آموزش های وردپرس

آموزش تغییر پیشوند جداول وردپرس

یکی از مرسوم‌ترین راه‌ها و روش‌هایی که هکرها برای حمله به یک سایت استفاده میکنند اینه که به صورت مستقیما پایگاه داده و دیتابیس یک سایت را مورد حمله قرار داده و با تزریق دیتابیس با استفاده از اسکریپت‌هایی که در افزونه‌ها و قالب‌های نامناسب ایجاد می‌کنند سعی در این دارند تا دسترسی به سایت شما را به صورت کنترل شده در دست بگیرند. بنابراین اولین گزینه‌ای که برای هکرها در جهت نفوذ به یک سایت وردپرسی در اولویت خواهد بود از طریق دیتابیس وردپرس صورت میگیره که برای جلوگیری از حملات به دیتابیس لازمه تا جداول وردپرس را تغییر داده و از ساختار دلخواه خودمون در اون استفاده کنیم.

بنابراین در این آموزش از پایگاه دانش میزبان‌فا قصد دارم تا به معرفی افزونه‌ای برای تغییر پیشوند جداول وردپرس بپردازم که با استفاده از این افزونه میتونید تا بدون دردسر اقدام به تغییر ساختار پیشفرض جدول وردپرس اقدام کرده و اونو از حالت _wp به ساختار دلخواه و مد نظر خودتون که هکرها هم نتونن پیشوند جدول وردپرس شما را به دست بیاورند تبدیل کنید. پس تا انتهای این آموزش همراه ما باشید تا به نحوه تغییر ساختار پیشوند جداول در دیتابیس وردپرس بپردازیم.

آموزش تغییر پیشوند جداول وردپرس در دیتابیس

همونطور که در آموزش نصب وردپرس در هاست سی پنل با هم مشاهده کردیم در مرحله‌ای که شما اطلاعات دیتابیس را وارد می‌کنید گزینه‌ای با نام پیشوند جداول وجود داره که در اون میبایست ساختار عادی پیشفرض جداول را تغییر داده و از یک پیشوند دلخواه استفاده کنید تا بر همین اساس هکرها نتونند تا سایت شما را مورد حمله قرار دهند. چرا که اگر پیشوند جداول وردپرس شما مشخص باشه قادر هستند تا بات تزریق کدهای SQL و اسکریپت‌هایی که بدون متوجه شدن توسط شما در سایت صورت میگیره به هر طریقی که شده سایت شما را مورد حمله قرار داده و در اون نفوذ کنند.

برای تغییر پیشوند جداول وردپرس دو راهکار وجود داره که عبارتند از:

  1. تغییر پیشوند جداول وردپرس با استفاده از افزونه
  2. تغییر پیشوند جداول وردپرس با استفاده از پایگاه داده و اعمال تغییرات دستی در دیتابیس وردپرس

راه اول که توسط افزونه صورت میگیره مطمئنا راه پرطرفدارتری هست که کاربران مبتدی هم با این روش راحت‌تر هستند، چرا که در روش دوم کار یکمی مشکل و پیچیده خواهد بود که در این آموزش به معرفی افزونه تغییر پیشوند جدول وردپرس خواهم پرداخت.

تغییر پیشوند جداول وردپرس از دیتابیس با استفاده از افزونه

افزونه‌ای که قصد معرفی اونو دارم با نام Change Table Prefix در مخزن وردپرس به ثبت رسیده و تاکنون تونسته تا بیش از 3.000 نصب فعال و کسب امتیاز 3.3 را ازآن خودش بکنه که با استفاده از این افزونه قادر به تغییر در پیشوند جداول وردپرس خواهید بود. برای استفاده از این افزونه کافیه تا ابتدا روی دکمه زیر کلیک کنید تا پس از مراجعه به صفحه افزونه در مخزن وردپرس با استفاده از آموزش نحوه نصب و کار کردن با افزونه ها در وردپرس اقدام به نصب و فعال سازی این افزونه در سایت وردپرسی خودتون بکنید.

دانلود افزونه Change Table Prefix

بعد از نصب و فعال سازی افزونه مشابه تصویر زیر منویی با نام change table prefix در بخش تنظیمات وردپرس افزوده خواهد شد، روی این منو کلیک کنید تا وارد صفحه تنظیمات افزونه شده و اقدام به تغییر ساختار پیشوند جداول در وردپرس کنید.

تغییر پیشوند جداول وردپرس

حالا همونطور که در تصویر میبینید این افزونه این امکان را به شما میده تا به راحتی و با چند کلیک ساده اقدام به تغییر پیشوند پیش فرض جداول در وردپرس بکنید. اما قبل از هر کاری برای اینکه براتون مشکلی به وجود نیاد لازمه تا یک بک آپ از دیتابیس وردپرس و فایل wp-config.php تهیه کنید.

بنابراین وارد هاست خودتون شده و به مسیر phpmyadmin در هاست مراجعه کنید و پس از انتخاب دیتابیس سایت مشابه تصویر زیر ابتدا روی ستون Export کلیک کنید تا یک نسخه بک آپ از دیتابیس تهیه کنید.

تغییر پیشوند جداول وردپرس

همونطور که در تصویر می‌بینید از بخش Format نوع خروجی را در حالت SQL انتخاب کنید و در نهایت روی دکمه Go کلیک کرده و منتظر بمونید تا فایل sql. برای شما ساخته شده و اونو دانلود کنید. بعد از اینکه فایل دانلود شد به پیشخوان وردپرس مراجعه کنید تا مشابه تصویر زیر اقدام به تغییر پیشوند جدول در وردپرس کنید.

تغییر پیشوند جداول وردپرس

همونطور که در تصویر مشاهده می‌کنید در حال حاضر پیشوند جداول من روی _wp قرار دارند برای تغییر پیشوند جداول در وردپرس ابتدا تیک گزینه Enable site as maintenance mode را فعال کنید تا حالت تعمیر افزونه هم هنگام تغییر فعال بشه که اگر در این زمان بازدیدکننده‌ای به سایت مراجعه کرد با خطا در سایت مواجه نشده و یک پیغام تعمیر پایگاه داده به وی نشون داده شود. سپس تیک گزینه Would you like to your own custom prefix را فعال کنید تا امکان استفاده از پیشوند جدول دلخواه برای شما فراهم بشه و فیلد مربوط به اون برای شما نشون داده شود. حالا در این مرحله باید نام پیشوند جدول وردپرس را به همراه یک کاراکتر آندرلاین(_) وارد کنید تا درست مشابه تصویر بالا در این فیلد اضافه بشه. دقت کنید وقتی آندرلاین را وارد می‌کنید بعد از اینکه نشانگر موس را از فیلد خارج کردید و در محیط بیرونی فیلد کلیک کردید ترتیب پیشوند جدول و کاراکتر آندرلاین درست مشابه تصویر بالا باشه. یعنی از سمت چپ ابتدا آندرلاین و سپس پیشوند جداول برای شما نشون داده بشه.

در نهایت روی دکمه Click to change Table Prefix کلیک کرده و بسته به تعداد جداول موجود در دیتابیس وردپرس منتظر بمونید تا تغییرات در دیتابیس شما ایجاد شود. در نهایت بعد از اینکه پیوند یکتای شما تغییر داده بشه با تصویر زیر روبه‌رو خواهید شد که در اون اطلاعات مربوط به پیشوند جداول در وردپرس به شما نشون داده خواهد شد.

تغییر پیشوند جداول وردپرس

در صورتی که به phpmyadmin هاست خودتون هم مراجعه کنید خواهید دید که پیشوند جداول وردپرس در دیتابیس هم تغییر کرده‌اند که در زیر برخی از جداول وردپرس را در دیتابیسی که من تغییر دادم مشاهده می‌کنید.

تغییر پیشوند جداول وردپرس

امیدوارم این آموزش هم مورد توجه و پسند شما قرار گرفته باشه و با استفاده از این آموزش تونسته باشید تا نسبت به تغییر پیشوند جداول در وردپرس اقدام کنید. اگر در رابطه با این آموزش و نحوه تغییر پیشوند _wp در سایت خودتون سوال یا مشکلی داشتید در بخش دیدگاه‌ها اعلام کنید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما باشم.
4.3/5 - (10 امتیاز)

علی یزدان پرست

حدود 8 سالی هست که در زمینه میزبانی وب به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، علی یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های میزبان فا را توسعه می دهد، علی به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

‫۲۵ دیدگاه ها

  1. سلام داداشم خسته نباشی . این افزونه که برای من کار نکرد کلا ولی من بحثم چیز دیگست .
    اول اینکه تو بسته نصبی چطور میشه پیشوند جداول رو تغییر داد
    دوم اینکه تو بسته نصبی وقتی جایی نیست که زمانی که که سایت دوم رو داری نصب میکنی تو شبکه مشخص کنی این دیتا بیس با پیشوند جدول دیگری روی دیتا بیس قبلی فعال شود ؟

    فکر کنم یکم پیچیده پرسیدم .
    ممنون از آموزشات

    1. با سلام
      بعد از اون سایت بالا نیامد و من مجبور شدم ایمپرت دیتا بیس انجام بدم
      ممنون میشم راهنمایی کنید

  2. سلام سایت من پرید . کاشکی انجام نمیدادم . میشه کمکم کنید سایتو که میزنم میگه باید از اول ورد پرس رو نصب کنی

    1. سلام روزبخیر؛
      مراحل رو حتما مجددا بررسی کنید که اشتباه انجام نشده باشه در فایل wp-config.php هم چک کنید پیشوند جدید درج شده باشه.

  3. سلام من این مراحل رو رفتم ولی دیگه نتونستم وارد پنل مدیریتم شم احتمالا به خاطراینکه به دلیل زیاد بودن افزونه ها پیشوند اونا هم نتوستم تغییر بدم و واقعا دستی انجام دادن کار دشواری است از طرفی افزونه ای که معرفی کردید با قالبم سازگار نیست راه حل دیگه چیست؟

  4. منظورم از صحبت قبلیم اینکه من از روش بدون افزونه که تو مقاله تون دکر کردید رفتیم و ..

  5. درود
    اگر در هنگام نصب prefix table را تغییر داده باشیم که نیاز به این مراحل نیست!! درسته؟

    1. سلام روزبخیر؛
      بله اگر در زمان نصب وردپرس پیشوند رو تغییر داده باشید نیاز به انجام این مراحل نیست مگر اینکه تصمیم داشته باشید مجددا پیشوند جداول رو عوض کنید.

  6. سلام
    خیلی ممنون از این راهنمایی تون
    بعد از انجام کار، افزون هرو غیر فعال و پاک کنیم، مشکلی پیش نمیاد؟ یا باید افزونه فعال بمونه؟
    با تشکر

    1. سلام روزبخیر؛
      اگه تغییرات رو به درستی انجام داده باشید مشکلی پیش نمیاد.
      اول از دیتابیس بررسی کنید پیشوند جداول عوض شده یا خیر.
      بعد از اون میتونید افزونه رو غیرفعال و حذف کنید.

  7. یه سوال دیگه هم از خدمتتون داشتم.
    بعد از انجام موفقیت آمیز تغییر پیشوندها، اگر بعدا افزونه ای جدیدی نصب کنیم و یا دیگر تغییراتی که توی سایت انجام میشه، مشکلی پیش نمیاد؟
    یعنی تغییرات جدید مثل نصب افزونه های جدید، با پیشوند جدید ایجاد میشه؟ یا نیازه دوباره با افزونه پیشوندهای جدید رو تغییر بدهیم؟
    با تشکر

  8. بسم الله الرحمن الرحیم
    با سلام
    متاسفانه بعد از نصب این افزونه، سایت بالا نمیاد. لطفا راهنمایی لازم را مبذول فرمایید.
    با تشکر

    1. سلام وقت بخیر؛
      آیا تغییر پیشوند جداول رو به درستی انجام دادید؟
      قبل از اعمال هر تغییری از سایتتون بکاپ تهیه کنید تا در صورت بروز مشکل ریستور بشه

      فایل wp-config.php رو بررسی کنید و به دنبال قطعه کد زیر باشید: (به جای _wp پیشوند جداولتون نوشته شده.)

      $table_prefix = 'wp_';
      

      در هاستتون به بخش phpmyadmin و بررسی کنید پیشوندی که در کنار نام جداول نوشت شده همون پیشوند صحیح و مد نظر شماست؟ در ادامه به تب SQL مراجعه کنید البته قطعه کد زیر رو قبل از درج درتب اصلاح کنید و به جای _wp پیشوند فعلی جداول و به جای mizbanfa پیشوند مد نظرتون رو درج کنید:

      RENAME table `wp_commentmeta` TO `mizbanfa_commentmeta`;
      RENAME table `wp_comments` TO `mizbanfa_comments`;
      RENAME table `wp_links` TO `mizbanfa_links`;
      RENAME table `wp_options` TO `mizbanfa_options`;
      RENAME table `wp_postmeta` TO `mizbanfa_postmeta`;
      RENAME table `wp_posts` TO `mizbanfa_posts`;
      RENAME table `wp_terms` TO `mizbanfa_terms`;
      RENAME table `wp_termmeta` TO `mizbanfa_termmeta`;
      RENAME table `wp_term_relationships` TO `mizbanfa_term_relationships`;
      RENAME table `wp_term_taxonomy` TO `mizbanfa_term_taxonomy`;
      RENAME table `wp_usermeta` TO `mizbanfa_usermeta`;
      RENAME table `wp_users` TO `mizbanfa_users`;
      

      حالا برای رفع مشکل سایتتون که فرمودید بالا نمیاد باید جدول wp-options ادیت بشه در این جدول به دنبال سطر user باشید:

      حالا مطابق تصویر زیر پیشوند جدید رو قبل از user_roles وارد کنید.

      آخرین تغییر هم مربوط به جدول _usermeta هستش فیلدهای meta_key ر اصلاح و پیشوند جدید را جایگزین پیشوند قبلی کنید.

      حالا اگر مجددا دیتابیس رو بررسی کنید می بینید پیشوند جداول به صورت کامل تغییر کرده و سایتتون هم کاملا در دسترس قرار داره.

  9. با سلام
    بابت راهنمایی بینهایت سپاسگزارم. عالی و کامل توضیح داده بودید.
    با “فایل wp-config.php رو بررسی کنید و به دنبال قطعه کد زیر باشید: (به جای _wp پیشوند جداولتون نوشته شده.)” مسئله مرتفع شد. پیشوند جداول در فایل wp-config.php تغییر نکرده بود. به صورت دستی تغییر دادم.
    با تشکر

  10. سلام
    اگر در همون ابتدای راه اندازی وردپرس در سایت، پیشوند جداول رو تغییر نداده باشیم و بعد از گذشت چند سال از فعالیت سایت بخوایم این کار رو انجام بدیم. با این افزونه میشه؟

    1. سلام و احترام؛
      بله امکان تغییر جداول وردپرس وجود دارد اما این مورد به دلیل گذشت چندین سال از راه اندازی سایت کمی پیچیده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *