میزبانی وبهاست دایرکت ادمین

رکورد PTR چیست و چگونه تعریف می شود؟

برای راه اندازی سایت به یک هاست و دامنه نیاز خواهید داشت پس از آن می بایست DNS های مربوط به هاست خود را مطابق با آموزش تغییر DNS های دامنه در ایرنیک با آموزش تغییر dns دامنه در میزبان فا روی دامنه ست نموده و منتظر بمانید تا نشر شوند بدین ترتیب وبسایت شما در دسترس قرار خواهد گرفت. در طول فرایند راه اندازی سایت ممکن است رکوردهای متفاوتی را بنابر نیاز خود تعریف نمایید. یکی از این رکوردهای پر استفاده PTR نام دارد که عملکرد آن دقیقا مخالف رکورد A می باشد در واقع رکورد A وظیفه تبدیل دامنه به آپی را برعهده دارد اما رکورد PTR وظیفه تبدیل آیپی به نام دامنه را برعهده دارد. قبل از هر چیزی باید به صورت با مفهوم رکوردهای هاست و عملکرد آن ها آشنا شوید. در این مقاله از پایگاه دانش میزبان فا تصمیم داریم به این موضوع بپردازیم که رکورد PTR چیست.

PTR مخفف چیست؟

رکورد PTR چیست؟

در این آموزش با یک رکورد به نام PTR  که به رکورد اشاره گر نیز شناخته می شود آشنا خواهید شد. در ابتدا لازم است با مفهوم رکورد ها و DNS ها آشنا شوید. پس قبل از هر چیزی تویه می کنیم مقاله آموزشی dns چیست به زبان ساده اما کاربردی را مطالعه کنید.

رکورد اشاره گر، اطلاعات مورد نیاز را برای Reverse DNS تهیه و جمع آوری می نماید و این اطلاعات جهت Logging و  Verification نام دامنه ها مورد استفاده قرار می گیرد. ( Logging به معنای واقعه نگاری و Verification به معنای تطبیق است.)
بر خلاف رکورد های A که در آن ها یک دامنه به یک آدرس IP اشاره می کند، در رکورد های PTR یک آدرس IP به یک دامنه اشاره می کند. همانطور که در تصویر ذیر نیز مشخص می باشد، می توانید تفاوت دو رکورد A و PTR را مشاهده نمایید.

PTR مخفف چیست؟

در تصویر بالا رکورد A  را میبینید که در واقع دامنه به آیپی اشاره کرده  اما مطابق با تصویر زیر، در رکورد PTR عکس این موضوع را داریم یعنی آیپی به دامنه تبدیل می شود.

PTR مخفف چیست؟

Ptr مخفف چیست؟

رکورد PTR رکوردی هست که برای اشاره به دامنه و تبدیل آیپی به دامنه استفاده می شود.  اصلاحا به آن pointer record هم گفته می شود در واقع وازه PTR از pointer استخراج شده است.

چرا به رکورد PTR نیاز داریم؟

همان طور که ذکر شد از این رکورد برای ایمیل سرور استفاده می شود در واقع اطمینان از صحت اتصالات آیپی و هاست نیم و دامنه به واسطه این رکورد میسر می گردد. گاهی ممکن است خروحی های ایمیل بدون وجود این رکورد مارک شوند، به عنوان اسپکم در نظر گرفته شوند و یا اینکه ریجکت گردند.

PTR چیست ؟

مزیت های وجود رکورد PTR

این برای مواقعی مفید است که شما IP اختصاصی داشته باشید. این رکورد بررسی می کند که آیا دامنه شما به آدرس IP به صورت صحیح متصل شده است یا خیر. از کاربرد های این رکورد معمولا در استفاده از  وب سرور یا از سرور ابری می باشد، زیرا این رکورد به سرور شما در مورد مسائل امنیتی جهت اتصال به Mail Server کمک قابل توجهی خواهد نمود.

  • PTR یک نوع رکورد اختیاری می باشد و بدین منظور در ارتباط با Mail Server استفاده می گردد که از اسپم شدن ایمیل های ارسالی شما جلوگیری شود.
  • از مزایای وجود این رکورد، QOS یا Quality of service می باشد که منجر به جلوگیری از اسپم شدن ایمیل های ارسالی از ip مربوطه می شود.
  • رکورد PTR معمولا از سمت شبکه روی آیپی سرور تنظیم می شود.

ایجاد رکورد ptr

چگونگی ایجاد رکورد ptr

رکورد های PTR در واقع عمل Reverse Resolve را در سیستم DNS انجام می دهند. عملکرد PTR تبدیل IP به نام دامنه می باشد که بر عکس عملکرد DNS (تبدیل نام دامنه به IP) می باشد؛ به همین جهت به این رکورد Inverse DNS هم گفته می شود. از این رکورد در میل سرورها استفاه می  شود. در ادامه به شرح مفصل هر کدام خواهیم پرداخت.

  • ساخت رکورد PTR در هاست دایرکت ادمین
  • ساخت رکورد PTR در سرویس CDN ابر آروان

ساخت رکورد PTR در هاست دایرکت ادمین

ساخت این نوع رکورد مشابه روال عادی و همیشگی است. برای این منظور می بایست مراحل زیر را دنبال نمایید:

  1. ابتدا به کمک آموزش ورود به هاست دایرکت ادمین وارد کنترل پنل مدیریت هاست خود شوید.
  2. در قسمت Account Manager روی گزینه DNS Management کلیک کنید.
    ساخت رکورد PTR در هاست دایرکت ادمین
  3. به صفحه ای مشابه تصویر زیر هدایت خواهید شد. در ای صفحه لیستی از تمام رکوردهایی که تاکنون در هاست خود تعریف کرده اید را مشاهده خواهید کرد.
    ساخت رکورد PTR در هاست دایرکت ادمین
  4. برای تعریف رکورد PTR روی دکمه سبز رنگ ADD RECORD کلیک کنید.
    تعریف رکورد PTR در دایرکت ادمین
  5. مطابق با توضیحات زیر عمل پیکربندی های لازم را اعمال نموده و در نهایت روی دکمه ADD کلیک کنید.
    • Record type: از این لیست کشویی رکورد ptr را انتخاب نمایید.
    • Name: در این قسمت باید نامی برای رکرود در نظر گرفت نام دامنه را به همراه نقطه وارد کنید.
    • TTL: این قسمت در حالت پیش فرض برابر 14400 است که بهتر است ان را تغییر ندهیم.
    • VALUE: در این فیلد آیپی خود را وارد نمایید.
  6. بدین ترتیب یک رکورد از نوع PTR در هاست دایرکت ادمین شما ایجاد خواهد شد.

در صورتی که اشتباهی در تعریف رکوردها رخ داد روی آیکن مقابل رکورد مورد نظر کلیک و آن را اصلاح نمایید. در صورتی که تمایل به حذف رکورد مورد نظر خود داشتید، چک باکس کنار آن را انتخاب نموده سپس از بالای صفحه روی دکمه مشکی رنگ DELETE کلیک کنید.

روال ساخت رکورد PTR در هاست سی پنل نیز مطابق با همین تنظیمات و توضیحات می باشد. برای این منظور می توانید از آموزش تنظیم رکوردهای dns دامنه در سی پنل کمک بگیرید.

ساخت رکورد PTR در سرویس CDN ابر آروان

کاربران شبکه توزیع محتوا ابرآروان بعد از اینکه در خصوص راه اندازی cdn ابر آروان خود اقدام نمودند  برای تعریف رکورد PTR می بایست مراحل زیر را دنبال کنند:

  1. ابتدا وارد پیشخوان CDN خود شوید.
  2. از ستون سمت راست روی گزینه laaS  کلیک کنید.
  3. روی زیر منوی “شبکه ها” کلیک کنید.
  4. در بخش باز شده در سمت چپ صفحه، روی گزینه “افزودن رکورد PTR” کلیک کنید.
PTR مخفف چیست؟

در نهایت اطلاعات مربوطه از جمله آیپی و نام دامنه خوذد را وارد نموده و روی دکنه ok کلیک کنید.

بعد از خرید هاست و دامنه نیازمند مدیریت هاست و همچنین اتصالات آن هستید. اتصال هاست به دامنه و بخش هایی همچون میل سرور از طریق تعریف رکوردها صورت می گیرد. یکی از متداول ترین رکوردهایی که در سرورها از جمله سرورهای ابری و هاست ابری تعریف می شود، رکورد PTR نام دارد. در این مقاله آموزشی تلاش کردیم به این موضوع که رکورد PTR چیست، چه کاربردی دارد و مخفف چیست بپردازیم و در نهایت به نحوه تعریف رکورد PTR پرداختیم. دقت داشته باشید اصولا رکورد PtR از سمت شبکه تنظیم روی آیپی سرور تنظیم می گردد. در صورتی که در این زمینه با سوالی مواجه شدید آن را در قسمت دیدگاه ها مطرح نمایید تا در کوتاه ترین زمان ممکن پاسخگوی شما عزیزان باشیم.

آموزش رایگان پنل مدیریتی هاست دایرکت ادمین

5/5 - (1 امتیاز)

محدثه اسماعیلی

سالهاست که با وردپرس کار می کند و پس از آن به کسب اطلاعات در ابعادی وسیع تر پرداخت و توانست در حوزه هایی چون دیجیتال مارکتینگ، سئو و تولید محتوای اصولی مطابق با الگوریتم های روز گام بردارد. او اکنون به تیم تحریریه میزبان فا کمک رسانی میکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *