آموزش های وردپرس

آموزش رفع خطای ۵۰۴ در وردپرس

خطاهایی که در وردپرس رخ میدن و به صورت کلی هر خطایی که در سایت به وجود میاد تمومی نداره و در هر زمانی ممکنه به دلایل مختلفی از سمته هاست یا خود وردپرس با انواع خطا مواجه بشید که برای رفع هر کدوم از این خطاها باید چندین راهکار مختلف رو بررسی و تست کنید تا ببینید مشکل از کجا بوده و در نهایت بعد از شناسایی کد خطا و منشا اون اقدام به رفع خطا بکنید. خطاها در وردپرس هم انواع و اقسام مختلفی دارند که در این آموزش میخوام به نحوه رفع خطای 504 در وردپرس بپردازم. این خطا عموما بخاطر تایم اوت شدن به وجود میاد. خطای 504 Gateway Timeout در وردپرس زمانی به وجود میاد که سرور سایت که در حال دریافت و ارسال درخواست به مرورگر هست در زمان مناسب و تعیین شده پاسخی از مرورگر کاربر دریافت نمیکنه و به همین دلیل در نهایت این خطا نمایش داده خواهد شد.

در این آموزش از پایگاه دانش میزبان‌فا به معرفی انواع پیغام‌هایی که موقع به وجود اومدن خطای 504 در وردپرس با اون مواجه خواهید شد میپردازم و در نهایت هم به معرفی راه‌هایی برای رفع این مشکل چه از سوی کسی که مدیر سایت هست و به سرور یا هاست دسترسی داره و چه کسی که یک کاربر عادی هست که با خطای 504 Gateway Timeout در وردپرس مواجه شده میپردازم. پس اگر شما هم با این خطا چه در وردپرس و چه در سایر سیستم‌های مدیریت محتوا مواجه شدید تا انتهای آموزش همراه ما باشید.

آموزش رفع خطای 504 در وردپرس

خطای 504 در وردپرس ممکنه به صورت‌های مختلفی خودش رو نشون بده که در عمومی‌ترین حالت پیغام 504 Gateway Timeout نمایش داده خواهد شد. اما اگر پیغام‌های زیر رو هم در مرورگر مشاهده کردید باید بدونید که این پیغام‌ها هم به معنی همین خطای 504 هستند که برای رفع اونها میتونید از روش‌هایی که در این مقاله معرفی کنم استفاده کنید.

504 Gateway Timeout
HTTP 504
504 ERROR
Gateway Timeout (504)
HTTP Error 504 - Gateway Timeout
Gateway Timeout Error

هر یک از این خطاها ممکنه با یک پیغام با سایز کوچک در صفحه مرورگر نمایش داده بشن و یا اینکه در مرورگرهای مختلف و به طبع در سیستم عامل مختلف موبایل و دسکتاپ هم به صورت‌های گوناگونی نمایش داده بشن. در هر صورت هر کدوم از پیغام‌های بالا که نشون داده شد برای رفع کردنشون باید به شیوه‌هایی که معرفی می‌کنم عمل کنید.

خطای 504 در وردپرس و حل مشکل gateway timeout در وردپرس

حالت اول: رفع خطای 504 در وردپرس

در این حالت شما به عنوان مدیر سایت در نظر گرفته خواهید شد. بنابراین به سرور یا هاست برای انجام تغییرات و رفع خطا دسترسی دارید. پس اگر کاربر عادی هستید نباید از روش‌هایی که در اینجا گفته میشه استفاده کنید و از حالت دوم برای این کار استفاده کنید.

1. خطا به دلیل تغییرات در سرور

در این حالت خطای 504 در سایت به خاطر تغییراتی که در سرور به وجود میاد باعث به وجود اومدن مشکل gateway timeout در وردپرس خواهد شد. در این حالت رفع مشکل در دست ما نیست و باید منتظر بمونیم تا شرکت میزبانی مشکل را برطرف بکنه. البته نیازی نیست سریعا با به وجود اومدن خطا تیکت ارسال کنید. چرا که روی یک سرور انواع و اقسام نرم افزارها وجود داره که باید مرتبا آپدیت بشن و گاهی اوقات هنگام آپدیت این مشکلات به وجود میاد.

2. خطا به دلیل بازدید بالا

زمانی هم پیش میاد که بازدید سایت شما بالا میره و سرور و هاست شما قادر به پاسخگویی نخواهد بود. به همین خاطر ممکنه با خطای 504 یا در برخی مواقع با خطای 503 در وردپرس هم مواجه بشید. برای اینکه مطمئن بشید مشکل از بازدید بالا هست کافیه یک بار آمارگیر وردپرس خودتون رو بررسی کرده و تعداد افراد انلاین و بازدیدهای امروز رو مشاهده کنید.

3. خطا به دلیل اختلالات در پایگاه داده وردپرس

بعضی اوقات هم این خطا به خاطر عدم بهینه سازی و شلوغ شدن دیتابیس از داده‌های غیر ضروری به وجود میاد که برای این کار کافیه اقدام به بهینه سازی دیتابیس در وردپرس بکنید. برای بهینه سازی دیتابیس وردپرس روش‌های مختلفی وجود داره که یکی از این کارها آموزش بهینه سازی دیتابیس وردپرس با مدیریت رونوشت‌ها هست.

4. خطا به دلیل خراب بودن فایل htaccess.

در برخی مواقع هم بخاطر تغییرات در فایل htaccess. این خطا به وجود میاد. در صورتی که در حال ویرایش و تغییرات در این فایل خطای 504 براتون پیش اومد کافیه فایل htaccess. که داخل مسیر public_html قرار داره رو به یک نام دیگه مثل htaccess_old. تغییر نام بدین. سپس به منوی تنظیمات> پیوندهای یکتا در پیشخوان وردپرس مراجعه کرده و یک بار روی دکمه ذخیره تغییرات کلیک کنید تا فایل جدید ساخته بشه. یا اینکه کدهایی که به فایل اضافه کردید را پاک کرده و کدهای وارد شده رو بررسی کنید ببینید که به درستی وارد شدن یا خیر.

5. خطا پس از آپدیت افزونه یا قالب

اگه به تازگی اقدام به آپدیت قالب وردپرس، آپدیت افزونه وردپرس یا حتی آپدیت وردپرس کردید و با این خطا مواجه شدید کافیه با جایگزین کردن نسخه قبلی مشکل gateway timeout در وردپرس رو برطرف کنید. سپس بررسی کنید و ببینید که قالب، افزونه و یا هسته وردپرس به چه دلیلی بوده که باعث به وجود اومدن خطای 50 شده و اقدام به رفع مشکل بکنید و در نهایت آپدیت خودتون رو انجام بدین.

خطای 504 در وردپرس و حل مشکل gateway timeout در وردپرس

6. خطا هنگام استفاده از کلودفلر

در صورتی که از کلودفلر استفاده می‌کنید گاهی هم ممکنه که با این خطا مواجه بشید که دلیل اون عدم ایجاد ارتباط سرور با کلودفلر هست که گاها به صورت موقت پیش میاد. شاید به وجود اومدن این حالت دقایقی طول بکشه که خود به خود برطرف خواهد شد. اما اگر برطرف نشد باید تنظیمات کلودفلر و هاست خودتون رو بررسی کنید.

7. پایین بودن زمان اجرای PHP

گاهی اوقات هم پیش میاد که به دلیل پایین بودن زمان اجرای PHP  با این خطا مواجه خواهید شد که برای رفع اون کافیه کد زیر را داخل فایل htaccess. قرار داده و ذخیره کنید.

<IfModule mod_php5.c>
php_value post_max_size 512M
php_value upload_max_filesize 512M
php_value memory_limit 1024M
php_value max_execution_time 300
php_value max_input_time 300
php_value session.gc_maxlifetime 1440
</IfModule>

در کدهای بالا مدت زمان تعیین شده روی 300 ثانیه قرار داره که اگر در این مدت زمان اسکریپت قادر به اجرای php نباشه خطای تایم اوت به وجود میاد که میتونید با اضافه کردن این مدت زمان محدودیت حافظه اجرای php در وردپرس رو بیشتر کنید.

8. تماس با شرکت میزبانی هاست

اگر با استفاده از روش‌های فوق موفق به برطرف کردن خطا نشدید کافیه اقدام به ارسال تیکت کرده و با مطرح کردن مشکل با شرکت هاستینگ خودتون موضوع رو با اونها در میون بزارید تا بررسی و برطرف کنند.


حالت دوم: رفع خطای 504 سمت کاربر

در این حالت شما یک کاربر عادی هستید که موقع بازدید از یک سایت با خطای 504 مواجه شدید. در این صورت میتونید با استفاده از راهکارهایی که در ادامه معرفی می‌کنم سعی کنید مشکل رو برطرف کنید، اما اگر با این راهکارها مشکل برطرف نشد باید منتظر بمونید تا مدیر سایت کارهایی که در بالا گفتم رو انجام بده و خطا رو در سایت برطرف کنه و در نهایت شما به عنوان یک بازدیدکننده قادر به مشاهده سایت باشید. اما این نکته را هم به خاطر داشته باشید که، از اونجایی که این خطاها عموما به مشکلات سرور و مرورگر مربوط میشن و در اکثر مواقع مشکل از سمت سرور هست باید منتظر باشید که مشکلات از سمت مدیر سایت بررسی و رفع بشه، اما در موارد خیلی کم هم پیش میاد که ممکنه مشکل از سیستم یا رایانه شما باشه که با چند مورد از موارد زیر قادر به برطرف کردن موضوع خواهید بود.

  • از دکمه‌های CTRL + F5 یا CTRL + R برای ریلود کردن صفحه برای چندین بار پشت سر هم استفاده کنید تا مجددا درخواست لود صفحه به سرور ارسال شده و پاسخی ازش دریافت کنید. اگر پاسخ به درستی ارسال بشه و مشکلی در سرور وجود نداشته باشه صفحه براتون لود خواهد شد. در غیر این صورت همچنان با خطا روبه‌رو خواهید شد.
  • مودم خودتون رو برای مدتی در حدود ده دقیقه خاموش کرده و مجددا روشن کنید. سپس مجددا صفحه سایت را لود کرده و ببینید که مشکل برطرف شده یا همچنان باقی است.
  • از ابزار تغییر آی‌پی استفاده کنید و سعی کنید که با استفاده از آی‌پی کشور دیگه به سایت دسترسی پیدا کنید.
  • منتظر بمانید و بعد از دقایقی دیگر سعی کنید مجددا به صفحه مورد نظر دسترسی پیدا کنید.

با استفاده از نکات بالا هم میتونید در برخی موارد خیلی کم اقدام به حل مشکل gateway timeout در وردپرس یا هر سایت دیگه بکنید.

امیدوارم این آموزش هم مورد توجه و پسند شما قرار گرفته باشه و با استفاده از اون تونسته باشید اقدام به رفع خطای 504 در وردپرس بکنید. در صورتی که در رابطه با این آموزش و نحوه حل مشکل gateway timeout در وردپرس سوال یا مشکلی داشتید در بخش دیدگاه‌ها مطرح کنید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما باشم.
4.4/5 - (7 امتیاز)

علی یزدان پرست

حدود 8 سالی هست که در زمینه میزبانی وب به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، علی یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های میزبان فا را توسعه می دهد، علی به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

‫۱۲ دیدگاه ها

  1. سلام
    ممکنه سوالم ارتباطی با مطلب نداشته باشه اما ممنون میشم پاسخ بدید ( من کسه که بهتر و دانشمندتر از شما باشه نمیشناسم)
    من میخوام قابلیتی در وردپرس داشته باشم طوریکه از کاربر اطلاعاتی مثل کد ملی دریافت کنه و مثلا کارنامه یا لیست نمرات رو نشونش بده ، اسم این تو وردپرس چیه؟ با چه افزونه ای میتونم انجامش بدم؟
    یه دنیا ممنون

    1. سلام روز بخیر؛
      برای این مورد باید جداولی در دیتابیس تعریف بشه و کدملی به عنوان یه دیتای منحصر به فرد تعریف بشه.
      با ورود کد ملی در فیلد مربوطه از بین جداول جستجو میشه و اطلاعات مربوط به دانشجوی مربوط استخراج و نمایش داده میشه.
      می تونید از یک طراح درخواست کنید به صورت اختصاصی این مورد رو پیاده سازی کنه.
      افزونه های مختلفی هم در این خصوص نوشته و منتشر شده مثل افزونه student که باید در مخزن وردپرس سرچ کنید.
      موفق باشید. 🙂

    1. سلام خسته نباشید من یک مشکلی پیدا کردم سایتم خطای ۵۰۴ میده بعضی وقت ها خطای ۵۰۲میده من اصلا به سایت دست نزدم یهو این طوری شد من سایت رو پاک کردم دوباره وردپرس نصب کردم پلاگین نصب نکردم ولی یا خطای ۵۰۴ میذه یا سایت به سختی میاد بالا یا خطای ۵۰۲ میده ممکنه اختلال از هاست باشه ؟

  2. سلام من از وقتی رفتم روی سرور لینوکس ویژه این ارور برای به کرات میاد و نمیدونم چه کار باید بکنم تا این مشکل بر طرف بشه
    سایت خودش بالاس .. ولی زمانی که وارد کنترل پنل وردپرس میشم این مشکل خودشو نشون میده
    زمانی که روی سرورهای معمولی لینوکس بودم اصلا این مشکل وجود هم نداشت

  3. دوستانی که با این ارور مشکل دارن بهترین راه برای اینکه ایراد رو پیدا کنن این هست که قبل از اینکه این مشکل به وجود بیاد چه اعمالی روی وردپرسشون ایجاد کردن، نصب افزونه های زیادی احتمال زیادی برای پیدایش همچین مشکلی است .

  4. سلام من هنگام نصب قالب در duplicator این اتفاق میفته بنظرتون مشکل از کجاست؟؟ از هاست هست؟

    1. سلام روزبخیر؛
      خطای 504 عموما بخاطر اختلالات سمت کاربر و سرور پیش میاد جوری که سرور نمیتونه از سمت کاربر پاسخ بگیره. اگر 8 راه کار ذکر شده داخل مقاله کارساز نبود مقداری صبر کنید و مجددا با ایپی و مرروگر دیگه ای تست کنید. (کش مرورگر هم خالی شده باشه.)

  5. با سلام،
    ممکنه جهت ورود به سایت های داخلی و در صورت استفاده از فی در مرورگر گوگل کروم، خطای 504 Gateway Time-out را نشان دهد و در صورت غیرفعال نمودن فیل. شک.ن ، مشکل هم مرتفع می گردد.
    با تشکر فراوان از گردانندگان محترم سایت میزبان فا، جهت ارائه مطالب و محتوای مفید و کاربردی، که مورد استفاده کاربران قرار می گیرد و در بسیاری از مواقع واقعاَ مشکل گشا می باشد
    با تشکر مجدد از زحمات شما

  6. سلام من هنگام بروزرسانی افزونه با ایم ارور رو به رو ی شم !DOCTYPE HTML PUBLIC “-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN”> 504 Gateway Timeout

    1. سلام روزبخیر؛
      بله همانطور که در مقاله هم ذکر شد گاها ممکنه با بروزسانی قلب یا افزونه با این خطا مواجه بشید:

      5. خطا پس از آپدیت افزونه یا قالب
      اگه به تازگی اقدام به آپدیت قالب وردپرس، آپدیت افزونه وردپرس یا حتی آپدیت وردپرس کردید و با این خطا مواجه شدید کافیه با جایگزین کردن نسخه قبلی مشکل gateway timeout در وردپرس رو برطرف کنید. سپس بررسی کنید و ببینید که قالب، افزونه و یا هسته وردپرس به چه دلیلی بوده که باعث به وجود اومدن خطای 504 شده و اقدام به رفع مشکل بکنید و در نهایت آپدیت خودتون رو انجام بدین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *