به هم ریختگی جملات میاد اگه بینش یه کلمه انگلیسی بذارم.
    برای اینکه فقط پست های خاص رو بتونم فارسی کنم پلاگینی هست؟
    ممنون میمش راهنمایی بفرمایید

  28. با سلام
    بنده همیشه ورد پرس انگلیسی نصب میکنم و از قسمت تنظیمات – عمومی زبان رو فارسی انتخاب میکنم و با افزونه ” وردپرس فارسی سازی ” ورد پرس رو فارسی میکنم
    آیا با نصب ورد پرس فارسی نیاز به استفاده از افزونه فارسی سازی مثل ورد پرس فارسی یا افزونه شمسی هست ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *