آموزش های وردپرس

وردپرس بهتر است یا جوملا؟ کدام را انتخاب کنم؟

یکی از سوالاتی که همواره هنگام راه اندازی و طراحی سایت برای عموم کاربران پیش میاد اینه که برای راه اندازی سایت از چه سیستم مدیریت محتوایی(CMS) استفاده کنیم؟ یا به عبارت ساده‌تر طراحی سایت با جوملا یا وردپرس؟ کدامیک بهتر است؟ انتخاب هر کدوم از این سیستم های مدیریت محتوا جوانب مثبت و منفی خودش رو داره که باید به درستی اونها را بررسی کنید، چرا که در این بین هر یک از کاربران این پلتفرمها طرفداران متعصب خودشون رو دارند و اگر بخواهید از این طریق به یک انتخاب درست برسید ممکنه تا در وسط راه از این انتخاب ناراضی باشید، بنابراین این خود شما هستید که بر اساس نیاز، امکانات لازم، راحتی کار با پلتفرم و… میتونید تا انتخاب درستی را داشته باشید.

در این مقاله قصد داریم تا با هم به تماشای یک مسابقه که بین تیم وردپرس و تیم جوملا در حال برگزار شدن هست میشینیم تا ببینیم در چهار راندی که در اختیار بازی این دو تیم قرار میدیم کدوم تیم در نهایت برنده میدان خواهد بود. راستی در بازی جوملا و وردپرس نیازی به تهیه بلیط برای دیدار نداریم، کافیه تا جای خودتون بشینید و با هم به تماشای این بازی مهیج بین تیم وردپرس و جوملا بپردازیم 🙂 .

وردپرس بهتر است یا جوملا؟ کدام را انتخاب کنم؟

در ابتدا باید گفت که هر دو سیستم مدیریت محتوای وردپرس و جوملا در راحتی کار با اونها، امکان سفارشی سازی گسترده و وجود منابع مناسب و پشتیبانی از وضعیت مناسبی در سطح جهان برخوردار هستند که همین موضوع باعث شده تا دو سیستم مدیریت محتوای وردپرس و جوملا در سطح جهان به رقابت با هم بپردازند. هرچند که بر اساس آمار منتشر شده از سوی وبسایت های مشهور استفاده از وردپرس در صدر قرار داره و کاربران بیشتری را به خودش اختصاص داده است و میشه گفت که وردپرس از نظر محبوبیت و تعداد استفاده کنندگان از آمار بالاتری در نمودار مقایسه وردپرس و جوملا برخوردار هستش.

در حالی که هر یک از این سیستم های مدیریت محتوا دارای مزایا و معایب خاص خودشون هستند، اما در عین حال هر دو این سیستم های مدیریت محتوا می توانند تا برای ساخت سایت های مدرن با ویژگی های به‌روز و استفاده از طراحی روز مورد استفاده قرار گیرند؛ پس با وجود این مسئله ما چطور میتونیم بین دوراهی انتخاب وردپرس یا جوملا یکی از اینها رو انتخاب کنیم و در نهایت از انتخابمون راضی باشیم و طوری نباشه که بعد از مدتها فعالیت سایت از اون ناراضی باشیم.

مقایسه وردپرس و جوملا در 4 راند!

قبل از اینکه به بررسی چک لیست هایی از مقایسه بین وردپرس و جوملا بپردازیم لازمه تا نکاتی رو مد نظر بگیرید و به عنوان یک مقدمه چینی از بررسی تخصصی وردپرس و جوملا با اونها آشنا بشید.

اولین نکته ای که باید بدونید اینه که نه تنها وردپرس و جوملا، بلکه هیچ یک از سیستم های مدیریت محتوا رو نمیتوان به عنوان یک نرم افزار تلقی کرد و در نظر گرفت، چرا که این سیستم های مدیریت محتوا هنگامی که بر روی وب سرور نصب میشوند این مفسرهای پایگاه داده هستند شروع به کار میکنند و در نهایت یک سایت در خروجی برای ما نشون داده خواهد شد. وب سرور هم همونطوری که میدونید شما از یک شرکت شخص ثالث اون رو با عنوان هاست تهیه می‌کنید که موارد مورد نیاز برای راه اندازی سایت را در اختیار شما قرار خواهد داد.

نکته دوم که باید بدونید اینه که برای استفاده از وردپرس یا جوملا باید از یک هاست مناسب استفاده کنید تا پاسخگوی نیازهای شما بر اساس میزان ترافیک و سرعت پردازش اطلاعات شما باشه، برای این منظور میتونید از مقاله بهترین هاست وردپرس چه ویژگی هایی دارد؟ کمک بگیرید.

و در آخر اینکه همونطور که در عنوان پاراگراف مطالعه کردید در این مقاله قصد دارم تا به بررسی و مقایسه وردپرس و جوملا در 4 راند بپردازم و ببینیم که طراحی سایت با وردپرس بهتر است یا با جوملا؟ مزایا و معایب استفاده از جوملا و وردپرس چیست؟ که عبارتند از:

  1. بهینه سازی وردپرس و جوملا برای موتورهای جستجو
  2. مقایسه امنیت وردپرس و جوملا
  3. میزان پتانسیل در سفارشی سازی وردپرس و جوملا
  4. مقایسه میزان پتانسیل در مدیریت و کنترل محتوا با وردپرس و جوملا

وردپرس بهتر است یا جوملا؟ کدام را انتخاب کنم؟

 

راند اول: مقایسه بهینه سازی جوملا و وردپرس برای موتورهای جستجو

بهینه سازی و افزایش میزان سئوی سایت از مهمترین مسائلی هستند که میتونند تا منجر به این بشن سایت شما از موفقیت بالایی برخوردار بشه چرا که  کاربران بیشتری را میتونید از موتورهای جستجو دریافت کنید که واقعا به دنبال مطالب شما هستند تا از خدماتی که به اونها ارائه می‌کنید استفاده کنند.

سرمایه‌گذاری روی کدامیک بهتر است؟

هر وبسایتی خصوصا سایت‌های تولید محتوا نیاز به سرمایه گذاری مناسبی داره تا بتونه بازخورد مناسب از اون رو دریافت کنه، این سرمایه گذاری میتونه به دو صورت شکل بگیره:

  • سرمایه‌گذاری مستقیم: این نوع از طریق تبلیغات صورت بگیره که نیاز به این داریم تا به صورت مادام العمری که در حال فعالیت هستیم اون رو تامین کنیم تا درصدی از مشتریانمون رو دریافت کنیم که نمونه این نوع سرمایه گذاری تبلیغات در سایت‌ها و فروم ها هستند.
  • سرمایه گذاری غیرمستقیم: این نوع که برای ما مهمه و از اهمیت بالاتری برخوردار هستش به صورت غیرمستقیم از طریق موتورهای جستجو صورت خواهد گرفت، دلیل اونم اینه که ما به صورتی در این نوع سرمایه گذاری فعالیت میکنیم که تمرکز بر روی رفتار موتورهای جستجو داریم و کاربرانی که از این طریق به وبسایت و کسب و کار ما میرسند مطمئنا مشتری واقعی و بالقوه ما خواهند بود و از طرفی هم در این نوع سرمایه گذاری نیازی نداریم که کلی هزینه بابت اون پرداخت کنیم.

حالا سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در جوملا بهتر است یا وردپرس؟

اگر شما بخواهید تا از طریق تبلیغات بازدیدکننده کسب کنید و ترافیک خودتون رو بالا ببرید درصد خیلی کمی از این بازدیدها مشتری واقعی شما رو تشکیل خواهند داد و به کاربر نهایی که همون مشتری شما خواهد بود میرسید. بنابراین سعی کنید تا در ابتدای کار بر روی سئو و بهینه سازی سیستم مدیریت محتوای مناسب تمرکز کرده و حساب ویژه‌ای را باز کنید و ببینید کدام یک از سایت سازهای وردپرس و جوملا در میزان سئو و بهینه سازی سایت میتونه موفق تر عمل کنه.

حالا اگه ما بیایم و به بررسی سئو و بهینه سازی وردپرس و جوملا بپردازیم جوملا یک لبه کوچکی از این بهینه سازی رو شامل میشه که این امکان را برای کاربران خودش فراهم میکنه تا مشابه تصویر زیر اقدام به افزودن متا توضیحات و کلمات کلیدی برای محتوا و مطالب تولید شده در وبسایت خودشون بپردازند.

وردپرس بهتر است یا جوملا؟ کدام را انتخاب کنم؟

سئو قدرتمند مطالب با افزونه Yoast Seo وردپرس

در این میان وردپرس از افزونه سئو وردپرس یا همون Yoast Seo برخوردار هستش که این امکان را در اختیار کاربران خودش قرار میده تا با ارائه ویژگی های زیاد و قدرتمند بتونند تا در جهت افزایش میزان بهینه سازی وبسایت خودشون بپردازند. افزونه Yoast برای نشون دادن نمره به کاربران خودش برای اینکه نشون بده محتوای اونها به چه میزان بهینه است از یک سیستم نورپردازی خیلی ساده و مناسب استفاده کرده که در اون از رنگ‌های قرمز، زرد و سبز برای طبقه بندی محتوا در سه سطح مختلف از نظر بهینه سازی و سئو استفاده میکنه.

مقایسه سئو جوملا و وردپرس

علاوه بر این افزونه Yoast Seo این امکان رو به شما میده تا با بهبود وضعیت در هر سطحی که با نور قرمز یا زرد مشخص میکنه اقدام کنید و دقیقا کارهایی که توسط اون میتونید تا چک لیست های لازم برای بهینه سازی محتوا رو به رنگ سبز تبدیل کنید رو برای شما شرح خواهد داد. اگر این مورد کافی نبود و در برخی چک لیست ها نتونستید نمره ای رو دریافت کنید بر اساس ویژگی خوانایی نوشته میزان بهینه سازی نوشته شما برای موتورهای جستجو رو بهبود میبخشه تا بتونید به صورت اصولی به نگارش محتوای خودتون بپردازید.

سئو مطالب در جوملا با افزونه EfSEO

برای جوملا نیز در طی تست های صورت گرفته و میزان استفاده پلاگین EFSEO رو میتونیم به عنوان یک معادلی از افزونه Yoast SEO وردپرس در نظر بگیریم تا به مقایسه دو افزونه پر قدرت برای هر یک از سیستم های مدیریت محتوای وردپرس و جوملا بپردازیم. پلاگین EFSEO جوملا نیز امکاناتی رو برای شما فراهم میکنه تا بسیاری از چک لیست های مشابه که در وردپرس هم وجود داره را مانند ویرایش اطلاعات متا نوشته، در انتهای اون به صورت مستقیم وارد کنید و یا اینکه با استفاده از حالت اتوماتیک به ساخت اطلاعات متا برای نوشته خودتون بپردازید.

بنابراین نتیجه ای که در راند اول از مقایسه وردپرس و جوملا میتوان گرفت این است که وردپرس در زمینه بهینه سازی و سئو از جوملا جلوتر قرار داره و راند اول رو میتونیم با دادن یک نمره به وردپرس در زمینه سئو و بهینه سازی پیروز اول مقایسه اعلام کنیم.

وردپرس بهتر است یا جوملا؟ کدام را انتخاب کنم؟

راند دوم: امنیت وردپرس بهتر است یا جوملا؟

وقتی به مقوله امنیت وردپرس یا جوملا میرسیم تنها باید به این بررسی بپردازیم که کدام یک قوی تر است و یا اینکه کدام یک ضعیف تر است. پس تنها سوالی که پیش خواهد آمد این است که کدام پلتفرم وردپرس و یا جوملا از امنیت بالاتری برخوردار است؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال لازم است تا برخی نکات را در نظر بگیریم تا به جواب این سوال که امنیت وردپرس بیشتر است یا جوملا برسیم.

تعداد حملات به یک پلتفرم مهم‌ترین مسئله است!

همونطور که میدونید وردپرس به دلیل محبوبیت بالایی که داره و به دلیل بالا بودن تعداد سایت های استفاده کننده از وردپرس نسبت به جوملا در زمینه امنیت بیشتر تحت الشعاع قرار گرفته و همواره در طول بازه های زمانی خاصی اگر بخواهیم تا گزارشات حملات به سایت ها رو بررسی کنیم وردپرس سهم بیشتری را به خودش اختصاص داده است.

از سوی دیگر وردپرس به دلیل دارا بودن هزاران پلاگین در مخزن وردپرس که هر کدوم از این افزونه ها امکاناتی رو برای شما فراهم میکنند به عنوان یک مشخصه مثبت در نظر گرفته میشوند تا در سایت خودتون ازش استفاده کنید اما در مقابل همین موضوع باعث میشه تا یک کابوس بزرگ برای سایت های وردپرسی از نظر امنیتی پیش بیاد، چرا که ما نمیدیونیم که آیا این افزونه ها قابل اطمینان هستند یا خیر؟ آیا با آخرین نسخه وردپرس که از اون استفاده می‌کنیم سازگاری کامل دارند یا نه؟ آیا به دلیل گذشتن مدت زمان بسیار زیاد از آخرین به روزرسانی افزونه همچنان میشه به اون اطمینان داشت یا نه؟ اینها سوالاتی هستند که افزونه ها و همچنین قالب های وردپرس باعث میشن تا امنیت وردپرس را در لبه پرتگاه قرار بدهند؛ چرا که همین افزونه ها و قالب ها بخشی از راه های نفوذ رو برای هکرها در صورتی که به درستی کدنویسی نشده باشند فراهم میکنند که همواره اگر در جریان اخبار افزونه های وردپرس بوده باشید شنیدی که افزونه هایی باعث شدند تا بسیاری از سایت های وردپرسی هک شوند که نمونه جدید اون افزونه آمار وردپرس بوده است.

بر خلاف جوملا وردپرس به صورت پیشفرض از مواردی مثل استفاده از SSL در داشبورد خودش یا ورود به صورت دو مرحله ای برخوردار نیست و با تکیه بر افزونه ها و کدنویسی هایی که در اون انجام میگیره باید بعد از نصب و فعال سازی وردپرس اقدام به پیاده سازی این موارد امنیتی کنیم. درواقع میشه این نتیجه رو گرفت که اگر از وردپرس استفاده میکنیم در بخش امنیت بر روی افزونه ها باید تمرکز بیشتری داشته باشیم تا سطح امنیت اون رو بالا ببریم، چرا که بسیاری از موارد در حالت پیشفرض روی اون فعال نیستند.

اما جوملا با ارائه راهکارهایی مثل امکان استفاده از SSL و امکان استفاده از 2FA برای تایید دو مرحله ای در هنگام ورود به داشبورد سایت که به صورت پیشفرض در اون قرار داره بهتر عمل کرده و مجموعه ای از موارد امنیتی بیشتری را ارائه می دهد.

وردپرس بهتر است یا جوملا؟ کدام را انتخاب کنم؟

پس در نهایت در راند دوم مقایسه وردپرس و جوملا به دلیل اینکه جوملا به صورت پیشفرض و بدون تکیه به افزونه ها و پلاگین ها بستر مناسب تری برای امنیت رو فراهم کرده و هنگام استفاده از اون میزان نیازهای لازم برای استفاده از قابلیت هایی برای افزایش امنیت اون ممکنه کمتر باشه بهتر عمل میکنه بنابراین میتونیم که برنده در راند دوم رو جوملا اعلام کنیم. هرچند که در حالت کلی برای هر دو پلتفرم ما نیاز به پیاده سازی قابلیت های امنیتی متنوع از طریق افزونه ها و کدنویسی های اون خواهیم داشت.

وردپرس بهتر است یا جوملا؟ کدام را انتخاب کنم؟

راند سوم: مقایسه میزان پتانسیل سفارشی سازی وردپرس و جوملا

سفارشی سازی دو پلتفرم وردپرس و جوملا به این معنی هستند که یک کاربر مبتدی و آماتور به راحتی قادر باشه تا بدون نیاز به دانش کدنویسی با استفاده از پوسته ها و افزونه هایی که هر دو سیستم مدیریت محتوای وردپرس و جوملا در اختیار اون قرار میده راحت تر عمل کنند. پس در مورد پوسته ها و افزونه های مورد استفاده چه برای وردپرس و چه برای جوملا میتونیم تا از طریق وبسایت های رسمی هر دو پلتفرم که به عنوان مخزن اونها رو میشناسیم به فهرست عظیمی از این پوسته ها و افزونه ها دسترسی داشته باشیم. اما در این بین این وردپرس هست کهفراوانی افزونه و پوسته در اون بیشتره و نسبت به جوملا موفق تر عمل کرده است.

برای رسیدن به این موضوع شما هیچ نیازی ندارید تا به این بخش از مقایسه وردپرس و جوملا که در این پاراگراف گفته شد استناد کنید، کافیه تا خودتون یک مقایسه ساده انجام بدین. برای نمونه مقایسه یک ابزار خیلی ساده میتونه همین افزونه  Yoast SEO در وردپرس و EFSEO در جوملا باشه که در راند اول به اون اشاره کردیم.

وردپرس بهتر است یا جوملا؟ کدام را انتخاب کنم؟

در همین حین، هنگامی که سفارشی سازی سایت مدنظر ما باشه قالب های وردپرس در یک طرف و قالب های جوملا هم در یک طرف دیگه قرار دارند. علاوه بر این به دلیل آسان بودن یافتن قالب هایی با سطح بالا، با کیفیت، استفاده از طراحی مدرن و به‌روز در درجه بالاتری نسبت به جوملا قرار داره و میتونید پوسته های دلخواه خودتون رو راحت تر تهیه کنید و از یک پشتیبانی خوب و مناسب‌تری برخوردار شوید.

وردپرس بهتر است یا جوملا؟ کدام را انتخاب کنم؟

راند چهارم: مقایسه توانایی مدیریت و کنترل محتوا در وردپرس و جوملا

اگر چه وردپرس اغلب با وبلاگ های ساده همراه است و اگر تاریخچه آن را بررسی کنیم در ابتدا به عنوان یک سیستم مدیریت وبلاگ بود که شروع به کار کرد اما با گذشت زمان حالا میتونیم تا با استفاده از وردپرس هر نوع سایتی را راه اندازی کنیم؛ این موضوع نیز یک راه حل عالی برای صفحات فرود و سایت های گوناگون است تا بتونند با استفاده از یکی از سیستم های مدیریت محتوا اقدام به راه اندازی سایت خود کنند.

جوملا هم به دلیل پیچیدگی بالایی که داره مشهوره و بر اساس آمار منتشر شده از انعطاف پذیری بالایی برای راه اندازی هر نوع وبسایت برخوردار است. اما تفاوتی که با وردپرس داره در اینه که منحنی یادگیری در جوملا برای کاربران مبتدی و آماتور زمان‌بر و طولانی است. درواقع کار با جوملا برای بسیاری از کاربران که یا کدنویسی و توسعه وبسایت آشنا نیستند پیچیدگی خاص خودش را دارد.

با وجود اینکه هر دو سیستم مدیریت محتوای وردپرس و جوملا در مقایسه با پتانسیل بالقوه‌ای که دارند برابر هستند، میتوان خیلی منصفانه گفت که وردپرس کاربران را قادر می سازد محتوای خود را با سهولت نسبی و بهتری مدیریت کنند. هر کسی می تواند سیستم مدیریت محتوای وردپرس را نصب کند و چگونگی افزودن نوشته در وردپرس، صفحات یا انواع پست های سفارشی را در عرض چند دقیقه با استفاده از آموزش هایی که در سراسر وجود داره یاد بگیره، در حالی که این وضعیت در جوملا کمتر به چشم میخوره و برای یادگیری و کار با اون به فرصت و مدت زمان بیشتری نیاز داریم.

بنابراین با در نظر گرفتن مسئله توانایی مدیریت و راحتی کار با سیستم های مدیریت محتوای وردپرس و جوملا به دلیل اینکه وردپرس راحت تر عمل میکنه و کاربر در طول مدت زمان خیلی کمتری میتونه تا سایت خودش را مدیریت و سفارشی سازی کنه راند چهارم هم با پیروزی وردپرس به پایان خواهد رسید.

پس با بررسی و مقایسه وردپرس و جوملا که در 4 راند به دست آوردیم وردپرس به دلیل کسب امتیازات بیشتر در هر زمینه پیروز کلی این میدان شد و برای انتخاب یک سیستم مدیریت محتوای مناسب وردپرس بهترین انتخاب برای ما خواهد بود. چرا که سئو و بهینه سازی، میزان پتانسیل و افزایش سطح مانور در سفارشی سازی و توانایی بهتر مدیریت سایت از اولویت های ما هستند و اگر در مقوله امنیت در حالت پیشفرض وردپرس نتونست تا نمره بهتری دریافت کنه اما همونطوری که در راند دوم اشاره شد از اونجایی که نیازه تا هر نوع راهکاری را برای افزایش امنیت در نظر بگیریم و از اون استفاده کنیم بنابراین با این رویه میتونیم وردپرس رو هم از نظر امنیتی تامین کنیم.

نتیجه‌گیری

در برخی موارد، جوملا نسبت به وردپرس از میزان انعطاف پذیری بالاتری برخوردار است. این سیستم میتونه تا دست شما رو در میزان سفارشی سازی بدون تکیه و استفاده بر پلاگین ها بازتر بزاره تا بتونید سایتتون رو بر اساس چیزی که مد نظر شما هست طراحی و پیاده سازی کنید و استفاده از افزوننه ها رو کمتر در اولویت خودتون قرار بدهید. اما با این حال ما صرفا یک برنده در این میدان مبارزه برای مقایسه بین وردپرس و جوملا خواهیم داشت و اون کسی نیست جز وردپرس!

وقتی بخواهیم تا از دید سئو و بهینه سازی دو سیستم مدیریت محتوا را مقایسه کنیم جوملا در این بین کمتر به چشم میاد. اما در مقابل وردپرس راهکار ساده‌تری رو برای کاربران مبتدی و جدید در نظر گرفته که به دلیل محبوبیت بالاتر میتونه تا خدمات و پشتیبانی بهتری در کار با وردپرس را به کاربران جدید ارائه بده. در هر صورت، هر دو سیستم مدیریت محتوا در این بین پیروز هستند چرا که مهمترین نکته ای که در این مقاله هنوز به اون نپرداختیم نیازهای شما خواهد بود و این شما هستید تا بر اساس نیاز خودتون باید سیستم مدیریت محتوای مناسب خودتون رو انتخاب کنید. حالا به نظر شما در ارزیابی صورت گرفته که بین وردپرس و جوملا در این مقاله به اون پرداختیم تا چه حد موافق هستید؟‌ به نظر شما جوملا بهتر است یا وردپرس؟

وردپرس بهتر است یا جوملا؟ کدام را انتخاب کنم؟

راه‌یابی به فینال مسابقه بین وردپرس و جوملا

نیازهای ما اصلی‌ترین ملاک برای انتخاب جوملا یا وردپرس هستند. چرا که همه ما قصد داریم تا با یک ایده جدید و یا الهام گرفتن از ایده های دیگران و توسعه اونها بتونیم نسبت به راه اندازی یک سایت و کسب و کار بپردازیم و موفق تر از سایرین عمل کنیم. بنابراین باید بر اساس معیارهایی که در این 4 راند به اون اشاره شد و معیارهای شخصی که میتونه برای ما پیش بیاد به یک انتخاب درست و صحیح برسیم.

وردپرس بهتر است یا جوملا؟ کدام را انتخاب کنم؟

اجازه بدین تا اشاره‌ای به یکی از این معیارهایی که میتونند برای ما مهم باشند داشته باشم؛ این معیار چیزی نیست جز صرفه اقتصادی و هزینه هایی که برای وبسایتمون متحمل خواهیم شد. همه ما میدونیم که وردپرس و جوملا هر دو یک سیستم مدیریت محتوا محبوب هستند که در سطح جهان هر کاربری بنا بر اساس همین معیارها و نیازهای خودش از یکی از این دو سایت ساز استفاده میکنه، اما چیزی که ممکنه برای ما پیش بیاد اینه که در انتخاب وردپرس یا جوملا برای نهایی کردن طراحی سایتمون چقدر ممکنه تا برای ما هزینه بر باشه؟! برای تهیه یک قالب و پوسته وردپرس بهتر است یا جوملا؟ در مورد افزونه های وردپرس و پلاگین های جوملا چطور؟ پس ما لازم داریم تا از دید اقتصادی هم به بررسی وردپرس و جوملا بپردازیم و ببینیم که کدوم یکی از این سیستم های مدیریت محتوا برای ما هزینه کتری خواهند برد.

با یک جستجوی ساده برای قالب متناسب با کسب و کار و سایت خودتون میتونید یک قیمت حدودی بگیرید و ببینید که وردپرس از نظر هزینه برای شما انتخاب بهتری خواهد بود. از طرف دیگه به دلیل اینکه وردپرس دارای منابع آموزشی بیشتری نسبت به جوملا هستش کاربر استفاده کننده از وردپرس هر چقدر هم که مبتدی و آماتور باشه بهتر میتونه تا با تکیه بر همین آموزش های موجود در سطح اینترنت که قرار داره نسبت به تغییرات و مدیریت سای خودش بپردازه و بدون کمک دیگران و صرف هزینه برای کوچک ترین تغییراتی که به وسیله همین آموزش ها میتونه انجام بده نیازهای خودش را برطرف کند.

خُب در انتها ما تونستیم تا بر اساس معیارهای اصلی که برای انتخاب یک CMS و سیستم مدیریت محتوا مورد استفاده قرار می‌گیرند به بررسی و مقایسه وردپرس و جوملا بپردازیم و ببینیم که بر اساس معیارهای گفته شده کدوم یکی از این سیستم های مدیریت محتوا در سطح بالاتری قرار دارند و بهتر عمل می‌کنند. حالا شما می تونید تا بر اساس این معیارها یک انتخاب صحیح رو برای خودتون داشته باشید و از وردپرس یا جوملا برای طراحی سایتتون استفاده کنید. اما در پایان از شما میخوام تا با ارائه نظرات و راهکارهای خودتون از طریق بخش دیدگاه ها به این مقاله کمک کنید و معیارهای دیگه که ممکنه تا برای انتخاب یک سیستم مدیریت محتوا و سایت ساز دخیل باشه رو با ما به اشتراک بگذارید تا در توسعه این مقاله به دیگران هم کمک کرده باشید.
4.6/5 - (15 امتیاز)

علی یزدان پرست

حدود 8 سالی هست که در زمینه میزبانی وب به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، علی یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های میزبان فا را توسعه می دهد، علی به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

‫۲۵ دیدگاه ها

  1. با سلام.
    من با هر دو سیستم کار کردم.
    متاسفانه معمولا افرادی که به مقایسه این دو CMS می‌پردازن، وردپرس‌کار هستند و اطلاعات زیادی در مورد جوملا ندارن، حداقل مثل وردپرس تو جوملا حرفه‌ای نیستن.
    و در مقایسه‌ای که در این مقاله صورت گرفت هم دقیقا این اتفاق افتاده.
    مخصوصا، مخصوصا در زمینه سئو.
    با تشکر…

    1. من والا هر جور نگاه عادلانه داشتم
      از هر نظر بگی وردپرس یه سر و گردن که هیچی 100 تا بالاتره
      حتی شرکت هایی با سابقه 15 ساله هستن که هنوز هنوزه با جوملا میزنن ولی اصلا وب سایت حرفه ای در نمیاد
      ولی وردپرس چه از نظر سئو چه از نظر موبایل فرندلی از نظر گرافیکی از نظر دیجیتال مارکتینگی از نظر بازاریابی اینترنتی از نظر حتی برنامه نویسی و اختصاصی سازی از هر نظر بگی عالیه
      و اصلا از هیچ نظری جوملا حداقل برای من قابل درک نیست حتی از نظر برنامه نویسی و اختصاصی سازی

    2. سلام امروزه با توجه به فیلترینگ کدام یکى رو شما پیشنهاد میکنید

      1. سلام روز بخیر لادن عزیز؛
        هر دو سیستم های مدیریت محتوای خوب و مناسبی هستن و باید با توجه به نوع فعالیت و نیازهاتون CMS مناسب رو انتخاب کنید.
        اما به صورت کلی میتونم بگم وردپرس سیستم مدیریت محتوای محبوب تری هستش و وب سایت های زیادی بر پایه این CMS در حال مدیریت هستن.
        از طرفی افزونه و قالب های متنوعی در این خصوص منتشر شده که امکان سفارشی سازی سایتتون رو میسر میکنن . 😉

        1. ممنونم محدثه جان بیشتر منظورم از این سوال این بود چونکه سایت برای کاربران ایرانی هست کدومش الان فیلتر نیست و امکان فیلترینگ کمتری داره …

          1. خواهش میکنم لادن جان
            هر دو فعلا در دسترس هستن و محدودیتی روی این سیستم های مدیریت محتوا اعمال نشده. سایت های زیادی در بستر اینترنت بر پایه این دو CMS هستن ولی طبق آمار وردپرس از محبوبیت بیشتری برخوردار هستش.
            در خصوص تحریم شدنشون هم واقعا نمیشه پیش بینی دقیقی داشت . ولی در حال حاضر هر دو بدون مشکل قابل استفاده هستن 🙂

    3. از نظر یک برنامه نویس و سرور دار صحبت می کنم.. با هر دو کار کردم .. سابقه فعالیت بنده در حوزه طراحی وب و هاستینگ 18 سال است.
      لطفاً برید به صورت کامل تحقیق کنید.. برنامه نویسی و اینکه هر آیتمی که دوست داشته باشی پیاده سازی کنی در جوملا دستت باز تر است. هر کی بگه در وردپرس دستت باز تر است شک نکن برنامه نویس نیست… امنیت جوملا خیلی بالاتر است حتی بدون افزونه … در استفاده منابع از سرور جوملا کمتر از وردپرس استفاده میکندو با لایت اسپید فوق العاده مچ است .. نسخه رایگان لایت اسپید را نمی دانم ولی در نسخه پرو هیچ مشکلی ندارد.
      اینکه میگم برنامه نویس نیستن یعنی همین … جدول دیتابیس وردپرس چند فرمان را در یک خط خلاصه کرده . من یک سایت فروشگاهی وردپرس رو بررسی کردم کلاً 20 تا جدول نداشت و این امر باعث شده فکر میکنه زود لود میشه ولی در جوملا به این شکل نیست و منابع و جدول دیتابس مستقل تر و این امر کمک میکنه که بتونی امکانات بهتری داشته باشی
      تحمل خطای جوملا به مراتب خیلی بالاتر از وردپرس است. در جوملا یک بخش وجود که از 10000 نفر یک نفر شاید بداند که اونم این است که از ترافیک اتک می توانی برای آماربازدید وب سایت استفاده کنی و تهدید را به فرصت تبدیل کنی … یک مقاله آمریکایی 5 سال پیش خواندم که وردپرس برای اینکه محبوبیت بیشتری داشته باشد به گوگل هزینه ای بابت این امر داده است.
      موفق باشد

  2. بهتر بود در عنوان مقاله می‌نوشتید برای کاربران مبتدی

    برای یک کاربر حرفه‌ای آشنا به برنامه‌نویسی، جوملا دست بالاتری رو نسبت به وردپرس براش داره

  3. با سلام و خسته نباشی من در مورد هرد اطلاعاتی داشتم و بخاطر کمی مشکل در پیاده سازیه خواسته هایم و تلقین دوستانی که با جوملا کار میکردن تصمیم گرفتم تحقاقتی در مورد هرد شروع کنم که شاید جوملا در این مدت به توانایی هایی رسیده باشه که بنده از آن بی اطلاعم .ولی مقاله شما و چند مقاله دیگر مرا برآن داشت که همچنان از ورد پرس استفاده کنم با احترامی به جوملا و سی ام اس عای دیگر دارم امید وارم همه آنها بتونن در سئو و امنیت و کاربر پسند بودن موفق باشن تا کاربران ایرانی هم بتونن خدشونو در دهکده کوچک اینترنتی نشان دهند که همچنان نشا میدهند فقط از اینجا استفاده کنم به اون دسته از پلاگین نویسها یا قالب نویسها که فقط از قالبه کپی میگیرن و راستچین میکنن

  4. با عرض سلام و ادب
    ضمن احترام به همه دوستانی که اظهار نظر کردن، متاسفانه کسانی که از وردپرس استفاده میکنن به دلیل سهولت استفاده از این سیستم همیشه فکر میکنن که وردپرس خیلی بهتر از جوملاست بدون اینکه افزونه های مشابه رو در سیستم جوملا بررسی کرده باشن.
    مثلا خود نویسنده این مقاله در زمینه سئو خیلی راحت وردپرس رو برنده اعلام میکنه بدون اینکه افزونه های زیادی که برا سئو سایت های جوملایی وجود داره رو بررسی کرده باشه.
    یا برخی از دوستان در مورد موبایل فرندلی بودن سایتهای وردپرسی میگن درصورتی که این موضوع اصلا ربطی به چوملا یا وردپرس بودن نداره و ربطی به استایل نویسی پوسته و قالب سایت داره.
    یا عده ای دلیل بهتر بودن وردپرس رو تعداد سایت هایی که با وردپرس راه اندازی شده بیان میکنن و این رو با تعداد سایت های جوملایی مقایسه میکنن.
    در هر صورت به نظر من دلیل استفاده زیاد از وردپرس اینه که کاربران مبتدی که تخصص زیادی در زمینه مدیریت وب سایت ندارن راحت تر میتونن با وردپرس کار کنن ولی اگه همون کاربران اندک زمان بیشتری رو صرف یادگیری جوملا کنن قطعا انتخاب اونها جوملا خواهد بود.
    با تشکر

  5. سلام. با بررسی جوملا ۴ لازم هست در بسیاری از نظرات خودتون تجدید نظر کنید.
    امنیت بالاتر
    استفاده از تمام تکنولوژی های روز
    سئو بهتر
    سفارشی سازی بیشتر
    رابط کاربری ساده تر
    ادیتور قدرتمند
    افزونه های بسیار حرفه ای در تمامی زمینه ها
    و …

    1. سلام روزبخیر؛
      بسیار عالی ممنون بایت اشتراک گذاری اطلاعات.
      طبیعتا هر سیستم مدیریت محتوا با بروزرسانی و رشد و ارائه نسخه های جدید سعی در رفع کم و کاستی های قبلیش داره و هر بار قدرتمند تر میشه.

      1. میخام ورد پرس و یاد بگیرم کدوم سایت مراجعه کنم لطفا راهنمایی م کنید

        1. عجب سوالی در سایت میپرسی که کارش آموزش همین چیزاست بعید میدنم کسی سایت رقیب رو لینک کنه

          1. سلام و احترام؛
            لینک دادن به وبسایت هایی با موضوعات مشابه بد نیست 🙂 گاها با اینکار به درک بهتر مفهوم مقاله یا حتی موضوعیت سایت کمک میکنید.

      2. وردپرس هم پیشرفت کرده و شاید بهتر باشه یک مقایسه جدید منتشر کنید یا همین را بروز کنید
        البته من از ویریاشگر جدید وردپرس خوشم نمیاد ویرایشگر جومالا هم به همین پیچیدگی و آزار دهنده است

  6. با نحوه قضاوت شما پراید هم در مقایسه با بنز برنده میشه ! چون رسیدن بهش راحته ، محبوب هست و با یه سرچ میفهمی تعداد کسایی که از پراید استفاده میکنند خیلی بیشتر از بنزه و…
    جوملا رو یاد بگیرید ، وردپرس رو می خورید ، ولی وردپرس رو مسلط هم باشید تو جوملا کاری نمی تونی بکنی ، چون یادگیری جوملا همراه با ارتقای دانش شما در طراحی وب هست

  7. با سلام و احترام از نظر مقایسه این دو CSM
    میشه به تفکیک با مقایسه ی شرکتهای خودروسازیمون با ایتالیا و آلمان اشاره کرد .

      1. من با نظر همگی موافقم
        نظر مرا هم بخونید ببینید چی میگم وردپرس برای راحتی زیاد و جوملا برای کاربران پیشرفته خودم هر دو کار کردم با وردپرس ۳ روزه سایت درست کردم با جوملا ۱۰ روزه جوملا برای هرچیزی دستش آزاده دقیقا وردپرس مثل ورد ۲۰۱۰ است ولی جوملا فتوشاپ cs5me من همین را میتونم بگم کسی فتوشاپ کار کرده میدونه چی میگم کسی ورد اکسل کار کرده اونم دقیقا میدونه .همین رو بس

  8. من باهردوی ایناکارکردم وابتداباجوملاشروع کردم چون اون موقع هنوزوردپرس اونقدرکامل وقوی نبودونصبش راحت نبود موضوع مال سال 93 هست ولی جوملا خیلی پیچیده است وکارباهاش براحتی وردپرس نیست ودرضمن هاست هابیشتروردپرس روپشتیبانی میکنندوبنظرم جوملاازوردپرس عقب افتاده واگه دیربجنبه ازگردونه خارج میشه .فقط ازیه چیزجوملاخیلی خوشم میاداونم اینه که ثبات وپایداری وامنیتش خیلی خوبه وبراحتی قابل هک نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *