آموزش های وردپرس

آموزش نحوه نوشتن فرمول ریاضی در وردپرس

وردپرس یکی از سیستم های مدیریت محتوا محبوب است که میلیون ها کاربر از آن برای توسعه کسب و کار اینترنتی خود استفاده می کنند. این سیستم مدیریت محتوا در عین سادگی و سهولت در استفاده دارای ویژگی ها و قابلیت های بسیار زیادی است که سبب می شود تا بسیاری از افراد بعد از خرید هاست و دامین مناسب خود از هاست های ارزان قیمت تری مثل هاست اشتراکی ایران گرفته تا هاست های حرفه ای تر مثل هاست مخصوص وردپرس اقدام نمایند. با استفاده از این سیستم مدیریت محتوا کاربران می توانند انواع مختلفی از محتوای مختلف را منتشر کنند. از وردپرس می توان برای ارائه مطالب آموزشی نیز به شکلی بهینه بهره برد. در واقع این پلتفرم به مربیان و معلم ها این امکان را می دهد که به راحتی محتواهای آموزشی خود را با استفاده از این سیستم مدیریت محتوا منتشر کرده و در اختیار عموم قرار دهند. اما یکی از مشکلاتی که این افراد ممکن است با آن مواجه شوند این است که به چه شکلی فرمول های ریاضی را در مطالبی که در وردپرس منتشر می کنند، نمایش دهند. برای فرمول نویسی در وردپرس افراد می توانند از روش های مختلفی استفاده کنند که استفاده از افزونه ها یکی از رایج ترین آنهاست. در این مقاله از پایگاه دانش میزبان فا تصمیم داریم به شما نحوه نوشتن فرمول ریاضی در وردپرس با استفاده از افزونه پرکاربرد equation editor را آموزش دهیم.

موضوعاتی که در این مقاله به آنها پرداخته خواهد شد، به شرح ذیل است:

فرمول نویسی در وردپرس

به طور کلی تمامی اطلاعات موجود در وردپرس با کد و با استفاده از زبان برنامه نویسی HTML نوشته می شوند. حال با توجه به اینکه در زبان برنامه نویسی HTML از کارکترهای خاص که در معادلات ریاضی مورد استفاده قرار می گیرند پشتیبانی نمی شود، نوشتن آنها کمی پیچیده بوده و نیاز به استفاده از یک رابط مثل یک افزونه نوشته شده برای این کار وجود دارد. بدین ترتیب شما می توانید به راحتی اقدام به نوشتن فرمول ریاضی در وردپرس کرده و آموزش های خود را به شکلی زیبا و کامل منتشر نمایید. در ادامه افزونه equation editor را که می توانید از آن به منظور نوشتن فرمول های ریاضی در وردپرس استفاده نمایید را معرفی و نحوه استفاده از آن را آموزش خواهیم داد.

آموزش کار با افزونه equation editor برای فرمول نویسی در وردپرس

به منظور نوشتن فرمول ریاضی در وردپرس شما می توانید از از افزونه های مناسبی که برای این کار طراحی شده اند استفاده نمایید. در حال حاضر این امکان برای شما فراهم شده که با استفاده از مخزن وردپرس افزونه های زیادی که برای این کار طراحی شده اند را مشاهده و دانلود نمایید. اما ما بعد از تحقیقات زیاد و بررسی عملکرد اکثر افزونه های حاضر به این نتیجه رسیدیم که افزونه equation editor می تواند برای شما گزینه مناسبی باشد.  equation editor یک افزونه بسیار رایج در زمینه نوشتن فرمول ریاضی در وردپرس است که کاربران زیادی در سرتاسر جهان از آن استفاده می کنند. با استفاده از این پلاگین شما می توانید به راحتی علائم و کاراکترهایی را که توسط زبان برنامه نویسی HTML قابل نمایش نیستند را به شکلی مناسب و قابل فهم برای کاربران دربیاورید. با استفاده از این افزونه این امکان برای شما فراهم خواهد بود که انواع مختلف علایم ریاضی، فرمول های شیمی، نمودار و هر نوع ساختار پیچیده دیگر را به راحتی و در کوتاه ترین زمان ممکن نمایش دهید.

در صورت تمایل به فرمول نویسی در وردپرس می توانید افزونه Equation Editor را از طریق لینک زیر دانلود و نصب نمایید.

دانلود افزونه فرمول نویسی در وردپرس

به منظور نصب و فعالسازی این افزونه شما باید مسیر زیر را دنبال کنید:

  1. در اولین مرحله از فرآیند نوشتن فرمول ریاضی در وردپرس شما باید در راستای ورود به پیشخوان وردپرس وب سایت خود نام کاربری و رمز عبورتان را وارد نمایید.
  2. سپس در پیشخوان وردپرس و از طریق منو افزونه ها زیر منو افزودن را انتخاب نمایید.
    نحوه نوشتن فرمول ریاضی در وردپرس
  3. حال در صفحه ای به شما نمایش داده می شود و از طریق باکس جستجو موجود عبارت equation editor را جستجو نمایید. سپس همانند تصویر زیر افزونه فوق را نصب و سپس فعال نمایید.
    آموزش نحوه نوشتن فرمول ریاضی در وردپرس
  4. بعد از نصب و فعالسازی این افزونه، نام آن به صورت equation editor به منو پیشخوان وردپرس وب سایت شما افزوده شده و شما می توانید با کلیک روی آن وارد صفحه مربوط به تنظیمات شوید. در ابتدا پیغامی نشان داده می شود که امکان استفاده از نسخه پولی این افزونه وجود دارد. در ادامه شما با دو گزینه اصلی مواجه خواهید شد:
    • Enable Equation Editor: با فعال کردن تیک این گزینه شما تعیین می کنید که می خواهید افزونه Equation Editor روی وردپرس وب سایتتان فعال شود. تیک این گزینه به صورت پیش فرض فعال می باشد.
    • Select Editor Type: با استفاده از این بخش شما مشخص می کنید که می خواهید از چه نوع ویرایشگری استفاده کنید. به صورت پیش فرض شما امکان استفاده از Wiris Editor، Latex Editor یا استفاده از هر دوی آنها با انتخاب گزینه Both را خواهید داشت. در صورت تهیه نسخه پریمیوم آن نیز گزینه ای تحت عنوان Formula Editor نیز اضافه خواهد شد. شما می توانید هر یک از این ویرایشگرهایی که تمایل دارید را انتخاب و در نهایت با کلیک روی دکمه Save Changes تغییرات اعمال شده را ذخیره نمایید.
    آموزش کار با افزونه equation editor برای فرمول نویسی در وردپرس
  5. بعد از اعمال تغییرات فوق زمان آن می رسد که از طریق منو نوشته ها زیر منو افزودن نوشته را انتخاب کنید و محتوای صفحه ای که می خواهید در آن فرمول ریاضی را قرار دهید را وارد نمایید.
    نوشتن فرمول ریاضی در وردپرس
  6. به طور کلی بعد از نصب افزونه Equation Editor دو گزینه جدید به منوی تنظیمات نوشته های شما اضافه خواهد شد. یکی از آنها عنوان Equation Editor و دیگری نیز عنوان Maths Editor را دارد. مورد اول برای ایجاد فرمول های مورد نظر شما از ادیتور Latex و مورد دوم نیز از ویرایشگر Wiris استفاده می کند. هر زمان که نیاز به فرمول نویسی شد شما می توانید همانند تصویر زیر روی یکی از این آیکون ها کلیک کرده و فرمول مورد نظر خود را وارد نمایید.
    آموزش نحوه نوشتن فرمول ریاضی در وردپرس
  7. در صورت کلیک روی گزینه اول صفحه زیر به صورت pop-up برای شما نمایش داده می شود. در این صفحه بسیاری از فرمول ها به صورت پیش فرض قرار گرفته اند و شما می توانید به راحتی و با استفاده از آنها پیچیده ترین فرمول ها را نوشته و در نهایت با کلیک روی لینک Clik here to Download Image فرمول را به صورت gif دانلود کرده و سپس تصویر فوق را در نوشته خود آپلود کنید یا با کلیک روی دکمه Copy to Document آن را در محتوا قرار دهید. با استفاده از ویرایشگر Latex شما امکان مشاهده نتیجه کار خود را به صورت آنلاین قبل از کلیک روی لینک بالا به منظور انتشار را خواهید داشت.
    آموزش فرمول نویسی در وردپرس
  8. با کلیک روی گزینه دوم نیز صفحه همانند تصویر زیر به صورت پاپ آپ برای شما باز می شود. در این ویرایشگر نیز انواع مختلف فرمول آماده قابل مشاهده است. تنها کاری که باید انجام دهید وارد کردن فرمول مورد نظر و کلیک کردن روی دکمه OK است. بدین ترتیب فرمول به راحتی در محتوای شما قرار می گیرد.
    آموزش نحوه فرمول نویسی در وردپرس

در این مقاله از پایگاه دانش میزبان فا تلاش ما بر این بوده است تا آموزش نوشتن فرمول ریاضی در وردپرس را در اختیار شما همراهان عزیز قرار دهیم. با استفاده از آموزش های بیان شده در این مقاله شما می توانید پس از نصب ورپرس روی هاست به راحتی و در کوتاه ترین زمان ممکن فرمول های پیچیده ریاضی را در فرمت درست در محتواهای وردپرسی وارد کرده و در معرض دید کاربران وب سایت خود قرار دهید. جذابیت بصری یکی از اصلی ترین مواردی است که شما باید در هنگام تولید محتوا به آن دقت لازم را داشته باشید. بدین ترتیب می توانید به شکل بهتری وب سایت خود را مدیریت کرده و مخاطبین بیشتری را جذب نمایید.

آموزش رایگان وردپرس

4.5/5 - (2 امتیاز)

درناز خیبرگیر

چند سالی است که کار ترجمه را دنبال کرده و اکنون در زمینه تولید محتوا فعالیت می کند. او در حال حاضر به تیم تحریریه میزبان فا پیوسته است.

‫۵ دیدگاه ها

  1. سلام و ممنون از زحماتتون
    من وقتی افزونه رو نصب می کنم این بنچره ها برام باز نمیشه و بعد از زدن روی گزینه جدیدی که رو سایتم اومده یه بلوک ساده برام باز میشه

    1. با سلام دوست عزیز
      ممنون از ابراز محبت شما. تصور می کنم تنظیمات افزونه را به درستی دنبال نکرده اید. بهتر است دوباره به سراغ منو equation editor رفته و تنظیمات آن، به ویژه تنظیمات عنوان شده در این مقاله را بررسی نمایید. در صورتی که مشکل همچنان پا برجا بود یکبار افزونه حذف و دوباره نصب نمایید و سپس مطابق با دستورالعمل های عنوان شده پیش بروید.
      موفق و پیروز باشید

  2. سلام. حدود 6 ماهی میشه این افزونه از مخزن وردپرس حذف شده و کلا دیگه فعال نیست. ممنون میشم این مقاله رو به روز کنید و مجدد روش مفید دیگه ای رو معرفی کنید.
    قبلا از ساختار دقیق و سازنده در این مقاله تشکر میکنم.

    1. سلام و احترام؛
      در حال حاضر افزونه های فرمول نویسی محدودی در مخزن وردپرس ارائه شده اند که عملکرد مناسب و رضایت بخشی داشته باشند اما پس از بررسی حتما این مقاله را بروزرسانی خواهیم نمود و یک افزونه مشابه با عملکرد مطلوب پیشنهاد می کنیم.

  3. سلام من یک سایت ریاضی دارم خودم با استفاده از یک افزونه که ازmathjax بهره میبره، در مقالاتم فرمولهای ریاضی رو مینویسم
    ولی میخوام کاربران سایت هم بتونن در بخش نظرات زیر هر پست ، سوالاتشون رو بپرسن و مث من فرمول رو بنویسن. و قصد دارم انجمنی درست کنم که کاربران اونجا سوالات ریاضیشون رو بپرسن و این مستلزم اینه که کاربر سایتم بتونه فرمول نویسی کنه…ایا راهی یا پلاگینی برای این کار سراغ دارید؟ممنون میشم راهنمایی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *